Nacka/Värmdö, för att ersätta de bussar som nu ersatt de gamla MAN-gasbussarna. Skulle inte vara överraskad om Nobina beställde 20-30 el-ledbussar utöver dessa Solaris.Enceladus skrev: ↑fredag 24 april 2026 11:11 Nobina har beställt ytterligare 50 elbussar från Solaris för trafik hos SL. Vilka trafikavtal rör det sig om? Nobina har E36C (Nacka/Värmdö), E37C (Huddinge/Botkyrka/Söderort) och E45HN (Haninge/Nynäshamn). Som bekant har VR slukat E45Y (Tyresö), E47 (Södertälje/Nykvarn) och E48 (Järfälla/Upplands-Bro).
Elbussar i trafik hos SL
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Re: Elbussar i trafik hos SL
Stor affär med batteribussar för Scania – ska trafikera hemstadendr Cassandra Nojdh skrev: ↑onsdag 18 mars 2026 11:09Javisst, det har ju varenda elbussfanatiker i huvudet. Andra får slå i fordonsregistret. Då gäller det att välja rätt källa: https://biluppgifter.se/fordon/chh03b/Enceladus skrev: ↑onsdag 18 mars 2026 11:03De bussar som inte stinker kallas BYD, MAN Lion’s City E eller Solaris.dr Cassandra Nojdh skrev: ↑onsdag 18 mars 2026 10:57 Hurdå? Med " vilka bussar som stinker" menas antagligen de med förbränningsmotor.
Transportstyrelsen rekommenderas: https://fordon-fu-regnr.transportstyrelsen.se/
Oerhört intressant information, man kanske rent av kan vänta in "rätt" fordonstyp, i förekommande fall.
Skribenten kan lägga till Scania på listan. Karosserna kommer dock från kinesiska Higer. Volvo har ett liknande upplägg med egyptiska MCV, vilket SL ogillar.SVT Nyheter skrev:VR Sverige, som ska ta över busstrafiken i Södertälje-Nykvarn, har ingått ett avtal om 91 elbussar från Scania.
– Det är den största elbussaffären i Scanias historia, så det här är vi väldigt stolta över, säger Erik Söderberg, kommunikationschef på VR.
[...]
Batterierna på bussarna uppgår till över 400 kilowattimmar. Vilket kan jämföras med moderna elbilar som ofta har batterier på 50 till 100 kwh. Dessa batterier monteras i batterifabriken i Södertälje.
- dr Cassandra Nojdh
Jag upprätthåller ingen lista, eftersom jag har viktigare saker att hålla reda på.Enceladus skrev: ↑tisdag 28 april 2026 11:00Stor affär med batteribussar för Scania – ska trafikera hemstadendr Cassandra Nojdh skrev: ↑onsdag 18 mars 2026 11:09Javisst, det har ju varenda elbussfanatiker i huvudet. Andra får slå i fordonsregistret. Då gäller det att välja rätt källa: https://biluppgifter.se/fordon/chh03b/
Transportstyrelsen rekommenderas: https://fordon-fu-regnr.transportstyrelsen.se/
Oerhört intressant information, man kanske rent av kan vänta in "rätt" fordonstyp, i förekommande fall.
Skribenten kan lägga till Scania på listan. Karosserna kommer dock från kinesiska Higer. Volvo har ett liknande upplägg med egyptiska MCV, vilket SL ogillar.SVT Nyheter skrev:VR Sverige, som ska ta över busstrafiken i Södertälje-Nykvarn, har ingått ett avtal om 91 elbussar från Scania.
– Det är den största elbussaffären i Scanias historia, så det här är vi väldigt stolta över, säger Erik Söderberg, kommunikationschef på VR.
[...]
Batterierna på bussarna uppgår till över 400 kilowattimmar. Vilket kan jämföras med moderna elbilar som ofta har batterier på 50 till 100 kwh. Dessa batterier monteras i batterifabriken i Södertälje.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
https://www.solarisbus.com/en/press/imp ... kholm-2421
Nu har VR beställt ännu mer Solaris till Stockholm, och därmed gör varianterna Urbino 9 LE electric, 12 electric och 18 electric sin entré in i SL-trafiken.
Nu har VR beställt ännu mer Solaris till Stockholm, och därmed gör varianterna Urbino 9 LE electric, 12 electric och 18 electric sin entré in i SL-trafiken.
Ja, i så fall har jag dåliga nyheter för skribenten. Numera finns det dieselbussar från Solaris i trafik hos SL - och var annars om inte i Botkyrka:dr Cassandra Nojdh skrev: ↑tisdag 28 april 2026 11:14 Jag upprätthåller ingen lista, eftersom jag har viktigare saker att hålla reda på.
Svensk Busshistoria har naturligtvis ett uppslag om den aktuella bussen. Därmed är Solaris inte längre synonymt med elbussar i SL-trafiken.
Ännu en svensk stororder till Solaris – 101 elbussar till VR Sverige
Samtidigt blir det fler elbussar från Solaris. Botkyrka får däremot nöja sig med dieselbussar. SL anser väl att Think Pink redan har förstört kommunen. Den nya dieselbussen i Botkyrka är faktiskt nio år gammal. Den måste bytas ut innan trafikavtalet är slut, vilket lustigt nog är om nio år. Elfordon tycks dock hålla länge!Bussmagasinet skrev:Den stora nya ordern från VR Sverige omfattar fem Urbino 9 LE lågentrébussar, 47 Urbino 12, 22 Urbino 15 lågentré samt 27 Urbino 18 ledbussar. Samtliga bussar är batterielektriska.
[...]
Bussarna kommer bland annat att vara utrustade med Solaris högenergibatterier. De kommer även att vara luftkonditionerade.
Sverige har de senaste åren blivit en stor marknad för Solaris. Nyligen beställde Nobina 103 elbussar från den polska tillverkaren. Förra året beställde Nobina 180 elbussar från Solaris för trafik i Malmö och 89 elbussar till trafiken på Södertörn, söder om Stockholm. Tidigare har Nobina också beställt elbussar från Solaris till Värmland.
- dr Cassandra Nojdh
Ja, jag vet inte med mig om jag berörs av dessa "nyheter". Botkyrka besöker jag ytterst sällan, och då alltid på tvåhjuling. Däremot har jag varit nära att bli påkörd av en buss som inte respekterade väjningsplikten här:Enceladus skrev: ↑onsdag 29 april 2026 13:04Ja, i så fall har jag dåliga nyheter för skribenten. Numera finns det dieselbussar från Solaris i trafik hos SL - och var annars om inte i Botkyrka:dr Cassandra Nojdh skrev: ↑tisdag 28 april 2026 11:14 Jag upprätthåller ingen lista, eftersom jag har viktigare saker att hålla reda på.
https://maps.app.goo.gl/pont4gzJ2gMF8W4GA
Då var det av underordnad betydelse om bussen ifråga hade diesel- eller eldrift.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Nu ska bussarna i Tyresö bytas ut – ska bli el
Tyresös nya elbussar är här – så ser de ut
Tyresös gamla dieselbussar byts ut mot elbussar - 85 procent av avtalsområdets trafik ska gå på el. Kommande avtalsområden blir däremot helt elektrifierade.SVT Nyheter skrev:Finska bolaget VR kör nu busstrafiken åt SL i Tyresö och Ekerö – nästa år även i Södertälje och Järfälla. Och hela bussflottan ska förnyas.
VR har köpt in 101 nya elbussar från Solaris. Majoriteten av dem beräknas gå i Tyresö och de gamla bussarna börjar bytas ut i maj. Bytet kommer pågår fram till juli.
Preliminärt beräknas de fem första elbussarna rulla 11 maj. Men det blir inte helt elektrifierad bussflotta. Det kommer också 14 nya ledbussar som drivs med diesel.
Tyresös nya elbussar är här – så ser de ut
Nattbussar kan naturligtvis inte laddas över natten. Tyresös två stomlinjer blir först ut med elbussar. Blå Solaris-bussar blir en ganska exotisk syn i Stockholm!Mitt i skrev:VR, som tog över busstrafiken här i augusti, räknar med att några elbussar ska börja användas i trafik nästa vecka. Först ut är bland annat de blå bussarna på Gullmarsplanslinjerna 873 och 875.
[...]
– Den kostar mer än en vanlig buss men den ska hålla längre, mellan 14 och 16 år brukar man säga, säger Linda Hybinette.
[...]
Bussarna kommer att laddas över natten och vissa kommer behöva en extra laddning under dagen.
Solaris showcases Urbino 10,5 electric at Milan’s Next Mobility Exhibition 2026Mr_C14 skrev: ↑onsdag 29 april 2026 12:54 https://www.solarisbus.com/en/press/imp ... kholm-2421
Solaris har lanserat en ny variant som ännu inte finns i SL-trafiken. Dessutom har Solaris en 24-metersvariant (dubbelledbuss) som också saknas i Stockholm. Däremot har Solaris ingen 21-metersvariant (boggiledbuss) som SL skulle kunna ha på exempelvis linje 4. Det finns faktiskt en egen tråd om just dessa bussar.Sustainable Buss skrev:The Solaris Urbino 10,5 electric has been developed for routes where a conventional 12-metre bus is not considered the optimal configuration. The vehicle measures 10.5 metres in length and has been conceived for operation in dense urban environments, feeder services and historic city centres requiring increased manoeuvrability.
[...]
According to the manufacturer, the bus features a turning radius below 17 metres. The vehicle is equipped with a 240 kW electric motor and battery packs with capacities reaching up to 400 kWh. Solaris states that the configuration enables full-day operation without intermediate charging.
[...]
An energy-efficient CO₂ heat pump is integrated into the thermal management system. The battery-electric drivetrain allows zero local emissions during operation and reduced noise levels in urban service conditions.