Förresten måste jag göra ett tillägg!mickeb skrev:Odenplans närområde har väl inte radikalt mycket mera målpunkter eller busslinjer än Östra? Visst, pendeln kommer, men då är det väl bättre att få spaden i jorden på Arningegrenen och kanske skapa lite motpendling? Och få tummen ur och bygga en vettig övergång genom bankvalvet på Östra.
Odenplan ligger betydligt mer centralt än Östra station, och utvecklingen av Norra stations-området kommer förstärka Odenplans centralitet ytterligare, medan Östra station för lång tid framöver kommer att forsätta ligga perifert, eftersom den omges av nationalstadsparken. Antalet busslinjer vid Odenplan täcker dessutom in ett betydligt större område än de som avgår från östra station, och så vänder jag mig emot att man parallellkör Roslagsbanan och Tunnelbanan mellan Danderyd och Tekniska högskolan. Effektivare för alla, också dagens tunnelbaneresenärer, vore att få alternativet att åka till Odenplan. Att man sedan kan dra den tunneln vidare mot city tycker jag är självklart, men jag tror inte att man någonsin kommer att få fram pengar till den dock. Odenplan känns mer realistiskt.
Pendeltågsgrenen till Arninge värjer jag mig emot. Dels för att kapaciteten i citytunneln bättre behövs (enligt mig alltså) till de två andra grenarna, och på sikt också regionaltågen från ex. Västerås eller Uppsala. Vilka möjligheter till attraktiv mälardalspendling som uppstår om något tåg i halvtimmen stannar vid Odenplan och Södra station!
Dessutom skulle arningegrenen aldrig kunna få särskilt hög turtäthet, just eftersom den konkurrerar med de andra grenarna och regionaltrafiken om kapaciteten på spåren. Roslagsbanan skulle alltså behövas som komplement, och då förstår jag inte varför man inte istället lägger pengarna på RB, för den har alla möjligheter att fungera som stommen i nordost. Perrongerna kan på lång sikt (när behovet finns) förlängas för tåg motsvarande 8 dagens vagnar, dubbelspår möjliggör 12-15 tåg/h till åkersberga (där kapaciteten kommer att behöva öka mest) och systemet med både mjölktåg och snabbtåg ger stort upptagningsområde och resor utan matarbussar för resenärerna. Smalspåret är heller inget problem, utan klarar utan problem 120-130 km/h.
Kollektivtrafiken är starkast när resenärerna inte behöver byta färdmedel många gånger. En övergång till pendeltåg skulle innebära matarbussar för en stor del av dagens resenärer. Och med tanke på hur lågt Roslagsbanan är prioriterad idag vad gäller upprustningar och förbättringar så är det föga troligt att politikerna skulle satsa på att behålla RB om en pendeltågsgren byggs. Det vore väldigt dyrt att parallellköra båda banorna.
Bästa hälsningar
Kúba