SL vil forlänga Djurgårdslinjen
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
- BaardB
- Inlägg: 1765
- Blev medlem: fredag 06 september 2002 7:19
- Ort: Oslo, utflyttet fra Trondheim!
- Kontakt:
SL vil forlänga Djurgårdslinjen
På side 6 i dagens Metro for Stockholm skrives at SL arbeider med å overta Djurgårdlinjen!
Se http://www.metro.se/metro/pdf.phtml, velg dagens utgave for Stockholm (20040719).
Baard
Se http://www.metro.se/metro/pdf.phtml, velg dagens utgave for Stockholm (20040719).
Baard
Nåja, enligt Metro, så är Per-Erik sekreterare för SSS.... han är det för Stockholmsavdelningen... så jag tror vad jag vill på vad tidningarna skriver.BaardB skrev:Sitat:
"...Successivt skal hela verksamheten övertas från den ideella organisationen SSS, som på egen hand aldrig skulle klara av att genomföra samme utvidning av linjen."
Heter det ikke at man alltid skal lese selv før man...![]()
Baard
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
-
- Inlägg: 1779
- Blev medlem: torsdag 19 september 2002 15:58
- Ort: Blocksignal 1L3, km 11+611 (Fsä)
Och så påstår tidningen att Baard är på bilden... ja, det är han ju... heh...bruse skrev:Nåja, enligt Metro, så är Per-Erik sekreterare för SSS.... han är det för Stockholmsavdelningen... så jag tror vad jag vill på vad tidningarna skriver.BaardB skrev:Sitat:
"...Successivt skal hela verksamheten övertas från den ideella organisationen SSS, som på egen hand aldrig skulle klara av att genomföra samme utvidning av linjen."
Heter det ikke at man alltid skal lese selv før man...![]()
Baard
Men i övrigt kanske det är bra att infra tar över. Eller jag vet inte. Om de gör saker hej vilt (som t.ex kapar banor som används) så kanske det inte är så smart...
Bantekniker
Det dom gkort hittils är ju att byta slingan vid Waldemarsudde. Så hittils är det väl bättre än bra?Bobjörk skrev:Och så påstår tidningen att Baard är på bilden... ja, det är han ju... heh...bruse skrev:Nåja, enligt Metro, så är Per-Erik sekreterare för SSS.... han är det för Stockholmsavdelningen... så jag tror vad jag vill på vad tidningarna skriver.BaardB skrev:Sitat:
"...Successivt skal hela verksamheten övertas från den ideella organisationen SSS, som på egen hand aldrig skulle klara av att genomföra samme utvidning av linjen."
Heter det ikke at man alltid skal lese selv før man...![]()
Baard
Men i övrigt kanske det är bra att infra tar över. Eller jag vet inte. Om de gör saker hej vilt (som t.ex kapar banor som används) så kanske det inte är så smart...
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark



1. Jag är sekreterare i SSS. Jag har inga styrelseposter i Stockholmsavdelningen eller ABSS längre. Dock sitter jag i valberedningen för Stockholmsavd.
2. Jag blev i söndags morse uppringd av John Lindblom som skriver åt Metro. Han ville intervjua mig angående att SL skall ta över Djurgårdslinjen från Stiftelsen. I vanlig ordning var det svårt att förklara skillnaden mellan SSM, SSS, SSSS, SL, SL Infra och ABSS för honom. Det är ju i.of.s. självklart, vårt eget folk rör ju ihop begreppen också!
Men jag blev ju i alla fall hyfsat väl citerad.
Han grundade artikeln på något gammalt protokoll han hittat, tror att det var något från SLs styrelse.
3. Planen är sedan flera år att Stiftelsen skall avvecklas och dess verksamhet integreras med SL Infratekniks, eftersom man ju numera har samma ägare/huvudman och gör samma sak. En rationalisering och effektivisering kort och gott. I praktisk handling sköter SL Infra redan löpande driftsfrågor och felanmälningar, så vi inom SSS och ABSS fortsätter att ringa samma nummer när det strular med banan.
4. Det vore ju kul om det blev en spårvägsutbyggnad till Centralen m.m. Det är kanske nästa steg sedan SL Infra tagit över det formella ansvaret för banan, men lär ju vara en mycket större och dyrare fråga än själva överlåtelsen av Stiftelsens tillgångar och skulder, som ju är mer av formell art.
Ingenting nytt har dock hänt i frågan om förlängning, även om det lät så i intervjun.
5. Om nu banan skulle förlängas så skall det bli så att SSS kör gamla vagnar blandat med den reguljära trafiken, ungefär som i Norrköping och Göteborg. Det står noga reglerat i de avtal som finns.
Sammanfattningsvis:
Intet nytt, bara gammal skåpmat som snurrar ett varv till. Men arbetet att integrera spår och vagnhall med SL Infrateknik fortsätter och lär underlätta Djurgårdslinjens verksamhet.
Per-Erik Selking
Sekreterare i SSS

-
- Inlägg: 1779
- Blev medlem: torsdag 19 september 2002 15:58
- Ort: Blocksignal 1L3, km 11+611 (Fsä)
Ja det är positivt (förutom att 373 tar i asfalten nere vid udden...bruse skrev:Det dom gkort hittils är ju att byta slingan vid Waldemarsudde. Så hittils är det väl bättre än bra?Bobjörk skrev:Och så påstår tidningen att Baard är på bilden... ja, det är han ju... heh...bruse skrev: Nåja, enligt Metro, så är Per-Erik sekreterare för SSS.... han är det för Stockholmsavdelningen... så jag tror vad jag vill på vad tidningarna skriver.
Men i övrigt kanske det är bra att infra tar över. Eller jag vet inte. Om de gör saker hej vilt (som t.ex kapar banor som används) så kanske det inte är så smart...
Bantekniker
-
- Inlägg: 1779
- Blev medlem: torsdag 19 september 2002 15:58
- Ort: Blocksignal 1L3, km 11+611 (Fsä)
Jo. Nåt sånt är det tänkt. Men där tar förhoppningsvis inte 373 i asfalten.BaardB skrev:Og til høsten skjal de vel ta Djurgårdsbroen også
Rättelse
Jag kastar ju skit på fel bolag: Banproduktion har föga att göra med spårklippning. Det är snarare SL som tyckte man kunde klippa spår i Saltis.
Rätt skall vara rätt.
Men Banproduktuion ha4r i alla fall bytt spår nere vid Waldermarsudde, och 373 tar i asfalten där. Men 373 gör mycket dumheter.
Bantekniker
Asfalt? Trodde spårvagnarna gick på räls...Bobjörk skrev:Jo. Nåt sånt är det tänkt. Men där tar förhoppningsvis inte 373 i asfalten.BaardB skrev:Og til høsten skjal de vel ta Djurgårdsbroen også
Rättelse
Jag kastar ju skit på fel bolag: Banproduktion har föga att göra med spårklippning. Det är snarare SL som tyckte man kunde klippa spår i Saltis.
Rätt skall vara rätt.
Men Banproduktuion ha4r i alla fall bytt spår nere vid Waldermarsudde, och 373 tar i asfalten där. Men 373 gör mycket dumheter.

De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Det skedde en liten miss i planeringen när slingan byggdes om så en del vagnar tar i asfalten vid Waldemarsudde. Det syns tydligt om man står på hållplatsen och tittar efter skrapspår i asfalten mellan plattformen och ena rälen.bruse skrev:Asfalt? Trodde spårvagnarna gick på räls... :shock:Bobjörk skrev:Jo. Nåt sånt är det tänkt. Men där tar förhoppningsvis inte 373 i asfalten.BaardB skrev:Og til høsten skjal de vel ta Djurgårdsbroen også :)
Rättelse
Jag kastar ju skit på fel bolag: Banproduktion har föga att göra med spårklippning. Det är snarare SL som tyckte man kunde klippa spår i Saltis.
Rätt skall vara rätt.
Men Banproduktuion ha4r i alla fall bytt spår nere vid Waldermarsudde, och 373 tar i asfalten där. Men 373 gör mycket dumheter.
- BaardB
- Inlägg: 1765
- Blev medlem: fredag 06 september 2002 7:19
- Ort: Oslo, utflyttet fra Trondheim!
- Kontakt:
373 gör mycket dumheter
Hva behager?Bobjörk skrev:Men 373 gör mycket dumheter.
- Infomaster
- Administratör
- Inlägg: 185
- Blev medlem: tisdag 06 augusti 2002 13:23
Rätt man på rätt plats
På sidan 2 i MfSS (som alla medlemmar får) står vilken person som innehar vilken befattning inom Sällskapet och dess lokalavdelnignar samt driftbolag.bruse skrev:Flåt Per-Erik, då har jag fattat fel.
Kanske ett uppdrag för styrelsen att presentera sig för sina medlemmar?
Infomaster

-
- Inlägg: 1779
- Blev medlem: torsdag 19 september 2002 15:58
- Ort: Blocksignal 1L3, km 11+611 (Fsä)
Re: 373 gör mycket dumheter
Låter över hela djurgårdenBaardB skrev:Hva behager?Bobjörk skrev:Men 373 gör mycket dumheter.

Ja, det trodde jag med. Men likväl tar den i asfalten medan den går på spår i slingan.Bruse skrev: Asfalt? Trodde spårvagnarna gick på räls
Bantekniker