"Har skribenten hört talas om syntetiska bränslen?". Helt sanslöst! Har skribenterna i Enceladus-kollektivet lusläst igenom tråden ordentlgt? Det brukar ju kollektivet vara bra på när de passar de egna syfterna. Som kollektivet mycket väl vet skrev jag den här översikten redan som trådens sjätte inlägg:Enceladus skrev: ↑onsdag 18 mars 2026 17:13Har skribenten hört talas om syntetiska bränslen? Drivmedel kan framställas med kemiska processer. Av geopolitiska skäl föredrar kineserna sitt inhemska kol:dr Cassandra Nojdh skrev: ↑måndag 16 mars 2026 22:39 Koldioxidinfångning har ingenting med med vägtrafik att göra, utan är kejsarens nya. Liksom den föregivna "blå" vätgasen.
Teoretiskt sett kan koldioxid också fångas in direkt från luften, men det är väldigt ineffektivt:Oilprice.com skrev:Energy security considerations are equally important. China relies heavily on imported crude oil, much of it sourced from geopolitically exposed suppliers such as Iran, Venezuela and Russia. Synthetic fuels derived from domestic coal provide a buffer against supply disruptions, sanctions, or maritime chokepoint risks. Although CTL remains a minority contributor to total fuel supply, it enhances strategic autonomy.
Ett tredje alternativ är att använda industriella utsläpp. Lagring av koldioxid har begränsad kapacitet och riskerar även jordbävningar. Allt kan inte heller bli läsk.dr Cassandra Nojdh skrev: ↑torsdag 13 november 2025 19:44 Att koldioxidinfångning, på nuvarande tekniknivå, är kejsarens har jag framhållit många gånger.
viewtopic.php?p=411422#p411422
Samt otaliga gånger därefter. Som ex.vis här: viewtopic.php?p=412693#p412693
Att man i LInköping samlar in koldioxid från biogasrötningen skrev jag om redan här:
Här är det alltså inte fråga om koldioxid av fossilt ursprung.dr Cassandra Nojdh skrev: ↑torsdag 10 april 2025 16:22 Hemma i Linköping bygger man f.ö. koldioxidinfångning för andra syften: https://www.energinyheter.se/20250401/3 ... -linkoping (OBS ej aprilskämt trots publiceringsdatum)
Allt det vet naturligtvis Enceladus-kollektivet, men något måste ju komma med om man vill driva tom polemik. Intressant att se hur diskussionen egentligen gått på tomgång i snart tre år nu, förutom en eller annan "nyhet" från den kinesiska kommunistdiktaturen. Så nu väntar vi med spänning på nya förvrängningar. Själv lämnar jag nu denna diskussion, så det är fritt fram för sådana.
Åka buss är nämligen bland det värsta jag vet, även om det ibland är nödvändigt, t.o.m. med Uppsalas undermåliga busstrafik.