Trafikverket vill rusta upp Tomteboda bangård
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Trafikverket vill rusta upp Tomteboda bangård
https://www.mitti.se/nyheter/solna-vill ... CpHFFmuSc_
Jag var osäker på om jag skulle starta en ny tråd eller hitta någon lämplig befintlig, men nu blev det så här.
– Det är viktigt att man har de här funktionerna nära Stockholms central. Det måste vara norr om Centralen eftersom det bara finns två spår söder om. Tomteboda bangård har använts i 120 år och är en stor och central yta i järnvägssverige som vi behöver modernisera och utnyttja effektivt. Vi har inget annat alternativ, säger Peter Huledal, utredningsledare.
Jag var osäker på om jag skulle starta en ny tråd eller hitta någon lämplig befintlig, men nu blev det så här.
– Det är viktigt att man har de här funktionerna nära Stockholms central. Det måste vara norr om Centralen eftersom det bara finns två spår söder om. Tomteboda bangård har använts i 120 år och är en stor och central yta i järnvägssverige som vi behöver modernisera och utnyttja effektivt. Vi har inget annat alternativ, säger Peter Huledal, utredningsledare.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Trafikverket vill rusta upp Tomteboda bangård
Från artikeln, som fått den från Trafikverket:

Vad jag tycker saknas är en gång- & cykelbro över spårområdet. Ganska långt att komma runt som det är idag. Gör det enkelt och bekvämt att gå & cykla så minskar bilkörandet.
Vad jag tycker saknas är en gång- & cykelbro över spårområdet. Ganska långt att komma runt som det är idag. Gör det enkelt och bekvämt att gå & cykla så minskar bilkörandet.
well known yimby
-
Breitspurbahn
Egentligen är hela gränsen mellan Stockholm och Solna så märklig. Där man hade kunnat haft en naturlig förlängning av innerstaden och låta Vasastan och Råsunda växa ihop så har man en massa död yta.
Särskilt området mellan Ulvsundaviken och Solnavägen. Tänker ofta på det både när man kör bil till Huvudsta och åker tåg förbi Tomteboda; så mycket död yta.
Tomteboda borde man kunna däcka över och gräver man ner Essingeleden så hade staden naturligt kunna förlängas åt det hållet.
Särskilt området mellan Ulvsundaviken och Solnavägen. Tänker ofta på det både när man kör bil till Huvudsta och åker tåg förbi Tomteboda; så mycket död yta.
Tomteboda borde man kunna däcka över och gräver man ner Essingeleden så hade staden naturligt kunna förlängas åt det hållet.
- dr Cassandra Nojdh
Att Stockholm och Solna är två olika kommuner kan ju ha en viss betydelse.Breitspurbahn skrev: ↑torsdag 23 oktober 2025 10:53 Egentligen är hela gränsen mellan Stockholm och Solna så märklig. Där man hade kunnat haft en naturlig förlängning av innerstaden och låta Vasastan och Råsunda växa ihop så har man en massa död yta.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
-
Breitspurbahn
Minsann? Tack för kunskap!dr Cassandra Nojdh skrev: ↑söndag 26 oktober 2025 23:38Att Stockholm och Solna är två olika kommuner kan ju ha en viss betydelse.Breitspurbahn skrev: ↑torsdag 23 oktober 2025 10:53 Egentligen är hela gränsen mellan Stockholm och Solna så märklig. Där man hade kunnat haft en naturlig förlängning av innerstaden och låta Vasastan och Råsunda växa ihop så har man en massa död yta.
Kände inte till att kommungränser kräver en obebyggd barriär mellan dem. Någon borde berätta för Solna och Sundbyberg då deras gräns är mer monegaskisk än koreansk.
Ambitionen är att Vasastaden, Hagastaden och del av Solna ska växa ihop. Så är redan fallet. Jag var för några år sedan kallad till undersökning på Karolinska Solna med adress Gävlegatan 68. Eftersom jag tidigare arbetat på Gävlegatan 16 tyckte jag att det var konstigt högt nummer. Det visade sig att Gävlegatan från Stockholm fortsätter in i Solna genom hela sjukhusområdet med bibehållet namn och gatunumrering. Det finns nog några fler gränssöverskridande gator som jag inte har koll på.Breitspurbahn skrev: ↑torsdag 23 oktober 2025 10:53 Egentligen är hela gränsen mellan Stockholm och Solna så märklig. Där man hade kunnat haft en naturlig förlängning av innerstaden och låta Vasastan och Råsunda växa ihop så har man en massa död yta.
- dr Cassandra Nojdh
Det bjuder jag på. Som bekant krävs det två för att dansa - tango, t.ex.Breitspurbahn skrev: ↑måndag 03 november 2025 13:10Minsann? Tack för kunskap!dr Cassandra Nojdh skrev: ↑söndag 26 oktober 2025 23:38Att Stockholm och Solna är två olika kommuner kan ju ha en viss betydelse.Breitspurbahn skrev: ↑torsdag 23 oktober 2025 10:53 Egentligen är hela gränsen mellan Stockholm och Solna så märklig. Där man hade kunnat haft en naturlig förlängning av innerstaden och låta Vasastan och Råsunda växa ihop så har man en massa död yta.
Kände inte till att kommungränser kräver en obebyggd barriär mellan dem. Någon borde berätta för Solna och Sundbyberg då deras gräns är mer monegaskisk än koreansk.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
-
Breitspurbahn
Så är det. En nedgrävning av Essingeleden hade kunnat göra en hel del; både göra den västra del av ringleden kortare och bättre, men framförallt frigjort en hel del mark./jes skrev: ↑måndag 03 november 2025 14:36Ambitionen är att Vasastaden, Hagastaden och del av Solna ska växa ihop. Så är redan fallet. Jag var för några år sedan kallad till undersökning på Karolinska Solna med adress Gävlegatan 68. Eftersom jag tidigare arbetat på Gävlegatan 16 tyckte jag att det var konstigt högt nummer. Det visade sig att Gävlegatan från Stockholm fortsätter in i Solna genom hela sjukhusområdet med bibehållet namn och gatunumrering. Det finns nog några fler gränssöverskridande gator som jag inte har koll på.Breitspurbahn skrev: ↑torsdag 23 oktober 2025 10:53 Egentligen är hela gränsen mellan Stockholm och Solna så märklig. Där man hade kunnat haft en naturlig förlängning av innerstaden och låta Vasastan och Råsunda växa ihop så har man en massa död yta.
Tänk en framtida stad där Karlbergs Slott blir en park omgärdad av stad, det hade varit något.
Där ser man. Ja området där har verkligen förändrats. Minns när man jobbade i området förut när det var utkanten, blåsigt och högljutt; nu är det mitt i en stad.
-
Klas Mårtensson
Eftersom Råsunda inte gränsar mot Vasastaden, eller Stockholm överhuvudtaget har du rätt i att det är en massa död yta. Mera känd som Norra Kyrkogården.Breitspurbahn skrev: ↑torsdag 23 oktober 2025 10:53 Egentligen är hela gränsen mellan Stockholm och Solna så märklig. Där man hade kunnat haft en naturlig förlängning av innerstaden och låta Vasastan och Råsunda växa ihop så har man en massa död yta.
...
-
Breitspurbahn
Åsyftade den klassiska stenstad i kvartersform man ser i Råsunda.Klas Mårtensson skrev: ↑torsdag 06 november 2025 8:18Eftersom Råsunda inte gränsar mot Vasastaden, eller Stockholm överhuvudtaget har du rätt i att det är en massa död yta. Mera känd som Norra Kyrkogården.Breitspurbahn skrev: ↑torsdag 23 oktober 2025 10:53 Egentligen är hela gränsen mellan Stockholm och Solna så märklig. Där man hade kunnat haft en naturlig förlängning av innerstaden och låta Vasastan och Råsunda växa ihop så har man en massa död yta.
...
För ordningens skull - Norra begravningsplatsen är det korrekta namnet.Klas Mårtensson skrev: ↑torsdag 06 november 2025 8:18Eftersom Råsunda inte gränsar mot Vasastaden, eller Stockholm överhuvudtaget har du rätt i att det är en massa död yta. Mera känd som Norra Kyrkogården.Breitspurbahn skrev: ↑torsdag 23 oktober 2025 10:53 Egentligen är hela gränsen mellan Stockholm och Solna så märklig. Där man hade kunnat haft en naturlig förlängning av innerstaden och låta Vasastan och Råsunda växa ihop så har man en massa död yta.
...
- Hechtwagen
Fast det är just detta som gör Stockholm så unikt, att stenstaden reser sig som en mur när man nalkas, det kan vara värt att bevara.Breitspurbahn skrev: ↑torsdag 23 oktober 2025 10:53 Egentligen är hela gränsen mellan Stockholm och Solna så märklig. Där man hade kunnat haft en naturlig förlängning av innerstaden och låta Vasastan och Råsunda växa ihop så har man en massa död yta.
Håller med om att det vore en välgärning, men enbart spårområdet från Essingeleden till förgreningen mot Sundbyberg är på cirka två hektar (byggnaderna således oräknade) och på det bredaste stället är det runt 250 meter, möjligen lite drygt. Mycket att däcka över blir det...
Professionell tyckare
-
Breitspurbahn
Går det att göra i Hudson Yards på Manhattan, så borde det gå att göra i Tomteboda.Kantorn skrev: ↑tisdag 11 november 2025 13:47Håller med om att det vore en välgärning, men enbart spårområdet från Essingeleden till förgreningen mot Sundbyberg är på cirka två hektar (byggnaderna således oräknade) och på det bredaste stället är det runt 250 meter, möjligen lite drygt. Mycket att däcka över blir det...
(Förespråkar dock inte Hudson Yard-liknande skyskrapor för tydlighetens skull)
- Hechtwagen
Som sagt, däcka över så får man både och.
Det borde man gjorg i Hagalund också så hade man fått varm och fin i omhusuppställnimg och station med direktanslutnkng under arenan.
Det borde man gjorg i Hagalund också så hade man fått varm och fin i omhusuppställnimg och station med direktanslutnkng under arenan.
-
Breitspurbahn
Instämmer. Detta med att man måste upp och ner på ramper över spårområdet skapar verkligen problem när man är på större matcher och konserter på arenan.Hechtwagen skrev: ↑tisdag 11 november 2025 17:18 Som sagt, däcka över så får man både och.
Frågan är om det går att få någon ekonomi över överdäckningen om det inte blir skyskrapor? Jag menar - bostäder är rätt dyra som de är. Som sagt, hittar någon en genomförbar lösning så är jag inte emot den alls.Breitspurbahn skrev: ↑tisdag 11 november 2025 14:41Går det att göra i Hudson Yards på Manhattan, så borde det gå att göra i Tomteboda.Kantorn skrev: ↑tisdag 11 november 2025 13:47Håller med om att det vore en välgärning, men enbart spårområdet från Essingeleden till förgreningen mot Sundbyberg är på cirka två hektar (byggnaderna således oräknade) och på det bredaste stället är det runt 250 meter, möjligen lite drygt. Mycket att däcka över blir det...
Professionell tyckare
-
Breitspurbahn
Det är en bra poäng.Kantorn skrev: ↑onsdag 12 november 2025 11:34Frågan är om det går att få någon ekonomi över överdäckningen om det inte blir skyskrapor? Jag menar - bostäder är rätt dyra som de är. Som sagt, hittar någon en genomförbar lösning så är jag inte emot den alls.Breitspurbahn skrev: ↑tisdag 11 november 2025 14:41Går det att göra i Hudson Yards på Manhattan, så borde det gå att göra i Tomteboda.Kantorn skrev: ↑tisdag 11 november 2025 13:47
Håller med om att det vore en välgärning, men enbart spårområdet från Essingeleden till förgreningen mot Sundbyberg är på cirka två hektar (byggnaderna således oräknade) och på det bredaste stället är det runt 250 meter, möjligen lite drygt. Mycket att däcka över blir det...