C30 kommer att kunna trafikera tunnelbanans nya sträcka mellan Akalla och Barkarby. Arenastaden och Älvsjö får vänta lite till på nya vagnar - vilka det nu blir.FUT skrev:I tunnelbaneutbyggnaden ingår också inköp av åtta nya tunnelbanetåg av dagens modell, den som heter C30. Nu har de första tågen levererats till Stockholm. Följ med när de för första gången rullar ut på spåret i Norsborgsdepån under en provtur.
[...]
Tågen är av den senaste modellen C30. 2027 kommer de att kunna trafikera den första nya sträckan – mellan Akalla och Barkarby. Men redan nu kommer de att börja användas i det befintliga tunnelbanesystemet.
[...]
Utöver de här åtta tågen kommer självkörande tåg till nya gula linjen att köpas in – men vilken modell det blir är inte klart ännu.
Status C30?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Status C30?
Tågen som ska rulla i nya tunnelbanan – följ med på provtur
Re: Status C30?
2107 stod i Marievik idag på eftermiddagen.
Re: Status C30?
Hur lång tid från leverans till trafiksättning?
Re: Status C30?
Är C30 utrustat med HS som klarar både Siemens och US&S?
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Re: Status C30?
Jag tycker att det är dags för lite "inbildning"
Varsågoda!
//Utanskor🫎
Varsågoda!
//Utanskor🫎
Re: Status C30?
2408 kom igår söndag. 8st kvar att leverera.
Re: Status C30?
Spårvägsmuseet i Stockholm, (Värtan) ställer ut en C30 modelltunnelbanevagn. Den ingår i deras nya utställning om: Tunnelbanan 75 år. https://sparvagsmuseet.se/tunnelbanan-75-ar/
//Utanskor🫎
//Utanskor🫎
Re: Status C30?
Kanske ingen större besparing i det enskilda fallet men det betyder inte att man ska spendera 10 miljoner mer än nödvändigt bara för att det inte är någon "vidare besparing". Bra att det finns tjänstemän som inte bara tänker "att det är någon annans pengar".
Re: Status C30?
Nu kan du åka t-bana med Ebba Grön, Siw Malmkvist och Kent
Hittills har de nya vagnarna på tunnelbanans röda linje varit namnlösa. Nu får tio C30-vagnar namn efter musiker som har bidragit till Stockholms rytm och puls.Region Stockholm skrev:Den 29 januari hölls en avtäckningsceremoni på Liljeholmens tunnelbanestation, där tio svenska artister och band som format Stockholms identitet – både musikaliskt och i kollektivtrafiken – nu har fått ge namn åt några av SL:s C30-vagnar.
Re: Status C30?
2411 hämtades igår så nu är det bara 5st kvar som ska levereras.
Re: Status C30?
2415 kom i söndags 24/5 så nu är det bara 2416 kvar som borde dyka upp om någon månad gissningsvis.