Östlig förbindelse utan vägbana
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Östlig förbindelse utan vägbana
Stockholms spårvägar består av ett flertal isolerade system: Tvärbanan, Nockebybanan, Lidingöbanan, Spårväg City och snart även Spårväg Syd. De flesta tycks vara överens om att detta är en brist. Föga förvånande har flera sammanbindningsbanor föreslagits. För närvarande utreds sträckorna Djurgårdsbron–Ropsten samt Älvsjö–Globen. I en annan tråd diskuteras en sammankoppling av Spårväg City med Tvärbanan i Stora Essingen, men det är en kontroversiell idé som saknar något som helst politiskt stöd.
Något som däremot verkar ha politiskt stöd är spårväg i Östlig förbindelse. Problemet är bara att projektet har kombinerats med en omstridd vägbana. Det är många som vill ha båda delarna, men det är ungefär lika många som inte vill det. Det finns en uppenbar risk att den omstridda vägbanan stjälper spårvägen alla vill ha. För att bryta dödläget föreslog Vänsterpartiet förra året att ta fram ett underlag för en Östlig förbindelse utan vägbana. Är detta en kompromiss som en majoritet skulle kunna ställa sig bakom?
Något som däremot verkar ha politiskt stöd är spårväg i Östlig förbindelse. Problemet är bara att projektet har kombinerats med en omstridd vägbana. Det är många som vill ha båda delarna, men det är ungefär lika många som inte vill det. Det finns en uppenbar risk att den omstridda vägbanan stjälper spårvägen alla vill ha. För att bryta dödläget föreslog Vänsterpartiet förra året att ta fram ett underlag för en Östlig förbindelse utan vägbana. Är detta en kompromiss som en majoritet skulle kunna ställa sig bakom?
Re: Östlig förbindelse utan vägbana
Kraftig majoritet för FörbifartenInge skrev:Det är inte många som är mot motorvägstunneln. Sist var det väl ca 80% för. Dina (parti)polare är inte helt representativa...
Stockholmarna väljer t-bana framför förbifart
Utfallet blir vad du gör det till...
Re: Östlig förbindelse utan vägbana
Om du menar att svaret beror på vilken fråga som ställs har du rätt.Enceladus skrev:Kraftig majoritet för FörbifartenInge skrev:Det är inte många som är mot motorvägstunneln. Sist var det väl ca 80% för. Dina (parti)polare är inte helt representativa...
Stockholmarna väljer t-bana framför förbifart
Utfallet blir vad du gör det till...
Om du menar att man kan dra några slutsatser om Österleden av det här har du förstås helt fel. Så jag antar att det inte är det du menar?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Östlig förbindelse utan vägbana
Nej, jag menar att ledande frågor inte kan användas för att avgöra folkets vilja. Jag gjorde inget påstående om folkets vilja, men väl om det politiska stödet, vilket är lätt att mäta.twr skrev:Om du menar att svaret beror på vilken fråga som ställs har du rätt.Enceladus skrev:Kraftig majoritet för FörbifartenInge skrev:Det är inte många som är mot motorvägstunneln. Sist var det väl ca 80% för. Dina (parti)polare är inte helt representativa...
Stockholmarna väljer t-bana framför förbifart
Utfallet blir vad du gör det till...
Om du menar att man kan dra några slutsatser om Österleden av det här har du förstås helt fel. Så jag antar att det inte är det du menar?
Re: Östlig förbindelse utan vägbana
Kan du redovisa vilka partier som tycker vad, så blir det enklare.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Östlig förbindelse utan vägbana
Skulle nog vilja påstå att det politiska stödet är allt annat än lätt att mäta, speciellt när det gäller frågor där det avgörande beslutet ligger framme i en oviss framtid. För det är först när det avgörande beslutet ska tas som man vet vad enskilda politiska partier kommer rösta.Enceladus skrev: Nej, jag menar att ledande frågor inte kan användas för att avgöra folkets vilja. Jag gjorde inget påstående om folkets vilja, men väl om det politiska stödet, vilket är lätt att mäta.
Re: Östlig förbindelse utan vägbana
Ja, det beror ju även på hur projektet är utformat i detalj, hur det finansieras och så vidare. Ett och samma parti kan också tycka olika i stat, landsting respektive olika kommuner.BSB101 skrev:Skulle nog vilja påstå att det politiska stödet är allt annat än lätt att mäta, speciellt när det gäller frågor där det avgörande beslutet ligger framme i en oviss framtid. För det är först när det avgörande beslutet ska tas som man vet vad enskilda politiska partier kommer rösta.Enceladus skrev: Nej, jag menar att ledande frågor inte kan användas för att avgöra folkets vilja. Jag gjorde inget påstående om folkets vilja, men väl om det politiska stödet, vilket är lätt att mäta.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Östlig förbindelse utan vägbana
Kanske fel ställe att skriva detta på men jag skulle säga att vägen är i dagsläget viktigare än en spårväg/tunnelbana/annat rälsgående längs den östliga förbindelsen. Även om jag givetvis skulle vilja ha båda. Väldigt tveksam till att resandeantalet skulle kunna motivera kostnaden för endast en spårtunnel. En väg hade gynnat alla som bor öster om Gamla stan i Storstockholm.
Re: Östlig förbindelse utan vägbana
För att inte säga att det gynnar Gamla stan, och andra delar av innerstaden, som slipper en massa biltrafik.Majkey skrev:Kanske fel ställe att skriva detta på men jag skulle säga att vägen är i dagsläget viktigare än en spårväg/tunnelbana/annat rälsgående längs den östliga förbindelsen. Även om jag givetvis skulle vilja ha båda. Väldigt tveksam till att resandeantalet skulle kunna motivera kostnaden för endast en spårtunnel. En väg hade gynnat alla som bor öster om Gamla stan i Storstockholm.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Östlig förbindelse utan vägbana
Det relevanta här är att majoriteten i Stockholms kommun inte vill betala för en statlig förbindelse (d.v.s. motorväg). Utan Stockholms kommun blir det svårt att finansiera projektet.
Re: Östlig förbindelse utan vägbana
Vilka som har majoritet i Stockholms kommun har en tendens att skifta relativt frekvent, betydligt mer frekvent än i många grannkommuner. Sedan har jag svårt att se att kommunens ekonomiska bidrag skulle vara avgörande ifall det fanns en bredd majoritet på högre nivå.Enceladus skrev:Det relevanta här är att majoriteten i Stockholms kommun inte vill betala för en statlig förbindelse (d.v.s. motorväg). Utan Stockholms kommun blir det svårt att finansiera projektet.
Re: Östlig förbindelse utan vägbana
Det är ju sant, men det krävs nog någon sorts kompromiss för att få en bred majoritet på högre nivå. Till exempel betalstationer på Västerbron, Centralbron och vid Slussen. Inte för att nämna Södra och Norra länken och förbindelsen själv.BSB101 skrev:Vilka som har majoritet i Stockholms kommun har en tendens att skifta relativt frekvent, betydligt mer frekvent än i många grannkommuner. Sedan har jag svårt att se att kommunens ekonomiska bidrag skulle vara avgörande ifall det fanns en bredd majoritet på högre nivå.Enceladus skrev:Det relevanta här är att majoriteten i Stockholms kommun inte vill betala för en statlig förbindelse (d.v.s. motorväg). Utan Stockholms kommun blir det svårt att finansiera projektet.
Re: Östlig förbindelse utan vägbana
Självklart krävs det en kompromiss på högre nivå för att få igenom större projekt men det var inte det du skrev. Stockholms kommun har makt men inte lika stor som man ibland tror. Sedan som sagt som skiftar majoriteten i kommunen rätt frekvent.Enceladus skrev:Det är ju sant, men det krävs nog någon sorts kompromiss för att få en bred majoritet på högre nivå. Till exempel betalstationer på Västerbron, Centralbron och vid Slussen. Inte för att nämna Södra och Norra länken och förbindelsen själv.BSB101 skrev:Vilka som har majoritet i Stockholms kommun har en tendens att skifta relativt frekvent, betydligt mer frekvent än i många grannkommuner. Sedan har jag svårt att se att kommunens ekonomiska bidrag skulle vara avgörande ifall det fanns en bredd majoritet på högre nivå.Enceladus skrev:Det relevanta här är att majoriteten i Stockholms kommun inte vill betala för en statlig förbindelse (d.v.s. motorväg). Utan Stockholms kommun blir det svårt att finansiera projektet.
Re: Östlig förbindelse utan vägbana
Det är ju sant, men det krävs nog någon sorts kompromiss för att få en bred majoritet på högre nivå. Till exempel betalstationer på Västerbron, Centralbron och vid Slussen. Inte för att nämna Södra och Norra länken och förbindelsen själv.[/quote]BSB101 skrev:[quote=
Vilka som har majoritet i Stockholms kommun har en tendens att skifta relativt frekvent, betydligt mer frekvent än i många grannkommuner. Sedan har jag svårt att se att kommunens ekonomiska bidrag skulle vara avgörande ifall det fanns en bredd majoritet på högre nivå.
Självklart krävs det en kompromiss på högre nivå för att få igenom större projekt men det var inte det du skrev. Stockholms kommun har makt men inte lika stor som man ibland tror. Sedan som sagt som skiftar majoriteten i kommunen rätt frekvent.[/quote]
Som sagt och om Etanolpartiet åker ur de beslutsfattande församlingarna, är det väl en ickefråga?
Re: Östlig förbindelse utan vägbana
Utan "Etanolpartiets" inflytande är det inte säkert att en spårväg hade betraktats som en nödvändig del av projektet. Jämför Uppsalapaketet med Sverigeförhandlingen i Malmö.hgsldf skrev:Som sagt och om Etanolpartiet åker ur de beslutsfattande församlingarna, är det väl en ickefråga?
Det borde gå att hitta en lösning som de flesta blir nöjda med. Samarbete och kompromissvilja är nyckeln, och det gäller båda sidorna.