Anders S skrev:Och varför måste det vara dubbelspår på bron? Det har nu i snart tjugo år varit enkelspår och detta kan gå på det västligaste körfältet.
Jag anser att frågan bör utredas!
Ur allmän trafiksynpunkt anser jag att man, givet att spår alls ska dras på nya bron, ska anlägga dubbelspår. Visserligen fungerar det nuvarande enkelspåret på gamla bron, men inte särskilt bra, och skapar en av flera flaskhalsar, särskilt i rusningstrafiken. En lösning som är avsedd att bli permanent bör väl inte redan från början belastas med ett inbyggt kapacitetsproblem, eller hur? Låt oss ändå pröva Din idé om enkelspår. Bron går i stort sett i SV-NO-riktning och jag antar att Du med â€det västligaste körfältet†avser ett körfält på nya brons nordvästsida. Eftersom det är fråga om att framföra spårfordon i båda riktningarna kommer nordgående tåg att framföras mot för vägtrafiken normal körriktning. Jag anser det vara fullkomligt oacceptabelt att köra så utan att spårvägens körfält är helt avskilt från övrig trafik, i synnerhet som bron är 70-väg. Då uppkommer genast problem, dels med Islingeavfarten som måste passeras, dels med rampen upp till lokalgatan på Torsvikssidan. Den sistnämnda är för smal för att rymma ett avskilt körfält, och måste i så fall breddas, vilket medför ytterligare anläggningsarbeten. I så fall är rampen på Herserudssidan ett bättre alternativ, eftersom den i alla fall är bredare. Där tillkommer ändå problemet med hur spåret i så fall ska föras över huvudleden, viadukten vid Herserudsvägen är för snäv och den vid Björnvägen en bit längre fram måste troligen byggas om för att klara en kurvradie på 18 m. (A32 med modifierad boggi). Jag förutsätter nu att båda rampernas lutning inte överstiger största tillåtna 8 ‰. Sedan måste förstås enkelspåret någonstans dela upp sig och bli dubbelspår, för det kan väl inte vara Din mening att man ska dra enkelspår ända bort till anslutningen till befintligt bana mellan Bodal och Baggeby? I så fall har man infört en väsentligt längre och långsammare bansträcka jämfört med dagens utformning.
Mina slutsatser av detta blir två:
- att dra spår över nya bron och Lidingö centrum blir en väsentligt dyrare affär än att bygga en ny spårvägsbro
- ska man ändå dra spår över nya bron måste det bli dubbelspår, så att dessa kan framföras som gatuspår
Mvh.
Björn Ehnberg