För dylika resor kan du få ersättning från Arbetsförmedlingen.Lucky skrev:OK, jag kanske ska utveckla det här med moral. Jag tror att den helt samvetstrogne medborgaren i ett klassamhälle skulle må väldigt dåligt:
*Sitter mellan anställningar - har fått ett jobb inne i stan. Ska hon då åka planka in och få igång sin försörjning eller sitta och vara moralisk hemma?
Men då har du ju självfallet inte heller TV, för hur skulle du ha råd att köpa en sådan?Lucky skrev: *Har på öret lyckats betala alla räkningar men sitta och gräma sig över att inte anmält tv-innehav och därmed betalt tv-licens?
Du ger frågan helt fel dimensioner!Lucky skrev: Jag tycker inte att folk ska sitta och be om ursäkt för att de är fattiga, jag tycker inte att hemlösa ska skämmas - jag tycker att de ska kräva saker (som de gör nu genom Föreningen Stockholms Hemlösa).
Varför ska alltid de som är mest utsatta ta ansvar för att samhället blir hårdare?
Det här handlar inte om att be om ursäkt för att vara fattig eller hemlös.
Och är det så att du är fattig eller hemlös så skall inte ditt största problem vara att betala för dig i kollektivtrafiken utan att se till att ta dig ifrån den situation du befinner dig i - det är uteslutande individens eget ansvar, man kan och skall ha rätt till stöttning men individen måste själv vilja ta sig ur sin situation och måste vara beredd att ta vissa konsekvenser för det.
Om det är fattigdomen och hemlösheten du vill göra något åt så skjuter du milsvitt brevid målet genom att kräva fri kollektivtrafik. Du borde i så fall lägga din energi på ett bättre socialförsäkringssystem.
//Tony