Lokaltrafik i Aten

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5559
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Lokaltrafik i Aten

Inlägg av kildor »

Nu när OS pågår så får man ju se rätt så mycket tv-bilder från Atens gator (bl.a. i skrivande stund då damernas linjelopp i cykel pågår). Och man ser en hel del spår (ledningar) av framförallt trådbuss men även spårvagn. Någon forumanvändare (Olle?) som varit i Aten och kan bjuda på lite bilder? :)

Som jag har förstått det har man satsat massivt på investeringar i lokaltrafiken till detta OS. Tunnelbanan är ju ny (år 2000). Men hur är det med spårvagnarna och trådbussarna?

Lite länkar:

Karta över centrala Aten med tunnelbana, buss och trådbusslinjer inritade:
http://www.oasa.gr/uk/transport/Pdf_eno ... e_2003.pdf

Atens tunnelbana
http://www.ametro.gr/

Athens Urban Transport Organization
http://www.oasa.gr/uk/index_gr.asp
Johan
Inlägg: 351
Blev medlem: fredag 20 september 2002 10:37
Ort: Göteborg

Inlägg av Johan »

En fin liten reseskildring finns i dagens GP del 3. Spårvagnarna i Aten lär ju vara syskon till vår egen M32. Och hör och häpna, luftkonditioneringen fungerade perfekt. Så nu förväntar jag mig att den kommer göra det i Göteborg också. Eller???
Ragnar
Inlägg: 15
Blev medlem: tisdag 12 november 2002 13:32

Foton och beskrivningar

Inlägg av Ragnar »

Berlins kollektivtrafikföretag BVG fick uppdraget att träna personalen och även ansvara för banbyggnationen. Vagnar fanns i reltativt stort antal långt före banan var färdigställd. Personalen fick därför stor del av sin utbildning i Berlin på därvarande vagnpark. Först fick ett antal BVG-anställda greker utbildning som instruktörer och sedan fick de tillsammans med tyska kolleger sköta själva utbildningen. (Hämtat ur BVG:s personaltidning)

Trafikstarten skedde måndag 19 juli. Det var 44 år sedan man lade ner spårvagnstrafiken. Under de första tre timmarna körde man över 20 000 passagerare. Spårvägens tre linjer betjänar främst förorterna vid havet. Det finns redan planer på ytterligare utbyggnader. Man räknar med att spårvägen skall betjäna 80 000 passagerare dagligen. Projektet har kostat € 380 (SEK 3,5 miljarder). Då ingår de 35 vagnarna av typ Sirio från Ansaldobreda – liknande dem Göteborg skall få. Spårvägen beräknas få stor betydelse för att klara trafiken under olympiaden.

Man kan se foton på ett annat forum med adressen http://skyscrapercity.com/showthread.php?t=111128 Projektet beskrevs före byggnationen på följande adress http://www.greece.gr/BUSINESS/Infrastru ... mmeled.stm

Hälsningar

Ragnar D
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5559
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: Foton och beskrivningar

Inlägg av kildor »

Ragnar skrev:Man kan se foton på ett annat forum med adressen http://skyscrapercity.com/showthread.php?t=111128
Tackar! Många fina bilder där. Intressant med ett internationellt forum för lokaltrafik...
Användarens profilbild
stockholm79
Inlägg: 1222
Blev medlem: lördag 14 februari 2004 14:22
Ort: Rīga, Lettland

Re: Foton och beskrivningar

Inlägg av stockholm79 »

kildor skrev:
Ragnar skrev:Man kan se foton på ett annat forum med adressen http://skyscrapercity.com/showthread.php?t=111128
Tackar! Många fina bilder där. Intressant med ett internationellt forum för lokaltrafik...
Det är faktiskt ett forum för skyskrapor/höghus, som namnet säger. Men även i den skandinavisk-baltiska avdelningen finns ett par intressanta trådar om lokaltrafik (som jag postat tidigare).
Om man vill ha info eller bilder från nån speciell stad så kan man fråga i detta forum.

/or
cetero censeo tramviam esse servandam!
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5559
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Inlägg av kildor »

Men inlägget om Aten ligger ju faktiskt i avdelningen Subways and Urban Transport som har en hel del godsaker att bjuda på... :)
Zill
Inlägg: 948
Blev medlem: söndag 24 november 2002 1:36
Ort: Edgewater, Maryland, USA

Re: Lokaltrafik i Aten

Inlägg av Zill »

kildor skrev:Nu när OS pågår så får man ju se rätt så mycket tv-bilder från Atens gator (bl.a. i skrivande stund då damernas linjelopp i cykel pågår). Och man ser en hel del spår (ledningar) av framförallt trådbuss men även spårvagn. Någon forumanvändare (Olle?) som varit i Aten och kan bjuda på lite bilder? :)

Som jag har förstått det har man satsat massivt på investeringar i lokaltrafiken till detta OS. Tunnelbanan är ju ny (år 2000). Men hur är det med spårvagnarna och trådbussarna?

Lite länkar:

Karta över centrala Aten med tunnelbana, buss och trådbusslinjer inritade:
http://www.oasa.gr/uk/transport/Pdf_eno ... e_2003.pdf

Atens tunnelbana
http://www.ametro.gr/

Athens Urban Transport Organization
http://www.oasa.gr/uk/index_gr.asp
Athens’s “Metro Museum”

Observera att Fady Bassily hadde en gång på tiden en hög plats vid lokaltrafiken i Washington (WMATA), men blev mer eller mindre tvungen att sluta p g a olika tjänstefel som han begott. Och sedan dök han upp i Aten.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Lokaltrafik i Aten

Inlägg av M_M »

kildor skrev:Som jag har förstått det har man satsat massivt på investeringar i lokaltrafiken till detta OS. Tunnelbanan är ju ny (år 2000).
Tunnelbanan i athen är inte alls ny! Däremot är tågen nya. Eller, delar av tunnelbanan är ny men en del har funnits mycket länge.

http://de.geocities.com/m_pix4/athens/athens.htm

Inte nog med det, ett gäng av de gamla tågen tillverkades i DDR (östtyskland). Berlins släktingar till de tågen har sålts till nordkorea för ett par år sedan. Jag tycker det är synd att man tydligen ska skrota alla de östtyska tågen.

Kanske något för SS att lägga ett bud på och köra extraturer med i stockholm ? :)

http://www.berliner-untergrundbahn.de/lexak.htm[/url]
Malmöbo

Aten

Inlägg av Malmöbo »

Beträffande Atens Tunnelbana har jag läst på den excellenta websidan urbanrail.net att fram till 1999 fanns bara linje 1 ( grön ) som är en gammal förortsbana till Piraeus som började köra 1904 och modifierades om till tunnelbana 1957.
Skriv svar