Status C30?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Enceladus
Inlägg: 12321
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Status C30?

Inlägg av Enceladus »

Tågen som ska rulla i nya tunnelbanan – följ med på provtur
FUT skrev:I tunnelbaneutbyggnaden ingår också inköp av åtta nya tunnelbanetåg av dagens modell, den som heter C30. Nu har de första tågen levererats till Stockholm. Följ med när de för första gången rullar ut på spåret i Norsborgsdepån under en provtur.

[...]

Tågen är av den senaste modellen C30. 2027 kommer de att kunna trafikera den första nya sträckan – mellan Akalla och Barkarby. Men redan nu kommer de att börja användas i det befintliga tunnelbanesystemet.

[...]

Utöver de här åtta tågen kommer självkörande tåg till nya gula linjen att köpas in – men vilken modell det blir är inte klart ännu.
C30 kommer att kunna trafikera tunnelbanans nya sträcka mellan Akalla och Barkarby. Arenastaden och Älvsjö får vänta lite till på nya vagnar - vilka det nu blir.
matshell
Inlägg: 7
Blev medlem: tisdag 14 maj 2019 21:35

Re: Status C30?

Inlägg av matshell »

2107 stod i Marievik idag på eftermiddagen.
Användarens profilbild
/jes
Inlägg: 752
Blev medlem: onsdag 09 oktober 2002 12:33

Re: Status C30?

Inlägg av /jes »

Hur lång tid från leverans till trafiksättning?
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 7169
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Status C30?

Inlägg av Odd »

Är C30 utrustat med HS som klarar både Siemens och US&S?
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Utanskor
Inlägg: 364
Blev medlem: fredag 11 april 2025 13:28

Re: Status C30?

Inlägg av Utanskor »

Jag tycker att det är dags för lite "inbildning" :lol:
2025-11-02 13.56.45 DSC_3031 SL C30 fullängdståg på bro från Danderyds sjukhus till Bergshamra Skärpt Rätad Textad strl minskad-© Matsälgen.JPG
2025-11-02 13.56.45 DSC_3031 SL C30 fullängdståg på bro från Danderyds sjukhus till Bergshamra Skärpt Rätad Textad strl minskad-© Matsälgen.JPG (118.78 KiB) Visad 2086 gånger
Varsågoda!
//Utanskor🫎
Sparkfot
Inlägg: 3597
Blev medlem: söndag 14 augusti 2005 12:43
Kontakt:

Re: Status C30?

Inlägg av Sparkfot »

2408 kom igår söndag. 8st kvar att leverera.
Utanskor
Inlägg: 364
Blev medlem: fredag 11 april 2025 13:28

Re: Status C30?

Inlägg av Utanskor »

2025-10-09 16;32;41 DSC_2982 Spårvägsmuseets C30 modelltunnelbanevagn © Matsälgen -Beskuren Texdad.JPG
2025-10-09 16;32;41 DSC_2982 Spårvägsmuseets C30 modelltunnelbanevagn © Matsälgen -Beskuren Texdad.JPG (57.28 KiB) Visad 1754 gånger
Spårvägsmuseet i Stockholm, (Värtan) ställer ut en C30 modelltunnelbanevagn. Den ingår i deras nya utställning om: Tunnelbanan 75 år. https://sparvagsmuseet.se/tunnelbanan-75-ar/

//Utanskor🫎
BSB101
Inlägg: 3071
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Status C30?

Inlägg av BSB101 »

Enceladus skrev: fredag 10 oktober 2025 22:13 10 miljoner kronor är ju ingen vidare besparing...
Kanske ingen större besparing i det enskilda fallet men det betyder inte att man ska spendera 10 miljoner mer än nödvändigt bara för att det inte är någon "vidare besparing". Bra att det finns tjänstemän som inte bara tänker "att det är någon annans pengar".
Enceladus
Inlägg: 12321
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Status C30?

Inlägg av Enceladus »

Nu kan du åka t-bana med Ebba Grön, Siw Malmkvist och Kent
Region Stockholm skrev:Den 29 januari hölls en avtäckningsceremoni på Liljeholmens tunnelbanestation, där tio svenska artister och band som format Stockholms identitet – både musikaliskt och i kollektivtrafiken – nu har fått ge namn åt några av SL:s C30-vagnar.
Hittills har de nya vagnarna på tunnelbanans röda linje varit namnlösa. Nu får tio C30-vagnar namn efter musiker som har bidragit till Stockholms rytm och puls.
Sparkfot
Inlägg: 3597
Blev medlem: söndag 14 augusti 2005 12:43
Kontakt:

Re: Status C30?

Inlägg av Sparkfot »

2411 hämtades igår så nu är det bara 5st kvar som ska levereras.
Sparkfot
Inlägg: 3597
Blev medlem: söndag 14 augusti 2005 12:43
Kontakt:

Re: Status C30?

Inlägg av Sparkfot »

2415 kom i söndags 24/5 så nu är det bara 2416 kvar som borde dyka upp om någon månad gissningsvis.
Skriv svar