SL vil forlänga Djurgårdslinjen

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
BaardB
Inlägg: 1765
Blev medlem: fredag 06 september 2002 7:19
Ort: Oslo, utflyttet fra Trondheim!
Kontakt:

SL vil forlänga Djurgårdslinjen

Inlägg av BaardB »

På side 6 i dagens Metro for Stockholm skrives at SL arbeider med å overta Djurgårdlinjen!

Se http://www.metro.se/metro/pdf.phtml, velg dagens utgave for Stockholm (20040719).



Baard
Användarens profilbild
bruse
Inlägg: 9158
Blev medlem: fredag 31 maj 2002 8:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

Inlägg av bruse »

Bara infrastrukturen. SL Infra kommer att ansvara för spåren osv. Inte trafiken.

Men när SL väl står där som ägare, kanske man ser fördelarna att uttnyttja det effektivare året runt.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
BaardB
Inlägg: 1765
Blev medlem: fredag 06 september 2002 7:19
Ort: Oslo, utflyttet fra Trondheim!
Kontakt:

Inlägg av BaardB »

Sitat:
"...Successivt skal hela verksamheten övertas från den ideella organisationen SSS, som på egen hand aldrig skulle klara av att genomföra samme utvidning av linjen."

Heter det ikke at man alltid skal lese selv før man... :wink:


Baard
Användarens profilbild
bruse
Inlägg: 9158
Blev medlem: fredag 31 maj 2002 8:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

Inlägg av bruse »

BaardB skrev:Sitat:
"...Successivt skal hela verksamheten övertas från den ideella organisationen SSS, som på egen hand aldrig skulle klara av att genomföra samme utvidning av linjen."

Heter det ikke at man alltid skal lese selv før man... :wink:

Baard
Nåja, enligt Metro, så är Per-Erik sekreterare för SSS.... han är det för Stockholmsavdelningen... så jag tror vad jag vill på vad tidningarna skriver.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5549
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Inlägg av kildor »

Om man bygger ut linjen till Centralen och Värtan är det naturligt att SL tar huvudansvaret för trafiken. Men det lär väl inte hindra SSS att driva musiespårvägstrafik för det.
Bobjörk
Inlägg: 1779
Blev medlem: torsdag 19 september 2002 15:58
Ort: Blocksignal 1L3, km 11+611 (Fsä)

Inlägg av Bobjörk »

bruse skrev:
BaardB skrev:Sitat:
"...Successivt skal hela verksamheten övertas från den ideella organisationen SSS, som på egen hand aldrig skulle klara av att genomföra samme utvidning av linjen."

Heter det ikke at man alltid skal lese selv før man... :wink:

Baard
Nåja, enligt Metro, så är Per-Erik sekreterare för SSS.... han är det för Stockholmsavdelningen... så jag tror vad jag vill på vad tidningarna skriver.
Och så påstår tidningen att Baard är på bilden... ja, det är han ju... heh...
Men i övrigt kanske det är bra att infra tar över. Eller jag vet inte. Om de gör saker hej vilt (som t.ex kapar banor som används) så kanske det inte är så smart...
Bantekniker
Användarens profilbild
bruse
Inlägg: 9158
Blev medlem: fredag 31 maj 2002 8:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

Inlägg av bruse »

Bobjörk skrev:
bruse skrev:
BaardB skrev:Sitat:
"...Successivt skal hela verksamheten övertas från den ideella organisationen SSS, som på egen hand aldrig skulle klara av att genomföra samme utvidning av linjen."

Heter det ikke at man alltid skal lese selv før man... :wink:

Baard
Nåja, enligt Metro, så är Per-Erik sekreterare för SSS.... han är det för Stockholmsavdelningen... så jag tror vad jag vill på vad tidningarna skriver.
Och så påstår tidningen att Baard är på bilden... ja, det är han ju... heh...
Men i övrigt kanske det är bra att infra tar över. Eller jag vet inte. Om de gör saker hej vilt (som t.ex kapar banor som används) så kanske det inte är så smart...
Det dom gkort hittils är ju att byta slingan vid Waldemarsudde. Så hittils är det väl bättre än bra?
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Per-Erik
Inlägg: 16
Blev medlem: torsdag 12 september 2002 22:11
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Per-Erik »

:!: :idea: :!: Nu måste jag få förklara hur det ligger till:

1. Jag är sekreterare i SSS. Jag har inga styrelseposter i Stockholmsavdelningen eller ABSS längre. Dock sitter jag i valberedningen för Stockholmsavd.

2. Jag blev i söndags morse uppringd av John Lindblom som skriver åt Metro. Han ville intervjua mig angående att SL skall ta över Djurgårdslinjen från Stiftelsen. I vanlig ordning var det svårt att förklara skillnaden mellan SSM, SSS, SSSS, SL, SL Infra och ABSS för honom. Det är ju i.of.s. självklart, vårt eget folk rör ju ihop begreppen också!
Men jag blev ju i alla fall hyfsat väl citerad.
Han grundade artikeln på något gammalt protokoll han hittat, tror att det var något från SLs styrelse.

3. Planen är sedan flera år att Stiftelsen skall avvecklas och dess verksamhet integreras med SL Infratekniks, eftersom man ju numera har samma ägare/huvudman och gör samma sak. En rationalisering och effektivisering kort och gott. I praktisk handling sköter SL Infra redan löpande driftsfrågor och felanmälningar, så vi inom SSS och ABSS fortsätter att ringa samma nummer när det strular med banan.

4. Det vore ju kul om det blev en spårvägsutbyggnad till Centralen m.m. Det är kanske nästa steg sedan SL Infra tagit över det formella ansvaret för banan, men lär ju vara en mycket större och dyrare fråga än själva överlåtelsen av Stiftelsens tillgångar och skulder, som ju är mer av formell art.
Ingenting nytt har dock hänt i frågan om förlängning, även om det lät så i intervjun.

5. Om nu banan skulle förlängas så skall det bli så att SSS kör gamla vagnar blandat med den reguljära trafiken, ungefär som i Norrköping och Göteborg. Det står noga reglerat i de avtal som finns.


Sammanfattningsvis:
Intet nytt, bara gammal skåpmat som snurrar ett varv till. Men arbetet att integrera spår och vagnhall med SL Infrateknik fortsätter och lär underlätta Djurgårdslinjens verksamhet.

Per-Erik Selking
Sekreterare i SSS 8)
Användarens profilbild
bruse
Inlägg: 9158
Blev medlem: fredag 31 maj 2002 8:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

Inlägg av bruse »

Flåt Per-Erik, då har jag fattat fel.
Kanske ett uppdrag för styrelsen att presentera sig för sina medlemmar?
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Bobjörk
Inlägg: 1779
Blev medlem: torsdag 19 september 2002 15:58
Ort: Blocksignal 1L3, km 11+611 (Fsä)

Inlägg av Bobjörk »

bruse skrev:
Bobjörk skrev:
bruse skrev: Nåja, enligt Metro, så är Per-Erik sekreterare för SSS.... han är det för Stockholmsavdelningen... så jag tror vad jag vill på vad tidningarna skriver.
Och så påstår tidningen att Baard är på bilden... ja, det är han ju... heh...
Men i övrigt kanske det är bra att infra tar över. Eller jag vet inte. Om de gör saker hej vilt (som t.ex kapar banor som används) så kanske det inte är så smart...
Det dom gkort hittils är ju att byta slingan vid Waldemarsudde. Så hittils är det väl bättre än bra?
Ja det är positivt (förutom att 373 tar i asfalten nere vid udden...
Bantekniker
Användarens profilbild
BaardB
Inlägg: 1765
Blev medlem: fredag 06 september 2002 7:19
Ort: Oslo, utflyttet fra Trondheim!
Kontakt:

Inlägg av BaardB »

Og til høsten skal de vel ta Djurgårdsbroen også :)
Senast redigerad av BaardB den onsdag 21 juli 2004 20:56, redigerad totalt 1 gånger.
Bobjörk
Inlägg: 1779
Blev medlem: torsdag 19 september 2002 15:58
Ort: Blocksignal 1L3, km 11+611 (Fsä)

Inlägg av Bobjörk »

BaardB skrev:Og til høsten skjal de vel ta Djurgårdsbroen også :)
Jo. Nåt sånt är det tänkt. Men där tar förhoppningsvis inte 373 i asfalten.

Rättelse
Jag kastar ju skit på fel bolag: Banproduktion har föga att göra med spårklippning. Det är snarare SL som tyckte man kunde klippa spår i Saltis.
Rätt skall vara rätt.
Men Banproduktuion ha4r i alla fall bytt spår nere vid Waldermarsudde, och 373 tar i asfalten där. Men 373 gör mycket dumheter.
Bantekniker
Användarens profilbild
bruse
Inlägg: 9158
Blev medlem: fredag 31 maj 2002 8:50
Ort: Km 5+7 Vx 583 Kät (zon E2)

Inlägg av bruse »

Bobjörk skrev:
BaardB skrev:Og til høsten skjal de vel ta Djurgårdsbroen også :)
Jo. Nåt sånt är det tänkt. Men där tar förhoppningsvis inte 373 i asfalten.

Rättelse
Jag kastar ju skit på fel bolag: Banproduktion har föga att göra med spårklippning. Det är snarare SL som tyckte man kunde klippa spår i Saltis.
Rätt skall vara rätt.
Men Banproduktuion ha4r i alla fall bytt spår nere vid Waldermarsudde, och 373 tar i asfalten där. Men 373 gör mycket dumheter.
Asfalt? Trodde spårvagnarna gick på räls... :shock:
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6853
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Inlägg av Odd »

bruse skrev:
Bobjörk skrev:
BaardB skrev:Og til høsten skjal de vel ta Djurgårdsbroen også :)
Jo. Nåt sånt är det tänkt. Men där tar förhoppningsvis inte 373 i asfalten.

Rättelse
Jag kastar ju skit på fel bolag: Banproduktion har föga att göra med spårklippning. Det är snarare SL som tyckte man kunde klippa spår i Saltis.
Rätt skall vara rätt.
Men Banproduktuion ha4r i alla fall bytt spår nere vid Waldermarsudde, och 373 tar i asfalten där. Men 373 gör mycket dumheter.
Asfalt? Trodde spårvagnarna gick på räls... :shock:
Det skedde en liten miss i planeringen när slingan byggdes om så en del vagnar tar i asfalten vid Waldemarsudde. Det syns tydligt om man står på hållplatsen och tittar efter skrapspår i asfalten mellan plattformen och ena rälen.
Användarens profilbild
BaardB
Inlägg: 1765
Blev medlem: fredag 06 september 2002 7:19
Ort: Oslo, utflyttet fra Trondheim!
Kontakt:

373 gör mycket dumheter

Inlägg av BaardB »

Bobjörk skrev:Men 373 gör mycket dumheter.
Hva behager?
Användarens profilbild
Infomaster
Administratör
Administratör
Inlägg: 185
Blev medlem: tisdag 06 augusti 2002 13:23

Rätt man på rätt plats

Inlägg av Infomaster »

bruse skrev:Flåt Per-Erik, då har jag fattat fel.
Kanske ett uppdrag för styrelsen att presentera sig för sina medlemmar?
På sidan 2 i MfSS (som alla medlemmar får) står vilken person som innehar vilken befattning inom Sällskapet och dess lokalavdelnignar samt driftbolag.

Infomaster
:idea:
Bobjörk
Inlägg: 1779
Blev medlem: torsdag 19 september 2002 15:58
Ort: Blocksignal 1L3, km 11+611 (Fsä)

Re: 373 gör mycket dumheter

Inlägg av Bobjörk »

BaardB skrev:
Bobjörk skrev:Men 373 gör mycket dumheter.
Hva behager?
Låter över hela djurgården :wink:
Bruse skrev: Asfalt? Trodde spårvagnarna gick på räls
Ja, det trodde jag med. Men likväl tar den i asfalten medan den går på spår i slingan.
Bantekniker
Skriv svar