Nu när OS pågår så får man ju se rätt så mycket tv-bilder från Atens gator (bl.a. i skrivande stund då damernas linjelopp i cykel pågår). Och man ser en hel del spår (ledningar) av framförallt trådbuss men även spårvagn. Någon forumanvändare (Olle?) som varit i Aten och kan bjuda på lite bilder?
Som jag har förstått det har man satsat massivt på investeringar i lokaltrafiken till detta OS. Tunnelbanan är ju ny (år 2000). Men hur är det med spårvagnarna och trådbussarna?
En fin liten reseskildring finns i dagens GP del 3. Spårvagnarna i Aten lär ju vara syskon till vår egen M32. Och hör och häpna, luftkonditioneringen fungerade perfekt. Så nu förväntar jag mig att den kommer göra det i Göteborg också. Eller???
Berlins kollektivtrafikföretag BVG fick uppdraget att träna personalen och även ansvara för banbyggnationen. Vagnar fanns i reltativt stort antal långt före banan var färdigställd. Personalen fick därför stor del av sin utbildning i Berlin på därvarande vagnpark. Först fick ett antal BVG-anställda greker utbildning som instruktörer och sedan fick de tillsammans med tyska kolleger sköta själva utbildningen. (Hämtat ur BVG:s personaltidning)
Trafikstarten skedde måndag 19 juli. Det var 44 år sedan man lade ner spårvagnstrafiken. Under de första tre timmarna körde man över 20 000 passagerare. Spårvägens tre linjer betjänar främst förorterna vid havet. Det finns redan planer på ytterligare utbyggnader. Man räknar med att spårvägen skall betjäna 80 000 passagerare dagligen. Projektet har kostat € 380 (SEK 3,5 miljarder). Då ingår de 35 vagnarna av typ Sirio från Ansaldobreda – liknande dem Göteborg skall få. Spårvägen beräknas få stor betydelse för att klara trafiken under olympiaden.
Tackar! Många fina bilder där. Intressant med ett internationellt forum för lokaltrafik...
Det är faktiskt ett forum för skyskrapor/höghus, som namnet säger. Men även i den skandinavisk-baltiska avdelningen finns ett par intressanta trådar om lokaltrafik (som jag postat tidigare).
Om man vill ha info eller bilder från nån speciell stad så kan man fråga i detta forum.
kildor skrev:Nu när OS pågår så får man ju se rätt så mycket tv-bilder från Atens gator (bl.a. i skrivande stund då damernas linjelopp i cykel pågår). Och man ser en hel del spår (ledningar) av framförallt trådbuss men även spårvagn. Någon forumanvändare (Olle?) som varit i Aten och kan bjuda på lite bilder?
Som jag har förstått det har man satsat massivt på investeringar i lokaltrafiken till detta OS. Tunnelbanan är ju ny (år 2000). Men hur är det med spårvagnarna och trådbussarna?
Observera att Fady Bassily hadde en gång på tiden en hög plats vid lokaltrafiken i Washington (WMATA), men blev mer eller mindre tvungen att sluta p g a olika tjänstefel som han begott. Och sedan dök han upp i Aten.
Inte nog med det, ett gäng av de gamla tågen tillverkades i DDR (östtyskland). Berlins släktingar till de tågen har sålts till nordkorea för ett par år sedan. Jag tycker det är synd att man tydligen ska skrota alla de östtyska tågen.
Kanske något för SS att lägga ett bud på och köra extraturer med i stockholm ?
Beträffande Atens Tunnelbana har jag läst på den excellenta websidan urbanrail.net att fram till 1999 fanns bara linje 1 ( grön ) som är en gammal förortsbana till Piraeus som började köra 1904 och modifierades om till tunnelbana 1957.