https://www.mitti.se/nyheter/solna-vill ... CpHFFmuSc_
Jag var osäker på om jag skulle starta en ny tråd eller hitta någon lämplig befintlig, men nu blev det så här.
– Det är viktigt att man har de här funktionerna nära Stockholms central. Det måste vara norr om Centralen eftersom det bara finns två spår söder om. Tomteboda bangård har använts i 120 år och är en stor och central yta i järnvägssverige som vi behöver modernisera och utnyttja effektivt. Vi har inget annat alternativ, säger Peter Huledal, utredningsledare.
Trafikverket vill rusta upp Tomteboda bangård
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Trafikverket vill rusta upp Tomteboda bangård
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Trafikverket vill rusta upp Tomteboda bangård
Från artikeln, som fått den från Trafikverket:

Vad jag tycker saknas är en gång- & cykelbro över spårområdet. Ganska långt att komma runt som det är idag. Gör det enkelt och bekvämt att gå & cykla så minskar bilkörandet.
Vad jag tycker saknas är en gång- & cykelbro över spårområdet. Ganska långt att komma runt som det är idag. Gör det enkelt och bekvämt att gå & cykla så minskar bilkörandet.
well known yimby
-
- Inlägg: 476
- Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38
Re: Trafikverket vill rusta upp Tomteboda bangård
Egentligen är hela gränsen mellan Stockholm och Solna så märklig. Där man hade kunnat haft en naturlig förlängning av innerstaden och låta Vasastan och Råsunda växa ihop så har man en massa död yta.
Särskilt området mellan Ulvsundaviken och Solnavägen. Tänker ofta på det både när man kör bil till Huvudsta och åker tåg förbi Tomteboda; så mycket död yta.
Tomteboda borde man kunna däcka över och gräver man ner Essingeleden så hade staden naturligt kunna förlängas åt det hållet.
Särskilt området mellan Ulvsundaviken och Solnavägen. Tänker ofta på det både när man kör bil till Huvudsta och åker tåg förbi Tomteboda; så mycket död yta.
Tomteboda borde man kunna däcka över och gräver man ner Essingeleden så hade staden naturligt kunna förlängas åt det hållet.