Tvärbana Sickla - Ropsten

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
twr
Inlägg: 9669
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Tvärbana Sickla - Ropsten

Inlägg av twr »

https://www.dn.se/ekonomi/regeringen-sa ... rbindelse/

Frågan är hur regionen kommer förhålla sig? Regionen (åtminstone styrande majoritet fram till valet) vill väl inte ha den här vägen. Men om den ska byggs bör den kombineras med kollektivtrafik och då är en förlängning av Tvärbanan från Sickla till Ropsten den bästa lösningen, som utreddes ganska detaljerat kring 2016.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Enceladus
Inlägg: 12321
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Tvärbana Sickla - Ropsten

Inlägg av Enceladus »

twr skrev: måndag 27 april 2026 16:27 https://www.dn.se/ekonomi/regeringen-sa ... rbindelse/

Frågan är hur regionen kommer förhålla sig? Regionen (åtminstone styrande majoritet fram till valet) vill väl inte ha den här vägen. Men om den ska byggs bör den kombineras med kollektivtrafik och då är en förlängning av Tvärbanan från Sickla till Ropsten den bästa lösningen, som utreddes ganska detaljerat kring 2016.
Projektet saknar finansiering i den nationella planen:
DN skrev:– Att lägga en miljard skattekronor, som inte ens i närheten täcker finansieringen, på att planera för en motorväg skriker valtaktik, kommenterar Emilia Bjuggren (S), finansborgarrådskandidat i Stockholms stad.
I den förra planen fanns det några symboliska miljarder för "nya stambanor mellan Stockholm, Göteborg och Malmö". Bara de finansierade delarna överlevde.
Enceladus
Inlägg: 12321
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Tvärbana Sickla - Ropsten

Inlägg av Enceladus »

Regeringens besked om Östlig förbindelse är ett ickebesked
Nacka Värmdö Posten skrev:Med hot om utebliven medfinansiering tvingade regeringen fram en gemensam skrivning mellan Nacka, regionen, Stockholm och staten som i sig är så urholkad att den knappast betyder någonting.

Nu i dagarna presenterade regeringen den nationella planen. Visst nämner regeringen Östlig förbindelse men det är fortfarande bara tomma ord.

Det är tydligt att regeringen återigen begraver frågan om Östlig förbindelse i en lång och dyr utredning och frågan om ett faktiskt genomförande skjuts återigen på framtiden. Beskedet är långt ifrån hållbart.
Politiker i Ostsektorn är knappast imponerade. Förhoppningsvis kommer utredningen fram till att någon form av spårtrafik behövs, men inte ens det är säkert.
twr
Inlägg: 9669
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Tvärbana Sickla - Ropsten

Inlägg av twr »

Enceladus skrev: tisdag 28 april 2026 12:22 Regeringens besked om Östlig förbindelse är ett ickebesked
Nacka Värmdö Posten skrev:Med hot om utebliven medfinansiering tvingade regeringen fram en gemensam skrivning mellan Nacka, regionen, Stockholm och staten som i sig är så urholkad att den knappast betyder någonting.

Nu i dagarna presenterade regeringen den nationella planen. Visst nämner regeringen Östlig förbindelse men det är fortfarande bara tomma ord.

Det är tydligt att regeringen återigen begraver frågan om Östlig förbindelse i en lång och dyr utredning och frågan om ett faktiskt genomförande skjuts återigen på framtiden. Beskedet är långt ifrån hållbart.
Politiker i Ostsektorn är knappast imponerade. Förhoppningsvis kommer utredningen fram till att någon form av spårtrafik behövs, men inte ens det är säkert.
Ja, absolut är det så att det här inte nödvändigtvis innebär att vägen kommer att byggas. Det kräver ju till exempel att Stockholms stad tar fram detaljplaner, vilket man med nuvarande majoritet kanske inte vill. Mycket beror nog på vilka som kommer styra på olika nivåer i nästa mandatperiod, men det skulle väl gissningsvis ta 15-20 år (= många mandatperioder) innan det här är helt färdigt, så frågan är vilka förutsättningar som finns när olika partier ser så olika på saken,
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
Inlägg: 9669
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Tvärbana Sickla - Ropsten

Inlägg av twr »

Om Österleden byggs bör den kompletteras med spårväg. Men nu är det osäkert om det går att bygga spårväg förbi Energihamnen. I så fall missar man Ropsten och bytet till Lidingöbanan och Lidingöbussar som finns där. I så fall bör man sikta in sig på Gärdet eller Karlaplan (Valhallavägen) istället, för bytet till tunnelbanans Ropstensgren. Utredningen från 2016 hade spårväg vidare mot Tekniska högskolan, Odenplan och Solna/Sundbyberg.

Sedan är det förstås en annan fråga om Österleden någonsin kommer att byggas. Borde man bygga spårvägen oavsett?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Enceladus
Inlägg: 12321
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Tvärbana Sickla - Ropsten

Inlägg av Enceladus »

Det är svårt att blunda för politiken när Östlig förbindelse diskuteras. MP har tidigare fokuserat på att förhala vägprojekt som missgynnar kollektivtrafiken, t.ex. Förbifart Stockholm och Tvärförbindelse Södertorn, men denna strategi har förmodligen nått vägs ände. Ett projekt kan inte stoppas genom förhalning. V har länge förespråkat Östlig förbindelse utan vägbana, och nu tycks MP vara inne på samma bana. Jag blev uppriktigt förvånad när M prioriterade bort projektet:
Regeringskansliet skrev:För att sluta ringleden kring Stockholm och avlasta innerstaden och Essingeleden från biltrafik har regeringen som en följd av förhandlingen även avsatt medel i planen för att påbörja utredning av Östlig förbindelse, så att en bedömning av Östlig förbindelse kan göras inför nästa planperiod. Regeringen anser att en ringled behövs för att knyta ihop vägsystemet i och kring Stockholm, för att avlasta innerstaden, förbättra trafikflödena och öka robustheten i hela systemet när olyckor, underhåll eller störningar uppstår.
En SD-regering skulle med stor sannolikhet finansiera Östlig förbindelse, men utan någon spårförbindelse. Det vet också MP, och därför behövs ett motförslag:
Mitt i skrev:Men det förslag som är hetast just nu är SL:s idé om en tunnelbana mellan Ropsten och Sickla – alternativt en spårvägslösning på samma sträcka – som skulle ersätta det omstridda vägprojektet Östlig förbindelse.
Enceladus
Inlägg: 12321
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Tvärbana Sickla - Ropsten

Inlägg av Enceladus »

twr skrev: onsdag 27 maj 2026 12:49 Om Österleden byggs bör den kompletteras med spårväg. Men nu är det osäkert om det går att bygga spårväg förbi Energihamnen. I så fall missar man Ropsten och bytet till Lidingöbanan och Lidingöbussar som finns där. I så fall bör man sikta in sig på Gärdet eller Karlaplan (Valhallavägen) istället, för bytet till tunnelbanans Ropstensgren. Utredningen från 2016 hade spårväg vidare mot Tekniska högskolan, Odenplan och Solna/Sundbyberg.
Miljöpartiet vill göra stombuss 6 till spårväg – lanserar vallöfte om Spårväg Nord
Miljöpartiet i Stockholmsregionen skrev:För att få bukt på kapacitetsproblemet presenterar Miljöpartiet en ny lösning: Spårväg Nord. En 9,4 kilometer lång spårväg i gatumiljö som skulle ersätta stombuss 6 och koppla ihop Solna, norra innerstaden och Lidingö i ett sammanhängande spårsystem. Linjen skulle ansluta till Lidingöbanan och ge direktförbindelser från Lidingö till Solna och vidare mot Sickla.
Ropsten är en betydligt bättre bytespunkt än Gärdet eller Karlaplan. På lite längre sikt skulle fyra spårvagnslinjer kunna mötas där (City, Lidingö, Sickla, Solna).
twr
Inlägg: 9669
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Tvärbana Sickla - Ropsten

Inlägg av twr »

Ja Ropsten är bättre, som det framgår av mitt inlägg. Men frågan är om det finns någon framkomlig väg att bygga spårvägen förbi Energihamnen? Se remissvar på detaljplanen för Energihamnen.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Enceladus
Inlägg: 12321
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Tvärbana Sickla - Ropsten

Inlägg av Enceladus »

twr skrev: onsdag 27 maj 2026 18:04 Ja Ropsten är bättre, som det framgår av mitt inlägg. Men frågan är om det finns någon framkomlig väg att bygga spårvägen förbi Energihamnen? Se remissvar på detaljplanen för Energihamnen.
Jag är fullt medveten om problematiken kring Energihamnen. Jag tycker ändå att det är värt att ta striden, speciellt när det kan bli spårväg eller tub västerifrån.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3708
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Tvärbana Sickla - Ropsten

Inlägg av Hechtwagen »

Problemen med hamnar och annat är rent hypotetiska, det kommer aldrig bli någon spårväg till Ropsten under vår livstid.
Var det 2013 den skulle vara klar?
Enceladus
Inlägg: 12321
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Tvärbana Sickla - Ropsten

Inlägg av Enceladus »

Hechtwagen skrev: torsdag 28 maj 2026 11:20 Problemen med hamnar och annat är rent hypotetiska, det kommer aldrig bli någon spårväg till Ropsten under vår livstid.
Var det 2013 den skulle vara klar?
Det finns redan en spårväg till Ropsten (Lidingöbanan). Nu föreslås tre till (Spårväg City, Spårväg linje 6 samt Tvärbanan från Sickla). Någon kan ju byggas!
Skriv svar