En liten okänd spårväg i Stockholm med vagn 176-176.

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Olle
Kontakt:

En liten okänd spårväg i Stockholm med vagn 176-176.

Inlägg av Olle »

Jag hittade idag denna lilla okända spårväg på ett av hufvudstadens mer kända sjukhus. Motorvagn 176 men även manövervagn 176 ! Vagnarna gick inte i trafik vid tillfället men belysningen fram tändes till och från.

Bild

Bild

8) lle.
:-)lle
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Jamen har man sagt A får man säga B. Vad heter sjukhuset å vilken avdelning, så vi alla kan bli väldigt sjuka helt plötsligt!
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
bewern

Inlägg av bewern »

bruse skrev:Jamen har man sagt A får man säga B. Vad heter sjukhuset å vilken avdelning, så vi alla kan bli väldigt sjuka helt plötsligt!
Om det är den jag såg för några år sedan (det ser så ut), är det S:t Görans sjukhus, och tåget går ovanför dörren inuti väntrummet till Röntgenavdelningen, eller vad den avdelningen heter.

Om man går in genom huvudentrén, förbi caféet, och sedan går en korridor till höger. Gången sluttar nedåt. Väntrummet ligger långst bort i den korridoren. Jag minns dock inte om gången är direkt efter caféet, eller om man får gå en liten bit rakt fram innan man får svänga in i rätt korridor.
Användarens profilbild
kildor

Inlägg av kildor »

176-176, en avlägsen kusin? :wink:
Senast redigerad av kildor den torsdag 12 augusti 2004 22:35, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

kildor skrev:http://www.ankeborg.egmont.se/bli_kjent ... jengen.gif
176-176, en avlägsen kusin? :wink:
Har du tillstånd av Disneys att publicera den bilden. Alltså mångfaldiga den?
Senast redigerad av bruse den torsdag 12 augusti 2004 22:57, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
kildor

Inlägg av kildor »

bruse skrev:Har du tillstånd av Disneys att publicera den bilden. Alltså mångfaldiga den?
Nej...
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

kildor skrev:
bruse skrev:Har du tillstånd av Disneys att publicera den bilden. Alltså mångfaldiga den?
Nej...
Då är det nog mycket olämpligt att mångfaldiga den. Det är SSS och dess ansvariga som åker dit på det. Å Disney brukar inte vara nådiga om sådan här. Du vet, stora amerikanska bolag å deras advokater. Det handlar om månmiljoner dollars.
Användarens profilbild
kildor

Inlägg av kildor »

Jag insåg mitt misstag och rättade till det. Den enda som publicerar bilder utan rättigheter just nu är desvärre du där du citerar mitt inlägg!
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

kildor skrev:Jag insåg mitt misstag och rättade till det. Den enda som publicerar bilder utan rättigheter just nu är desvärre du där du citerar mitt inlägg!
Ja se på f-n! :D Att länka till bilden rä ett bättre tilltag!
Användarens profilbild
Olle
Kontakt:

Inlägg av Olle »

bewern skrev:
Om man går in genom huvudentrén, förbi caféet, och sedan går en korridor till höger. Gången sluttar nedåt. Väntrummet ligger långst bort i den korridoren. Jag minns dock inte om gången är direkt efter caféet, eller om man får gå en liten bit rakt fram innan man får svänga in i rätt korridor.
Just det. Så är det. Rakt fram förbi kaféet, sparbanksautomaten, hissarna och apoteket, och SEDAN till höger, därefter rakt fram till väntrummet för röntgen med en reception där det för övrigt sitter MYCKET trevliga tjejer som kan hjälpa till att köra spårvagnarna.

:!: lle.
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Olle skrev:
bewern skrev:
Just det. Så är det. Rakt fram förbi kaféet, sparbanksautomaten, hissarna och apoteket, och SEDAN till höger, därefter rakt fram till väntrummet för röntgen med en reception där det för övrigt sitter MYCKET trevliga tjejer som kan hjälpa till att köra spårvagnarna.

Ojoj, vad hemskt sjuk jag blev nu... måste nog söka upp röntgenavdelningen...
Gäst

Inlägg av Gäst »

Olle skrev: Bild
bruse skrev:Jamen har man sagt A får man säga B.
Du kräver då mycket, eftersom det är i Stockholm så är det ju både en A och en B (nummer efter bokstaven kan jag dock inte säga), och en bild säger ju mer än tusen ord sägs det. :-)

/ragge s
Axel
Kontakt:

Inlägg av Axel »

bruse skrev:
Olle skrev:
bewern skrev:

Ojoj, vad hemskt sjuk jag blev nu... måste nog söka upp röntgenavdelningen...
Men är det inte bäst att ta klonen med dig? Det är väl ett barnsjukhus?
Och då kan väl farbror doktorn ta hand om klonen medan du och tjejerna kör spårvagn. :P
Användarens profilbild
Olle
Kontakt:

Inlägg av Olle »

Axel skrev:

Och då kan väl farbror doktorn ta hand om klonen medan du och tjejerna kör spårvagn. :P
Nää, inte är St Göran något barnsjukhus. Jag (59) skivröntgade skallen därstädes och för övrigt syntes inte tillstymelsen till knoddar på sjukhuset. Sachska vid SÖS är ett barnsjukhus (om det nu finns kvar).

Bild

Bilden visar ett mustangtåg på linje 8 som vänder framför SÖS entré.

:idea: lle.
Björn J.

Inlägg av Björn J. »

Då var den gåtan genomskådad.

I skenet av synligt ljus ser det precis ut som om det var ett par Lehmann vagnar, alltså LGB, och sådana är ju inte direkt någon curie-osa.

Vill ni att jag skall berätta en historia angående skiktröntgen, eller "datortomografi" som det också heter..?

Ja det var så här, jag jobbade på en ganska så tung psykiatriavdelning, jag var dessutom tf avdelningsföreståndare där vid tillfället.
En ung kille med någon slags krigspsykos hade någon vecka innan tagits in på avdelningen, han var flykting i landet och kom från ett av de länder i afrika som på denna tid hade minst ett pågående inbördeskrig.
Killen var livrädd för det mesta, har var tidvis ganska så våldsam med självdestruktiva tankar och handlingar, han hade det vi kallar för "extravak" alltså en följeslagare dygnet runt.
Killen bar en hel det ärr och andra hudförändrigar som kunde tyda på att han misshandlats, en del saker i hans berättelse tydde också på detta. Han bekräftade att han fått en del kraftiga slag mot huvudet, blivit avkastad från ett lastbilsflak etc.
När killen lugnat sig och börjat bli samtalsbar skulle en del undersökningar företagas, de enda personerna på avdelningen han fattade förtroende för var en ung underläkare, en ännu yngre mentalskötare och mig, någon annan pratade han inte med, de andra tillhörde den mörka sidan.
Hursomhelst så förklarade vi att vi måste röntga hans huvud, som ett steg i utredningen av ständiga huvudvärk och muskelsmärtor, jodå det var ju inga problem, bara jag var med honom hela tiden, och det gick också att ordna.
Väl på röntgenavdelningen hade vår unge underläkare förklarat situationen mycket noggrant för röntgenpersonalen.
En av röntgens läkare presenterade sig för oss och säger ungefär så här på knackig engelska.

"Good morning, jag heter dr. Nnnnnn och vi skall skiva upp din hjärna i sex millimeter tjocka skivor. Du kommer inte att känna någonting".

Jag har aldrig sett en svart man bli så blek på så kort tid, han utvecklade en oerhörd kallsvettning, men höll sig ändå rätt så lugn när han tackade nej till den sortens undersökning.

Det blev en stor kopp kaffe i sjukhusets kafé istället, och ett bakverk som numera inte får heta det som de flesta kallar det för.

Några veckor senare genomfördes undersökningen, och ytterligare någon månad senare skrevs killen ut.
För ungefär tre år sedan ordnade jag jobb åt honom på ett sjukhem där jag då jobbade, där jobbar han fortfarande men är tjänstledig för studier.

Jag har tillstånd att berätta denna historia, numera kan han skratta hjärtligt åt det dråpliga i den.

Bj.
Vadå jag dyster?
tomsa
Kontakt:

Inlägg av tomsa »

Björn J. skrev:Vill ni att jag skall berätta en historia angående skiktröntgen, eller "datortomografi" som det också heter..?
Härlig historia Björn, är också glad att höra att denna person har lyckats komma "tillbaka" till ett vardagsliv, allt för få av dessa krigsdrabbade personer gör det, p g a de minnen de drabbats av.
- tomsa
Leg Spvf i GBG
Axel
Kontakt:

Inlägg av Axel »

Olle skrev:
Axel skrev:

Nää, inte är St Göran något barnsjukhus. Jag (59) skivröntgade skallen därstädes och för övrigt syntes inte tillstymelsen till knoddar på sjukhuset. Sachska vid SÖS är ett barnsjukhus (om det nu finns kvar).

Bild

Bilden visar ett mustangtåg på linje 8 som vänder framför SÖS entré.

:idea: lle.
Tack för den fina tillrättavisningen, underbart vackra bilar och vagnar.
Jag måtte minnas fel, jag trodde St Göran låg på Kungliga holmen och var ett barnsjukhus. Men det kanske var på den gamla goda tiden?
Användarens profilbild
Olle
Kontakt:

Inlägg av Olle »

Axel skrev:

...... jag trodde St Göran låg på Kungliga holmen och var ett barnsjukhus. Men det kanske var på den gamla goda tiden?
Jag tror det var Kronprinsessan Lovisas sjukhus som låg på samma ställe som polishuset nedanför Kronobergsparken ligger idag, som var barnsjukhus. Jag hamnade själv där när jag hade cyklat omkull på väg till skolan (Långbrodals Folkskola) i mitten på femtiotalet.

jag har en bild på en spårvagn på Hantverkargatan som skulle in här, men jag orkar inte lägga in den. Du får öreställa dej hur det såg ut.

:D lle.
Axel
Kontakt:

Inlägg av Axel »

Olle skrev:
Axel skrev:

...... jag trodde St Göran låg på Kungliga holmen och var ett barnsjukhus. Men det kanske var på den gamla goda tiden?
Jag tror det var Kronprinsessan Lovisas sjukhus som låg på samma ställe som polishuset nedanför Kronobergsparken ligger idag, som var barnsjukhus. Jag hamnade själv där när jag hade cyklat omkull på väg till skolan (Långbrodals Folkskola) i mitten på femtiotalet.

jag har en bild på en spårvagn på Hantverkargatan som skulle in här, men jag orkar inte lägga in den. Du får öreställa dej hur det såg ut.

:D lle.
Har sett spårvagnar från balkongen runt SMHI vid Fridhemsplan.
Tack ändå

--
Axel
Gäst

Inlägg av Gäst »

Axel skrev:
Jag måtte minnas fel, jag trodde St Göran låg på Kungliga holmen och var ett barnsjukhus. Men det kanske var på den gamla goda tiden?
S:t Göran hade barnkirurg fram till dess Astrid lindgrens barnsjukhus öppnade vid Karolinska för ca 10 år sedan.

I varje fall har jag varit där med en dotter med bruten arm.
Skriv svar