Utredning föreslår mer spårväg & nytt linjenät i Norrköping

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Enceladus

Re: Utredning föreslår mer spårväg & nytt linjenät i Norrköp

Inlägg av Enceladus »

Nu skriver Östgötatrafiken följande:
Östgötatrafiken skrev:Efter sommaren utökas antalet avgångar med linje 2 och 3 på kvällar fram till midnatt samt under helger.
Blir det 15-minuterstrafik ända till midnatt alla dagar, vilket nämndes tidigare?
X12

Inlägg av X12 »

Återstår att se. Höstens tidtabeller har inte publicerats ännu. De brukar dyka upp nån gång under sommaren.
twr

Inlägg av twr »

TKO skrev:Trafik till kl 02 lär inte tillfredställa skribenten 'Enceladus' krav på natttrafik. Fast krogarna i Nkp kanske stänger kl 01, det gjorde dom - om jag minns rätt - på den tiden jag hade anledning att fundera över detta!

/TKO
Den självklara lösningen torde vara att den av Enceladus föreslagna tunnelbanan till Flemingsberg förlängs till Norrköping. Pengar brukar inte vara ett problem i Enceladus värld.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
TKO

Inlägg av TKO »

Excellent!
Jag har för mej att skribenten - tillsammans med KD:s kollektivtrafiksguru - att t-banan skall förlängas till Södertälje.

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
X12

Inlägg av X12 »

Enceladus skrev:Blir det 15-minuterstrafik ända till midnatt alla dagar, vilket nämndes tidigare?
Idag släpptes höstens tidtabeller. Det blir 15-minutertrafik på spårvagnslinjerna alla dagar fram till midnatt. Varannan vagn vänder dock vid Norr tull så att det blir 30-minuterstrafik norr därom. På fredag och lördag blir det 30-minuterstrafik från midnatt till 02:30, därefter går det 60 minuter till sista turen 03:30 från Söder tull.
twr

Re: Utredning föreslår mer spårväg & nytt linjenät i Norrköping

Inlägg av twr »

Citerar från en annan tråd:
leifd skrev: fredag 06 februari 2026 13:35 Däremot är nog den sk. Ljuralänken begravd, kanske främst för "folket" inte vill ha en spårväg i parken, men även för att tidsbesparingen inte är nämnvärt stor.
3,5 minut vill jag minnas att det var, det är ju en väldigt stor tidsvinst i kollektivtrafiksammanhang. Både i restidsnytta och i driftskostnad.

Finns det ingen diskussion om Ljuralänken nu i Norrköping?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

twr skrev: fredag 06 februari 2026 14:57 Citerar från en annan tråd:
leifd skrev: fredag 06 februari 2026 13:35 Däremot är nog den sk. Ljuralänken begravd, kanske främst för "folket" inte vill ha en spårväg i parken, men även för att tidsbesparingen inte är nämnvärt stor.
3,5 minut vill jag minnas att det var, det är ju en väldigt stor tidsvinst i kollektivtrafiksammanhang. Både i restidsnytta och i driftskostnad.

Åter igen någon som gräver upp en gammal tråd, egentligen ointressant i dagsläget. Men ändå...
3,5 min är ingen stor tidsvinst, tycker man det, så ska man nog fundera på hur man lever sitt liv. Tror nog att de flesta av oss gör av med mer tid på en så enkel sak som att gå på toa för att "slå en drill".
Sånt där snack bygger egentligen bara stressen i samhället, något som vi alla borde försöka att motarbeta.

Ljuralänken, söker man på det så hittar man inget på kommunens hemsida mer än
Sträckning av nya linjer utreds, bland annat mellan Ljura centrum och Söder tull, mot Vrinnevisjukhuset och till de nya stadsdelarna Butängen och Östra Saltängen.
Andra träffar innehåller bl.a denna artikel https://www.dagensinfrastruktur.se/2026 ... framtiden/

Hittar även denna tidningslänk från januari 2020... https://www.folkbladet.se/nyheter/norrk ... n/wjv5nx7r
twr

Inlägg av twr »

leifd skrev: fredag 06 februari 2026 18:45
twr skrev: fredag 06 februari 2026 14:57 Citerar från en annan tråd:

Åter igen någon som gräver upp en gammal tråd, egentligen ointressant i dagsläget. Men ändå...
3,5 min är ingen stor tidsvinst, tycker man det, så ska man nog fundera på hur man lever sitt liv. Tror nog att de flesta av oss gör av med mer tid på en så enkel sak som att gå på toa för att "slå en drill".
Sånt där snack bygger egentligen bara stressen i samhället, något som vi alla borde försöka att motarbeta.

Ljuralänken, söker man på det så hittar man inget på kommunens hemsida mer än
Sträckning av nya linjer utreds, bland annat mellan Ljura centrum och Söder tull, mot Vrinnevisjukhuset och till de nya stadsdelarna Butängen och Östra Saltängen.
Andra träffar innehåller bl.a denna artikel https://www.dagensinfrastruktur.se/2026 ... framtiden/

Hittar även denna tidningslänk från januari 2020... https://www.folkbladet.se/nyheter/norrk ... n/wjv5nx7r
3,5 minuter är en stor tidsvinst i kollektivtrafikplanering. Det är 7 minuter på ett omlopp, det kan spara en spårvagn.

Jag vet inte varför du har en så tråkig ton i ditt inlägg och säger att frågan är ointressant?

Tack för länkarna!
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

twr skrev: fredag 06 februari 2026 19:22 3,5 minuter är en stor tidsvinst i kollektivtrafikplanering. Det är 7 minuter på ett omlopp, det kan spara en spårvagn.

Jag vet inte varför du har en så tråkig ton i ditt inlägg och säger att frågan är ointressant?
I just detta fallet och flera liknade här i staden, så handlar det även om att hållplatser försvinner och med dem möjligheten att över huvud taget använda kollektivtrafik nära där människor bor. Visst börjar man trafikera Klingsberg igen, så kan man ju låta spåvagnarna gå genom Vasaparken också, men det torde ju då kostar 4-5 omlopp till.
Det är ingen bra utveckling att man hela tiden ska köra turerna snabbare, samtidigt som man också pressar personalen på massa olika sätt. Sånt skapar ingen attraktiv kollektivtrafik.

Ja frågan om linjenät är ointressant då ju kommunen inte längre har makten över detta, utan låter byråkrater i en annan stad och utan lokal kunskaper styra över kollektivtrafiken. Det nya linjenät som tråden handlade om 2020 var helt enkelt busslinjenätet, vilken man förändrade i slutet av 2024, på ett märkligt sätt. Bl.a har man övergivit en del stadsdelar helt och folk är förbannade...

Spårvägen lär kommunen bygga ut i den takt man utvecklar nya stadsdelar, särskilt i anslutning till befintligt nät. Som väl är kan folket i Linköping inte flytta spårvägen som de vill, men tar bort hållplatser gör de.

Tonen bjuder jag på, eftersom jag blir så trött en del människors minutjakt.
Senast redigerad av leifd den fredag 06 februari 2026 23:57, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

leifd skrev: fredag 06 februari 2026 22:58
twr skrev: fredag 06 februari 2026 19:22 3,5 minuter är en stor tidsvinst i kollektivtrafikplanering. Det är 7 minuter på ett omlopp, det kan spara en spårvagn.

I just detta fallet och flera liknade här i staden, så handlar det även om att hållplatser försvinner och med dem möjligheten att över huvud taget använda kollektivtrafik nära där människor bor. Visst börjar man trafikera Klingsberg igen, så kan man ju låta spåvagnarna gå genom Vasaparken också, men det torde ju då kostar 4-5 omlopp till.
Det är ingen bra utveckling att man hela tiden ska köra turerna snabbare, samtidigt som man också pressar personalen på massa olika sätt. Sånt skapar ingen attraktiv kollektivtrafik.

Ja frågan om linjenät är ointressant då ju kommunen inte längre har makten över detta, utan låter byråkrater i en annan stad och utan lokal kunskaper styra över kollektivtrafiken. Det nya linjenät som tråden handlade om 2020 var helt enkelt busslinjenätet, vilken man förändrade i slutet av 2024, på ett märkligt sätt. Bl.a har man övergivit en del stadsdelar helt och folk är förbannade...

Spårvägen lär kommunen bygga ut i den takt man utvecklar nya stadsdelar, särskilt i anslutning till befintligt nät. Som väl är kan folket i Linköping flytta spårvägen som de vill, men tar bort hållplatser gör de.

Tonen bjuder jag på, eftersom jag blir så trött en del människors minutjakt.
Nu blir jag intresserad, " byråkrater i en annan stad och utan lokal kunskaper styra över kollektivtrafiken" och "folket i Linköping " är det ÖTRAF, det? Det verkar saknas ett "inte" i någon mening ovan. "Som väl är kan folket i Linköping flytta spårvägen som de vill"
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

dr Cassandra Nojdh skrev: fredag 06 februari 2026 23:09 Nu blir jag intresserad, " byråkrater i en annan stad och utan lokal kunskaper styra över kollektivtrafiken" och "folket i Linköping " är det ÖTRAF, det? Det verkar saknas ett "inte" i någon mening ovan. "Som väl är kan folket i Linköping flytta spårvägen som de vill"
Rätt gissat. Och nu korrigerat, Tack !
X12

Inlägg av X12 »

twr skrev: fredag 06 februari 2026 14:57 Finns det ingen diskussion om Ljuralänken nu i Norrköping?
Nej, och det är väl ingen diskussion om utveckling av kollektivtrafiken över huvud taget i kommunen efter att Ljuralänken lades i malpåse. Ljuralänken stoppades officiellt pga "hög kostnad för liten restidsvinst" (50 miljoner efter stadsbidrag), samtidigt stoppades även planeringen av spårväg till sjukhuset. Vid den här tiden genomfördes dock flera satsningar på infrastruktur för biltrafik för betydligt större belopp: flera parkeringsgarage och parkeringsplatser för totalt 220 MKr, en ny trafikplats längs E4:an för 120 MKr, och så klubbade man igenom byggandet av den s.k. Johannisborgsförbindelsen (Norrköpings motsvarighet till Östlig förbindelse) för 2 miljarder kr, som byggs just nu. För att spara ytterligare lite pengar så valde kommunen att slopa den årliga budgetposten "kollektivtrafikbefrämjande åtgärder" för 1,5 MKr/år som var till för små förbättringar i kollektivtrafiknätet. De enda pengarna som kommunen lägger på kollektivtrafiken nu är väl det vanliga underhållet. Så lite sila mygg och sälja kameler över det hela.

Sen är det väl som LeifD säger, att kommunen förlorat rådigheten över kollektivtrafikplaneringen till regionen i Linköping. Kommunen har därför inget ekonomiskt incitament att effektivisera kollektivtrafiken genom kostsamma infrustrukuråtgärder. Om kommunen lägger pengar på bättre infrastruktur så tillfaller hela besparingen i lägre trafikkostnader hos regionen istället.

Vad gäller själva Ljuralänken så skulle den spara 3,5 minuter. Jag skummade dock igenom den gamla utredning igen då jag hade en kopia sparad. Man utgick från att färdvägen över Trozelligatan fortfarande hade enkelspår där det blev stopp för vagnsmöte ibland. Dessutom antog man att vagnarna på Ljuralänken skulle angöra hållplatslägena längs västra sidan av bilbioteket vilket skulle "spara" drygt 100 meter eller en halv minut då hastigheten genom Söder tull är så låg. Jag tror att den verklig tidsbesparingen skulle bli omkring 2-2,5 minuter. Ljuralänken skulle, förutom att ge något kortare restid, även kunna spara in ett omlopp på linje 2 om man samtidigt kortade ställtiden i Fridvalla, som är väldigt lång. Det påstods kunna ge en besparing på 1 miljon kr per år. Även om det inte talas om Ljuralänken så har jag noterat att man ritat in ett litet streck i kartan för den i kommunens nya översiktsplan som antogs för några veckor sen.

Oavsett Ljuralänken eller inte, så tycker jag dock att man borde satsa på att höja medelhastigheten i nätet och orda mer raka och gena färdvägar. Här om dagen åkte jag t.ex. spårvagn mellan hållplatserna Ljura spårvägsbro och Matteusskolan. Det tog 25 minuter, vilket jag tyckte var lite väl lång tid för den sträckan. Jag kollade i reseplaneraren för att se vad körtiden officiellt skulle vara, och det stod just 25 minuter. Då sträckan är 4,9 km lång innebär det att medelhastigheten endast blev 11,7 km/h. Det hade gått ungefär lika snabbt att gå då man hade kunnat ta en genare väg.

På kort sikt skulle jag vilja se att man delade dagens linje 2 i två linjer:
- Linje 4 Kvarnberget-Drottninggatan-Norr tull, och
- Linje 2 Fridvalla-Öster-Söder tull
För att kunna vända vagnar i Söder tull skulle man kunna lägga in övergångsväxlar i Nygatan där växeln till stickspåret ligger. Man kan flytta de befintliga övergångsväxlarna i Kvarnberget som aldrig används. Att vända i Klingsberg tror jag inte är meningsfullt om linje 4 ändå trafikerar Trozelligatan. Genom detta får alla linjegrenar kortast möjliga färdväg till resecentrum, vilket jag tycker borde vara prioriterat efter att Ostlänkens station blir klar. Samtidigt borde alla stadsbusslinjer angöra resecentrum.

Jag har även läst att regionen påbörjat utredningar om stadstrafiken i både Norrköping och Linköping inför upphandling av nytt trafikavtal 2030. Förutom en översyn av bussnätet igen, så inkluderar man den här gången även spårvägsnätet, vilket man inte gjorde sist. I dokumentet jag läste stod det att spårvägen har kapacitetsbrister under rusningstrafik, särskilt södra delen av linje 2.
twr

Inlägg av twr »

Osäker på om det här var rätt tråd, eller tråden om höghastighetbanor viewtopic.php?t=37050 eller starta en ny tråd, men nu blev det här:

viewtopic.php?t=37050

Ostlänkens station hamnar i markplan. Det sägs blockera möjligheten att bygga ut spårväg till Butängen?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

twr skrev: tisdag 03 mars 2026 20:40 Osäker på om det här var rätt tråd, eller tråden om höghastighetbanor viewtopic.php?t=37050 eller starta en ny tråd, men nu blev det här:

viewtopic.php?t=37050

Ostlänkens station hamnar i markplan. Det sägs blockera möjligheten att bygga ut spårväg till Butängen?
Hur skulle det blockera? Spårvagnen har väl svängbara boggier?
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
twr

Inlägg av twr »

Odd skrev: tisdag 03 mars 2026 23:28
twr skrev: tisdag 03 mars 2026 20:40 Osäker på om det här var rätt tråd, eller tråden om höghastighetbanor viewtopic.php?t=37050 eller starta en ny tråd, men nu blev det här:

viewtopic.php?t=37050

Man vill ju inte ha en plankorsning mellan en HH-bana och en spårväg. Det kan säkert finnas teoretiska möjligheter men den plan man hade fungerar inte som jag förstår det.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

twr skrev: onsdag 04 mars 2026 4:00

viewtopic.php?t=37050

Man vill ju inte ha en plankorsning mellan en HH-bana och en spårväg. Det kan säkert finnas teoretiska möjligheter men den plan man hade fungerar inte som jag förstår det.
Jag tänker mera att man använder gamla antika uppfinningar som broar, viadukter etc, i moderna tappningar.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
twr

Inlägg av twr »

Odd skrev: onsdag 04 mars 2026 8:09

Jag tänker mera att man använder gamla antika uppfinningar som broar, viadukter etc, i moderna tappningar.
Men förstår du inte vad jag skriver? Självklart är det det man behöver göra, men man man inte göra på det sätt man hade tänkt. Om det blir dyrare eller svårare eller längre sträcka eller vad det nu kan innebära är det ju betydligt mindre chans att det blir av.

Jag är inte insatt i detaljerna, men det här förstår ju rimligen du också.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

twr skrev: onsdag 04 mars 2026 8:33
Odd skrev: onsdag 04 mars 2026 8:09
Men förstår du inte vad jag skriver? Självklart är det det man behöver göra, men man man inte göra på det sätt man hade tänkt. Om det blir dyrare eller svårare eller längre sträcka eller vad det nu kan innebära är det ju betydligt mindre chans att det blir av.

Jag är inte insatt i detaljerna, men det här förstår ju rimligen du också.
Och vi som bor i stan, vet ju då, att några mer konkreta planer för spårvägen, än hållplatser under stationsbron, har inte funnits någon gång. Vad bron skulle kunna tillföra, var möjligheten att dra spårväg den rakaste vägen ut på Butängen.
Nu är ju inte Butängen direkt något stort bostadsområde, även om det finns lite villor i ena kanten. Där finns inte heller längre några stora industrier eller andra företag, mest mindre företag. Hur det kan bli i en framtid återstår ju att se och då finns det ju säkert tid att få till spårväg via vägbro om man så vill. Någon lösning måste ju ändå till för annan trafik.
Bygger man på marken får man ju se till allt det som skulle finnas under bron, stället får plats vid sidan, på ett bra sätt.

För min del så tror jag inte sista ordet är sagt ännu. Och politiker borde våga stå för de beslut man tagit. Att det kommer att kosta, det inser vi ju, så varför inte göra något bra när man ändå ska plöja ner pengar. Rädslan är utgifter gör ju att utvecklingen stannar av...
X12

Inlägg av X12 »

Det som sagts om en spårväg förbi den nya stationen norrut är genom norra Butängen och vidare till Ingelsta. Det har dock aldrig varit några konkreta planer utan mest streck på en karta i översiktsplaner och andra dokument. Jag har dock svårt att se att en sådan spårväg skulle byggas ens på lång sikt. Resandeunderlaget är lågt. Själva Butängen planeras visserligen bli ett tätbebyggt stadsområde, åtminstone i södra delen, men bortåt Ingelsta är det bara industriområde en bra bit innan man når den enda större målpunkten i form av handelsområdet Ingelsta shopping.

Oavsett spårväg eller buss så blir det svårt att få till en genomgående linje utan en bro. Dagens bro, Ingelstagatans anslutning mot Norr tull, kommer inte att ersättas med någon ny vägbro när järnvägen flyttar norrut. Ingelstagatan kommer att sluta norr om Fredrikdalsgatan som i sin tur ansluts till Stockholmsvägen via en ny bro där. Det kommer altså inte gå att korsa järnvägen för vägtrafik i nors-sydlig riktning. För länge sen gjordes det en kostnadsjämförelse mellan markförlagt och upphöjt läge för atationen. I det markförlagda alternativet fanns det en kollektivtrafikbro med i Drottninggatans förlängning, så man har i alla fall tänkt tanken. Det skulle väl dock behövas en väldigt lång ramp för att komma upp över järnvägens fria höjd och utan att få en alltför stor lutning för spårvägen. En sådan bro skulle kanske inte passa in i stadsmiljön. Sen lär det även bli en stor ekonomisk och politisk tröskel för en spårvägsutbyggnad om det krävs en dyr bro först.

För kollektivtrafiken norrut tror jag nog mer på att utveckla Stockholmsvägen som ett huvudstråk för bussar med förbättrade bussfiler. Nu har man några halvhjärtade bussfiler som knappt används av bussarna pga sin inte helt optimala utformning. Och får man fantisera lite så skulle man kanske kunna köra duospårvagn Krokek-Åby-Norrköpings spårvägsnät-Eksund-Kimstad-Skärblacka, något som det talades lite om för 20 år sen eller så.
X12

Inlägg av X12 »

Nytt bakslag för den nya centralstationen: Länsstyrelsen säger nej till att kommunen river nuvarande stationsbyggnads östra flygel (länk till NT), alltså Pressbyråns hus från 40-talet. Beslutet motiveras av att även flygelbyggnaden ingår i byggnadsminnet. Det blir då svårt att förlänga spårvägen norrut till den nya stationen. Planen har hittills varit att förlänga Drottninggatan rakt norrut. Nu skulle spårvägen istället behöva göra flera snäva svängar runt gamla stationensbyggnaden för att kunna nu den nya som ska ligga några 100 meter norrut.
Skriv svar