Elbussar i trafik hos SL

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Mr_C14
Inlägg: 26
Blev medlem: torsdag 08 augusti 2024 21:34

Re: Elbussar i trafik hos SL

Inlägg av Mr_C14 »

Enceladus skrev: fredag 24 april 2026 11:11 Nobina har beställt ytterligare 50 elbussar från Solaris för trafik hos SL. Vilka trafikavtal rör det sig om? Nobina har E36C (Nacka/Värmdö), E37C (Huddinge/Botkyrka/Söderort) och E45HN (Haninge/Nynäshamn). Som bekant har VR slukat E45Y (Tyresö), E47 (Södertälje/Nykvarn) och E48 (Järfälla/Upplands-Bro).
Nacka/Värmdö, för att ersätta de bussar som nu ersatt de gamla MAN-gasbussarna. Skulle inte vara överraskad om Nobina beställde 20-30 el-ledbussar utöver dessa Solaris.
Enceladus
Inlägg: 12321
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Elbussar i trafik hos SL

Inlägg av Enceladus »

dr Cassandra Nojdh skrev: onsdag 18 mars 2026 11:09
Enceladus skrev: onsdag 18 mars 2026 11:03
dr Cassandra Nojdh skrev: onsdag 18 mars 2026 10:57 Hurdå? Med " vilka bussar som stinker" menas antagligen de med förbränningsmotor.
De bussar som inte stinker kallas BYD, MAN Lion’s City E eller Solaris.
Javisst, det har ju varenda elbussfanatiker i huvudet. Andra får slå i fordonsregistret. Då gäller det att välja rätt källa: https://biluppgifter.se/fordon/chh03b/

Transportstyrelsen rekommenderas: https://fordon-fu-regnr.transportstyrelsen.se/

Oerhört intressant information, man kanske rent av kan vänta in "rätt" fordonstyp, i förekommande fall.
Stor affär med batteribussar för Scania – ska trafikera hemstaden
SVT Nyheter skrev:VR Sverige, som ska ta över busstrafiken i Södertälje-Nykvarn, har ingått ett avtal om 91 elbussar från Scania.

– Det är den största elbussaffären i Scanias historia, så det här är vi väldigt stolta över, säger Erik Söderberg, kommunikationschef på VR.

[...]

Batterierna på bussarna uppgår till över 400 kilowattimmar. Vilket kan jämföras med moderna elbilar som ofta har batterier på 50 till 100 kwh. Dessa batterier monteras i batterifabriken i Södertälje.
Skribenten kan lägga till Scania på listan. Karosserna kommer dock från kinesiska Higer. Volvo har ett liknande upplägg med egyptiska MCV, vilket SL ogillar.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 8321
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Elbussar i trafik hos SL

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Enceladus skrev: tisdag 28 april 2026 11:00
dr Cassandra Nojdh skrev: onsdag 18 mars 2026 11:09
Enceladus skrev: onsdag 18 mars 2026 11:03

De bussar som inte stinker kallas BYD, MAN Lion’s City E eller Solaris.
Javisst, det har ju varenda elbussfanatiker i huvudet. Andra får slå i fordonsregistret. Då gäller det att välja rätt källa: https://biluppgifter.se/fordon/chh03b/

Transportstyrelsen rekommenderas: https://fordon-fu-regnr.transportstyrelsen.se/

Oerhört intressant information, man kanske rent av kan vänta in "rätt" fordonstyp, i förekommande fall.
Stor affär med batteribussar för Scania – ska trafikera hemstaden
SVT Nyheter skrev:VR Sverige, som ska ta över busstrafiken i Södertälje-Nykvarn, har ingått ett avtal om 91 elbussar från Scania.

– Det är den största elbussaffären i Scanias historia, så det här är vi väldigt stolta över, säger Erik Söderberg, kommunikationschef på VR.

[...]

Batterierna på bussarna uppgår till över 400 kilowattimmar. Vilket kan jämföras med moderna elbilar som ofta har batterier på 50 till 100 kwh. Dessa batterier monteras i batterifabriken i Södertälje.
Skribenten kan lägga till Scania på listan. Karosserna kommer dock från kinesiska Higer. Volvo har ett liknande upplägg med egyptiska MCV, vilket SL ogillar.
Jag upprätthåller ingen lista, eftersom jag har viktigare saker att hålla reda på.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Mr_C14
Inlägg: 26
Blev medlem: torsdag 08 augusti 2024 21:34

Re: Elbussar i trafik hos SL

Inlägg av Mr_C14 »

https://www.solarisbus.com/en/press/imp ... kholm-2421

Nu har VR beställt ännu mer Solaris till Stockholm, och därmed gör varianterna Urbino 9 LE electric, 12 electric och 18 electric sin entré in i SL-trafiken.
Enceladus
Inlägg: 12321
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Elbussar i trafik hos SL

Inlägg av Enceladus »

dr Cassandra Nojdh skrev: tisdag 28 april 2026 11:14 Jag upprätthåller ingen lista, eftersom jag har viktigare saker att hålla reda på.
Ja, i så fall har jag dåliga nyheter för skribenten. Numera finns det dieselbussar från Solaris i trafik hos SL - och var annars om inte i Botkyrka:



Svensk Busshistoria har naturligtvis ett uppslag om den aktuella bussen. Därmed är Solaris inte längre synonymt med elbussar i SL-trafiken.

Ännu en svensk stororder till Solaris – 101 elbussar till VR Sverige
Bussmagasinet skrev:Den stora nya ordern från VR Sverige omfattar fem Urbino 9 LE lågentrébussar, 47 Urbino 12, 22 Urbino 15 lågentré samt 27 Urbino 18 ledbussar. Samtliga bussar är batterielektriska.

[...]

Bussarna kommer bland annat att vara utrustade med Solaris högenergibatterier. De kommer även att vara luftkonditionerade.

Sverige har de senaste åren blivit en stor marknad för Solaris. Nyligen beställde Nobina 103 elbussar från den polska tillverkaren. Förra året beställde Nobina 180 elbussar från Solaris för trafik i Malmö och 89 elbussar till trafiken på Södertörn, söder om Stockholm. Tidigare har Nobina också beställt elbussar från Solaris till Värmland.
Samtidigt blir det fler elbussar från Solaris. Botkyrka får däremot nöja sig med dieselbussar. SL anser väl att Think Pink redan har förstört kommunen. Den nya dieselbussen i Botkyrka är faktiskt nio år gammal. Den måste bytas ut innan trafikavtalet är slut, vilket lustigt nog är om nio år. Elfordon tycks dock hålla länge!
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 8321
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Elbussar i trafik hos SL

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Enceladus skrev: onsdag 29 april 2026 13:04
dr Cassandra Nojdh skrev: tisdag 28 april 2026 11:14 Jag upprätthåller ingen lista, eftersom jag har viktigare saker att hålla reda på.
Ja, i så fall har jag dåliga nyheter för skribenten. Numera finns det dieselbussar från Solaris i trafik hos SL - och var annars om inte i Botkyrka:
Ja, jag vet inte med mig om jag berörs av dessa "nyheter". Botkyrka besöker jag ytterst sällan, och då alltid på tvåhjuling. Däremot har jag varit nära att bli påkörd av en buss som inte respekterade väjningsplikten här:
https://maps.app.goo.gl/pont4gzJ2gMF8W4GA

Då var det av underordnad betydelse om bussen ifråga hade diesel- eller eldrift.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Enceladus
Inlägg: 12321
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Elbussar i trafik hos SL

Inlägg av Enceladus »

Nu ska bussarna i Tyresö bytas ut – ska bli el
SVT Nyheter skrev:Finska bolaget VR kör nu busstrafiken åt SL i Tyresö och Ekerö – nästa år även i Södertälje och Järfälla. Och hela bussflottan ska förnyas.

VR har köpt in 101 nya elbussar från Solaris. Majoriteten av dem beräknas gå i Tyresö och de gamla bussarna börjar bytas ut i maj. Bytet kommer pågår fram till juli.

Preliminärt beräknas de fem första elbussarna rulla 11 maj. Men det blir inte helt elektrifierad bussflotta. Det kommer också 14 nya ledbussar som drivs med diesel.
Tyresös gamla dieselbussar byts ut mot elbussar - 85 procent av avtalsområdets trafik ska gå på el. Kommande avtalsområden blir däremot helt elektrifierade.

Tyresös nya elbussar är här – så ser de ut
Mitt i skrev:VR, som tog över busstrafiken här i augusti, räknar med att några elbussar ska börja användas i trafik nästa vecka. Först ut är bland annat de blå bussarna på Gullmarsplanslinjerna 873 och 875.

[...]

– Den kostar mer än en vanlig buss men den ska hålla längre, mellan 14 och 16 år brukar man säga, säger Linda Hybinette.

[...]

Bussarna kommer att laddas över natten och vissa kommer behöva en extra laddning under dagen.
Nattbussar kan naturligtvis inte laddas över natten. Tyresös två stomlinjer blir först ut med elbussar. Blå Solaris-bussar blir en ganska exotisk syn i Stockholm!
Enceladus
Inlägg: 12321
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Elbussar i trafik hos SL

Inlägg av Enceladus »

Mr_C14 skrev: onsdag 29 april 2026 12:54 https://www.solarisbus.com/en/press/imp ... kholm-2421

Nu har VR beställt ännu mer Solaris till Stockholm, och därmed gör varianterna Urbino 9 LE electric, 12 electric och 18 electric sin entré in i SL-trafiken.
Solaris showcases Urbino 10,5 electric at Milan’s Next Mobility Exhibition 2026
Sustainable Buss skrev:The Solaris Urbino 10,5 electric has been developed for routes where a conventional 12-metre bus is not considered the optimal configuration. The vehicle measures 10.5 metres in length and has been conceived for operation in dense urban environments, feeder services and historic city centres requiring increased manoeuvrability.

[...]

According to the manufacturer, the bus features a turning radius below 17 metres. The vehicle is equipped with a 240 kW electric motor and battery packs with capacities reaching up to 400 kWh. Solaris states that the configuration enables full-day operation without intermediate charging.

[...]

An energy-efficient CO₂ heat pump is integrated into the thermal management system. The battery-electric drivetrain allows zero local emissions during operation and reduced noise levels in urban service conditions.
Solaris har lanserat en ny variant som ännu inte finns i SL-trafiken. Dessutom har Solaris en 24-metersvariant (dubbelledbuss) som också saknas i Stockholm. Däremot har Solaris ingen 21-metersvariant (boggiledbuss) som SL skulle kunna ha på exempelvis linje 4. Det finns faktiskt en egen tråd om just dessa bussar.
Enceladus
Inlägg: 12321
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Elbussar i trafik hos SL

Inlägg av Enceladus »

Enceladus skrev: tisdag 13 januari 2026 2:59 Beskedet: Nya elbussarna kommer inte under Råckstabron
Mitt i skrev:SL:s nya bussar är för höga för Råckstabron på Jämtlandsgatan. Resenärerna på linje 115 som ska till eller från Råcksta t-banestation tvingas nu ta sig via en brant slänt vid Bergslagsvägen och gå 300 meter extra för att ta bussen.

Keolis nya bussar togs in i samband med SL:s tabellskifte den 14 december. Enligt bolagets kommunikatör Björn Nord beställde man först elbussar med lägre höjd.

– Men leverantören fick leveransproblem och vi tvingades byta till en annan leverantör och högre bussar. Vi måste fasa ut våra äldre bussar i takt med att elbussarna tas i drift.
Det visar sig att MAN:s elbussar är för höga för att komma under Råckstabron. Däremot verkar elbussarna klara kylan. I andra städer finns det större problem:
Länken mellan västerort och norrort skärs av – elbussarna väger för mycket
Mitt i skrev:Mitt i kan nu berätta att det bakom kaoset döljer sig en riktig kalldusch för såväl SL som alla som busspendlar på tvären mellan västerort och norra Stockholm. SL:s nya elbussar stoppas nämligen från Spångabron, eftersom de väger för mycket.

– Våra nyligen genomförda undersökningar och beräkningar visar att dagens belastning tyvärr är för tung för bron, säger trafikkontorets presskommunikatör Charlotte Näsström Morén.

[...]

– 179 tvingas sannolikt att ta en ny körväg, likt den gjorde tillfälligt förra veckan. Det gäller även 514 och 514X. De trafikeras alla med ledbussar. När det gäller 118, 512 och 199 ser vi till att de framåt enbart kommer att trafikeras med korta normalbussar som alltjämt har dispens för Spångaviadukten. Där blir det ingen ny körväg, säger Natalie Nordenswan.
Det visar sig att vissa elbussar är för tunga för Spångabron. Frösundavik har haft liknande problem. Alla tre händelser avser avtal E42 med hög andel elbussar.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 7169
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Elbussar i trafik hos SL

Inlägg av Odd »

Kanske trådbusshybrider skulle vara lösningen. Mindre batterier, lägre höjd och lättare fordon. I stället för att bära med sig 500 kWh för hela dagens körning så skulle det klara sig med kanske 75 kWh.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Skriv svar