För fyra år sedan lovade Tamsons att "det finns fortsatta möjligheter för pendeltågen". Sedan dess har pendeltågstrafiken bantats, och Tamsons vill inte ens återställa den. Han väljer att fokusera på busslinjer som har sett ett kraftigt minskat resande. Samtidigt har missnöjet med pendeltågstrafiken slagit alla rekord.Mitt i skrev:Ett av Moderaterna i regionens vallöften är att ta tillbaka innerstadstrafiken så som den såg ut 2022, innan neddragningarna. De har i årets skuggbudget avsatt 400 miljoner kronor för att återinföra de linjer som dragits in och återställa de som dragits om.
– Den politik som har bedrivits, inte minst att man har gått fram med lien mot busstrafiken i innerstan, har skapat oerhört stora konsekvenser. Det har skadat förtroendet SL, möjligheterna att resa och biljettintäkterna, säger Kristoffer Tamsons (M), oppositionsregionråd.
Tamsons: "det finns fortsatta möjligheter för pendeltågen"
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Tamsons: "det finns fortsatta möjligheter för pendeltågen"
May-Britt, 93, isolerad efter att 57:an försvann
Kopplingen mellan May-Britt 93 och pendeltågstrafiken var lite långsökt... Och om man tror att kundnöjdheten på pendeln har slagit bottenrekord så har man definitivt inget långt minne. Det verkar nästan bara vara Enceladus som saknar snabbtågen på helgerna.
Årsrapport om nöjdheten i kollektivtrafiken – svag minskning under 2025
Enligt årsrapporten har kundnöjdheten fortfarande inte återhämtat sig från nivåerna före 2023, d.v.s. innan trafiken bantades. Tryggheten är dock något bättre.Region Stockholm skrev:Nöjdheten med resan ombord minskar något under 2025, från 80 procent föregående år till 79 procent och det var främst årets första månader som hade ett lågt utfall. Det är i första hand buss som har dragit ner utfallet då trafikslaget minskar med fem procentenheter år 2025 jämfört med föregående år. Problem med trafikleveranser och trafikinformation vid trafikstarter under året bedöms ha påverkat resultatet negativt. Pendeltåget har fortsatt låga betyg trots en ökad nöjdhet under året.
Nynäshamns kommun har naturligtvis kritiserat den bantade trafiken:
Att SL ignorerar synpunkterna reflekteras i den låga kundnöjdheten:Trafikförvaltningen skrev:De förändringar som genomförts med indragna snabbtåg under helger motverkar syftet med att öka attraktiviteten för kollektivtrafiken och leder till problem för samhällsviktiga verksamheter som behöver personal även under helger. Det i sin tur leder till ökade svårigheter för kommunen och näringsidkare att hitta arbetskraft som kan utföra viktiga uppdrag. Restiden är avgörande för att uppmuntra till fler resor.
Svar: Snabbtåg på helgerna ingår inte i pendeltågets nya mer robusta trafikprogram. Antalet avgångar är oförändrade från tidigare trafikprogram. Trafikförvaltningen tar med sig synpunkten inför kommande planering
Ironiskt nog är det Tamsons som har skrivit även denna insändare...Nynäshamns Posten skrev:Det är bra att Nynäshamn får en nattbuss. Möjligheten att ta sig hem även sent på kvällen är viktig både för den som arbetar obekväma tider och för den som vill kunna ta del av Stockholms kvällsutbud utan att vara beroende av bilen.
Men en nattbuss förändrar tyvärr inte den större helheten när det kommer till kollektivtrafiken i området.
SL:s egen årsrapport Upplevd Kvalitet, som presenterades nyligen, visar att nöjdheten med pendeltågen är lägst på Nynäshamnslinjen. Kanske inte helt oväntat. Här upplever resenärerna också mest otrygghet. Nynäshamnslinjen är dessutom den enda pendeltågslinje där nöjdheten har försämrats det senaste året, och det från redan mycket låga nivåer.
- Kristofer
- Kontakt:
Här bör det förtydligas att Trafikförvaltningen svarar på Nynäshamns kommuns svar på remissen för T26, alltså innevarande år. Det är alltså ingenting som rör pendeltågstrafiken framåt.Enceladus skrev: ↑söndag 22 mars 2026 18:44Nynäshamns kommun har naturligtvis kritiserat den bantade trafiken:
Trafikförvaltningen skrev:De förändringar som genomförts med indragna snabbtåg under helger motverkar syftet med att öka attraktiviteten för kollektivtrafiken och leder till problem för samhällsviktiga verksamheter som behöver personal även under helger. Det i sin tur leder till ökade svårigheter för kommunen och näringsidkare att hitta arbetskraft som kan utföra viktiga uppdrag. Restiden är avgörande för att uppmuntra till fler resor.
Svar: Snabbtåg på helgerna ingår inte i pendeltågets nya mer robusta trafikprogram. Antalet avgångar är oförändrade från tidigare trafikprogram. Trafikförvaltningen tar med sig synpunkten inför kommande planering
Mina egna små hjälpredor: Buss på Gotland och SL Avgångar
Nöjdheten på Nynäshamnslinjen har försämrats det senaste året, och det från redan mycket låga nivåer. Att SL vägrar återställa trafiken hjälper inte nöjdheten.
Kundundersökningar visar ju att resenärerna saknar snabbtågen. Jag tror faktiskt att SL förstår det, men just dessa resenärer antas ändå inte ha något val:
SL:s långa historia visar med all önskvärd tydlighet att nöjda pendeltågsresenärer aldrig var ett prioriterat mål. Problemet är att SL sänker ribban ännu lägre...DN skrev:Krånglet har fått resenärer att överge pendeltågen och ta bilen i stället. Men den här formen av transportmigration är inget som oroar Gabriella Nilsson.
– Pendeltågsresenärerna står för 14 procent av den totala resenärsvolymen. De karakteriseras av att de har oerhört långa resvägar. När deras förbindelser inte fungerar så har de inget alternativ. Beroendet är därför så mycket större för de här 14 procenten. Men om några av dessa i stället tar bilen så innebär det inga större effekter.
Regionen kallar till krismöte om tågförseningarna
Region Stockholm skyller på en havererad statlig järnvägsinfrastruktur. Kritiken är befogad, men det krävs två för att dansa tango. Staten slaktade inte trafiken!Mitt i skrev:– Tiden för allmänna utfästelser är förbi. Vi förväntar oss en konkret och omedelbar plan för Stockholmsregionen. Våra invånare och företag kräver en fungerande järnväg, och nu är det upp till bevis för infrastrukturministern att visa hur han tänker lösa krisen, säger Michaela Haga.
Fel på växlar, räls och signalsystem ligger bakom varannat inställt pendeltåg i Stockholm, visade en granskning från regionens trafikförvaltning förra året.
De samhällsekonomiska konsekvenserna av förseningarna i Stockholm-Mälarregionen uppgår till flera miljarder kronor årligen, där enbart sträckan Stockholm-Uppsala kostar samhället över en miljon kronor om dagen, framhåller regionstyret i sitt utspel.
Kristofer Tamsons, som har gett namn åt den här tråden, lämnar politiken efter valet och blir VD för Byggföretagen.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Tamsons har väl insett att Moderaterna inte har någon chans att återfå makten, trots att vissa skribenter gör en annan bedömning:
Det nuvarande mittenstyret har faktiskt ansökt om tåglägen som utökar nattrafiken, om än bara på en linje, bara tillfälligt, bara några timmar och bara på helger. Tamsons vägrade att göra ens det under alla sina år. Region Uppsala ansökte till och med om egna tåglägen. Mittenstyret har dock inte återställt trafiken. Om jag ska vara ärlig så tror jag att Tamsons hade gjort det. Han brukade ju göra en stor grej av att prioritera befintlig trafik. Men då hade nattrafiken inte utökats.dr Cassandra Nojdh skrev: ↑söndag 21 december 2025 20:09 Vi får väl se hur det blir efter valet -26, när högerblocket tagit tillbaka makten i Region Stockholm.
- dr Cassandra Nojdh
Jag gör inga "bedömningar" om framtiden, vare sig det gäller politiken eller någonting annat, trots att Enceladus-kollektivet åtskilliga gånger försökt smeta det på mig. Vad Tamsons gör för bedömningar vet jag inte heller, men "näringslivet" brukar ju ge avgångna politiker rundliga ersättningar, för att uttrycka sig försiktigt. An offer you can't refuse. Och alla är ju sig själv närmast. Frågan är ex.vis vart Ebba tar vägen sedan.....Enceladus skrev: ↑torsdag 09 april 2026 10:46Tamsons har väl insett att Moderaterna inte har någon chans att återfå makten, trots att vissa skribenter gör en annan bedömning:
Det nuvarande mittenstyret har faktiskt ansökt om tåglägen som utökar nattrafiken, om än bara på en linje, bara tillfälligt, bara några timmar och bara på helger. Tamsons vägrade att göra ens det under alla sina år. Region Uppsala ansökte till och med om egna tåglägen. Mittenstyret har dock inte återställt trafiken. Om jag ska vara ärlig så tror jag att Tamsons hade gjort det. Han brukade ju göra en stor grej av att prioritera befintlig trafik. Men då hade nattrafiken inte utökats.dr Cassandra Nojdh skrev: ↑söndag 21 december 2025 20:09 Vi får väl se hur det blir efter valet -26, när högerblocket tagit tillbaka makten i Region Stockholm.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Försök inte! Skribenten har åtskilliga gånger - helt utan belägg - hävdat att "högerblocket tar tillbaka makten i Region Stockholm". Samtidigt är högern ledarlös:dr Cassandra Nojdh skrev: ↑torsdag 09 april 2026 13:33 Jag gör inga "bedömningar" om framtiden, vare sig det gäller politiken eller någonting annat, trots att Enceladus-kollektivet åtskilliga gånger försökt smeta det på mig. Vad Tamsons gör för bedömningar vet jag inte heller, men "näringslivet" brukar ju ge avgångna politiker rundliga ersättningar, för att uttrycka sig försiktigt. An offer you can't refuse. Och alla är ju sig själv närmast. Frågan är ex.vis vart Ebba tar vägen sedan.....
Moderaterna utan frontnamn inför regionvalet
Vilket block är mest benäget att utöka nattrafiken även mellan Bålsta och Nynäshamn? Det blocket kan antas ha en överväldigande fördel inför nästa regionval:Mitt i skrev:– Det är alltid en utmaning när en företrädare lämnar sin kandidatur under ett valår för ett annat tungt uppdrag. Vi är glada för Tamsons skull och det här är nu något vi behöver hantera. Det är något som ingår i politiken, säger Erik Östman, kommunikationschef på Moderaternas förbundskansli.
[...]
Enligt uppgifter till Mitt i kom Tamsons besked som en total överraskning för många partifunktionärer. Avgången hade inte föregåtts av några interna möten inom M-gruppen i regionen.
– Jag visste ingenting. Vi blev tagna på sängen, säger en nyckelperson i organisationen.
Även traditionella högernästen har blivit hänförda av mittenstyrets utökade nattrafik mellan Uppsala och Södertälje med tillhörande bussanpassningar!
- dr Cassandra Nojdh
Lögn- och propagandakollektivet "Enceladus" har legat lite på latsidan på senare tid men nu är de vanliga trumpistiska förvrängningarna igång igen.Enceladus skrev: ↑torsdag 09 april 2026 13:38Försök inte! Skribenten har åtskilliga gånger - helt utan belägg - hävdat att "högerblocket tar tillbaka makten i Region Stockholm".dr Cassandra Nojdh skrev: ↑torsdag 09 april 2026 13:33 Jag gör inga "bedömningar" om framtiden, vare sig det gäller politiken eller någonting annat, trots att Enceladus-kollektivet åtskilliga gånger försökt smeta det på mig. Vad Tamsons gör för bedömningar vet jag inte heller, men "näringslivet" brukar ju ge avgångna politiker rundliga ersättningar, för att uttrycka sig försiktigt. An offer you can't refuse. Och alla är ju sig själv närmast. Frågan är ex.vis vart Ebba tar vägen sedan.....
Det har vi sett åtskilliga gånger tidigare: viewtopic.php?p=422206#p422206
Vilka adverbial jag använder spelar ingen roll, det Enceladus-kollektivet citatförvränger är inga förutsägelser om framtiden. Det passar tydligen inte in i den egna tankebubblan. Men det går an att göra luftiga uttalande, som
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Huddinge kommun vill att piloten utökas till Nynäsbanan (inklusive Trångsund och Skogås som också tillhör Huddinge kommun):
Annars ser kommunen i allmänhet positivt på piloten. Kommunen varnar dock för trängsel under de tider då pendeltåget inte går:Huddinge kommun skrev:Huddinge kommun ser fram emot den kommande piloten för nattrafik på pendeltåget, och hoppas att denna faller väl ut och kan utökas till Nynäsgrenen.
Se vidare detta inlägg om busstrafiken. Botkyrka kommun ser positivt på piloten och har inga invändningar, inte ens om busstrafiken.Huddinge kommun skrev:Dessutom innebär förslaget att de tre busslinjer som idag trafikerar Huddingevägen söderut ersätts av en enda linje, med risk för att resenärer inte kan räkna med att få plats på bussen.
Järva stadsdelsförvaltning skriver följande om årets trafikförändringsremiss:
Finns det några planer på att införa fler tidiga avgångar mellan Stockholm och Uppsala på vardagsmorgnar? Det förestående pilotprojektet gäller enbart helger.Järva stadsdelsförvaltning skrev:Förvaltningen tillstyrker förslaget om att sätta in ett nytt tågpar (en avgång i vardera riktning) på tidiga vardagsmorgnar på sträckan Stockholm – Märsta – Uppsala för att underlätta för pendlare. Helenelund i Sollentuna är en viktig nod för pendlare i Järva och fler tidiga avgångar är positivt.