Fruängen 1963/64
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Fruängen 1963/64
En bild av omstälningsarbetena till tunnelbana i Fruängen vintern 1963/64. Vid pasage av en spårvagn så måste växlarna vevas om för hand. Spårvagnarna gick enkelspår en liten bit så i de två kurarna som syns på bilden fanns växlelvakter hela trafiktiden.

AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Fruängen 1963/64
Växlarna som vevades är de växlar som är avsedda för T-banan och man ville inte behöva byta växlar i sista stund. På bilden syns en klotväxel den togs bort. Den växel som A29an befinner sig i är nu en växel till uppstälningsspåret i Fruängen

AGR
Fanns det ett uppställningsspår till i Fruängen som viker av vid Foto AGR i bilden?
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Fruängen 1963/64
Spåret som kommer från höger och paserar klotväxeln är spårvagnsslingan.
AGR
Aha, förfogar du över en bild med spårvagn i vändslingan i Fruängen. Den skulle jag vilja se så man får en uppfattning om hur det en gång så ut i Fruängen.
MN
MN
//Bussmicke.
Stolt ägare av:
Stolt ägare av:
Fruängen
En bild till från Fruängen.

AGR
Mig icke förstå - vilket i och för sig inte säger så mycket...
Men utifrån plattformens placering i förhållande till tågets sammansättning så ser det ut som om det vore högertrafik?
Det kan väl ändå inte stämma, eller har jag missat något om trafiken på linje 14 och 17 när det begav sig?
Undrar/ Jörgen G
Men utifrån plattformens placering i förhållande till tågets sammansättning så ser det ut som om det vore högertrafik?
Det kan väl ändå inte stämma, eller har jag missat något om trafiken på linje 14 och 17 när det begav sig?
Undrar/ Jörgen G
Senast redigerad av Jörgen_G den måndag 11 november 2002 22:13, redigerad totalt 1 gånger.
Har du nån med vagn i slingan?
//Bussmicke.
Stolt ägare av:
Stolt ägare av:
- BaardB
- Kontakt:
Jeg vet knapt hvor Früengen er, men A29 er en imponerende vogntype. Skulle ønske DL kunne lånt den på Spårvägsmuseet en sommer
Etter å ha studert bildene kan "norrmannen" gjøre følgende kvalifiserte antagelser
Som vi ser i bilde 2 (ovenifra) ligger motliggende klotvekselen til venstre. Mao skal vognen vende ved å gjøre en høyresving.
På bildet fra holdeplassen ser vi den for växelvakten samme kiosk (svensk flertall="kurarna") som vi ser i bilde 2 (til høyre for vognen, over konduktørens møssa).
Konklusjon: høyretrafikk i slingan
Eller?
/Baard

Etter å ha studert bildene kan "norrmannen" gjøre følgende kvalifiserte antagelser

Som vi ser i bilde 2 (ovenifra) ligger motliggende klotvekselen til venstre. Mao skal vognen vende ved å gjøre en høyresving.
På bildet fra holdeplassen ser vi den for växelvakten samme kiosk (svensk flertall="kurarna") som vi ser i bilde 2 (til høyre for vognen, over konduktørens møssa).
Konklusjon: høyretrafikk i slingan

Eller?
/Baard
Fruängen
I postvagnen har No 1 lagt ut en bild "röd vagn " som visar slingan. Det var inte Högertrafik i slingan det är bara den provisoriska plattformen som låg så att man öppnade till höger. Detta med att öppna på högersida var inte ovarnligt på de förortsbanor som sedan blev Tunnelbana. På bilden över slingan vid Telefonplan så låg det en mittplatform bakom ryggen på mig.

AGR
- Ulrik Berggren
- Kontakt:
Spårvagnsplattformar
Om jag minns rätt, var det inte så att under tiden strax före T-banans öppnande så hade man provisoriska spårvagnsplattformar på högersidan då man hade byggt de för T-banan betydligt högre plattformarna mellan spåren? Jag tror jag har sett en bild av det! Ack ja, det var bättre förr
Hr Rehnström kan nog bekräfta saken (med eller utan bild) 

Fruängen 1963/64
Det fanns ett kort enkelspår en bit ut på Fruängsviadukten. En bild från Västertorp som visar hur man la en provisorisk plattform medans tunnelbaneplatformarna byggdes.

AGR
¨Det har jag missat. Kan du läggga ut länken till detta inlägg här?
//Bussmicke.
Stolt ägare av:
Stolt ägare av:
Linje 14 korsar linje 22, fast 40 år tidigare. Man lägger även märke till huset där den gamla polisstationen låg, och där det låg en spårvägshållplats strax före rondellen på Södertäljevägen, där linje 17 förut knatade iväg uppför Nyboda backe.

Förstoring .....

och vagnhallen sett från Kilabergs hållplats.

...... och tyvärr har bilderna suttit i glasram aldeles för länge för att bli bättre med åren, men man kan iallafall se vad det föreställer.
Spårvägshållpalsen strax före Liljeholmsbron .....

..... och Liljeholmsbron, där spårvägen ju gick bara på den ena bron, den äldsta av broarna.
Och änn en gång hoppas jag att ni ursäktar den dåliga kvaliteten på bilderna.

Förstoring .....

och vagnhallen sett från Kilabergs hållplats.

...... och tyvärr har bilderna suttit i glasram aldeles för länge för att bli bättre med åren, men man kan iallafall se vad det föreställer.
Spårvägshållpalsen strax före Liljeholmsbron .....

..... och Liljeholmsbron, där spårvägen ju gick bara på den ena bron, den äldsta av broarna.
Och änn en gång hoppas jag att ni ursäktar den dåliga kvaliteten på bilderna.

:-)lle
-
- Kontakt:
-