Spårvägsplaner i Uppsala

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3572
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av Hechtwagen »

twr skrev: söndag 07 september 2025 16:05
Hechtwagen skrev: söndag 07 september 2025 15:17
twr skrev: fredag 05 september 2025 16:46
Nej, jag spekulerar inte. Mälartåg ska köra på fjärrtågsspåren där det inte finns någon plattform. Och de kan inte välja att köra på pendeltåggsspåren för då kommer de till fel spår på Uppsala C, där det inte finns plats för dem.
Det blir ju bäldigt osmidigt om det inte finns växlar så att det går att göra på det viset. Eller så bygger man plattformar på alla fyra spåren.
Banan blir inte fyrspår utan två parallella dubbelspår. Pendeltåg, inklusive regionpendeln i väster, och fjärr- och regionaltåg, inklusive Mälartåg i öster. De östra spåren får ingen plattform. Hela systemet är designat för ett visst trafikupplägg. Det finns alltså inga möjligheter att stanna med Mälartågen. Det kan man tycka olika om, jag beskriver bara vad som planeras.
Ja, men kommer väl kallas fyrspår och vara det i praktiken enligt gängse terminologi?

Och om Mälartåg / Regionaltågen ska stanna där i framtiden verkar inte vara uteslutet?

"Nya stationer i Bergsbrunna & Alsike
Som del i fyra spår Uppsala kommer två nya stationer att byggas, en i stadsdelen
Bergsbrunna (Uppsala S) och en i Alsike i Knivsta kommun. Med nya spår och nya stationer
förbättras pendlingsmöjligheterna för boenden i området och målet är att det ska vara
smidigt att välja tåget som hållbart transportslag. Vid stationen Uppsala S (Bergsbrunna)
ska den nya spårvägen ansluta. Denna koppling kommer skapa förutsättningar för invånare
i de södra delarna av Uppsala att på ett snabbt och effektivt sätt kunna resa vidare söderut
mot Arlanda och Stockholm. Enligt Trafikverkets planering kommer dessa två stationer
byggas för möjligheten att trafikera med pendeltåg och med regionaltåg motsvarande
maximalt 2 ER1-enheter (dubbeldäckartågen)."
twr
Inlägg: 9307
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av twr »

ER1-enheterna det står om är den planerade regionpendeln Stockholm - Uppsala, inte Mälartågen. Regionpendeln trafikerar Stockholm C, Upplands Väsby, Märsta, Knivsta, Uppsala södra och Uppsala C. Norr om Upplands Väsby trafikerar den pendeltågsspåren. Sträckan Myrbacken - Uppsala C kommer ha fyra parallella spår, men kommer fungera som två separata dubbelspåriga järnvägar, inte som ett fyrspår.

Och som sagt kan Mälartågen inte stanna i Uppsala södra.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3572
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av Hechtwagen »

twr skrev: söndag 07 september 2025 17:32 ER1-enheterna det står om är den planerade regionpendeln Stockholm - Uppsala, inte Mälartågen. Regionpendeln trafikerar Stockholm C, Upplands Väsby, Märsta, Knivsta, Uppsala södra och Uppsala C. Norr om Upplands Väsby trafikerar den pendeltågsspåren. Sträckan Myrbacken - Uppsala C kommer ha fyra parallella spår, men kommer fungera som två separata dubbelspåriga järnvägar, inte som ett fyrspår.

Och som sagt kan Mälartågen inte stanna i Uppsala södra.

Bra, och vem ska vara huvudman för regionalpendeln enligt de nu aktuella planerna?
twr
Inlägg: 9307
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av twr »

Hechtwagen skrev: söndag 07 september 2025 17:46
twr skrev: söndag 07 september 2025 17:32 ER1-enheterna det står om är den planerade regionpendeln Stockholm - Uppsala, inte Mälartågen. Regionpendeln trafikerar Stockholm C, Upplands Väsby, Märsta, Knivsta, Uppsala södra och Uppsala C. Norr om Upplands Väsby trafikerar den pendeltågsspåren. Sträckan Myrbacken - Uppsala C kommer ha fyra parallella spår, men kommer fungera som två separata dubbelspåriga järnvägar, inte som ett fyrspår.

Och som sagt kan Mälartågen inte stanna i Uppsala södra.

Bra, och vem ska vara huvudman för regionalpendeln enligt de nu aktuella planerna?
Jag är inte säker på om det är SL eller Mälardalstrafik som ska köra dem. Men de är alltså något annat än det som nu heter Mälartåg och jag tror inte att de kommer marknadsföras under det namnet. De är mer tänkta som en slags expressvariant av de vanliga pendeltågen.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2131
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Hägersten
Kontakt:

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av ADDE »

twr skrev: söndag 07 september 2025 18:16
Hechtwagen skrev: söndag 07 september 2025 17:46
twr skrev: söndag 07 september 2025 17:32 ER1-enheterna det står om är den planerade regionpendeln Stockholm - Uppsala, inte Mälartågen. Regionpendeln trafikerar Stockholm C, Upplands Väsby, Märsta, Knivsta, Uppsala södra och Uppsala C. Norr om Upplands Väsby trafikerar den pendeltågsspåren. Sträckan Myrbacken - Uppsala C kommer ha fyra parallella spår, men kommer fungera som två separata dubbelspåriga järnvägar, inte som ett fyrspår.

Och som sagt kan Mälartågen inte stanna i Uppsala södra.

Bra, och vem ska vara huvudman för regionalpendeln enligt de nu aktuella planerna?
Jag är inte säker på om det är SL eller Mälardalstrafik som ska köra dem. Men de är alltså något annat än det som nu heter Mälartåg och jag tror inte att de kommer marknadsföras under det namnet. De är mer tänkta som en slags expressvariant av de vanliga pendeltågen.
Det här känns ju som när UL rebrandade om upptågen så att de blev en del av Mälartågs-nätet när de införskaffade ER1-fordon och hade dem i samma målning.

Låt mig gissa: De nya ER1-tågen kommer se likadana ut som Mälartågs, marknadsföringen och ägarförhållandet liknar det som Upptåget är idag, så för resenärerna är det mälartåg. MEN, enda skillnaden blir att SL-kort accepteras på dessa specifika avgångar så man kan använda UL/SL-korten ombord.

eller?

Uppsalapendeln 2.0 kanske, eller ska det köras parallellt och inte acceptera SL-kort som det gör idag?
twr
Inlägg: 9307
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av twr »

ADDE skrev: söndag 07 september 2025 18:22
twr skrev: söndag 07 september 2025 18:16
Hechtwagen skrev: söndag 07 september 2025 17:46


Bra, och vem ska vara huvudman för regionalpendeln enligt de nu aktuella planerna?
Jag är inte säker på om det är SL eller Mälardalstrafik som ska köra dem. Men de är alltså något annat än det som nu heter Mälartåg och jag tror inte att de kommer marknadsföras under det namnet. De är mer tänkta som en slags expressvariant av de vanliga pendeltågen.
Det här känns ju som när UL rebrandade om upptågen så att de blev en del av Mälartågs-nätet när de införskaffade ER1-fordon och hade dem i samma målning.

Låt mig gissa: De nya ER1-tågen kommer se likadana ut som Mälartågs, marknadsföringen och ägarförhållandet liknar det som Upptåget är idag, så för resenärerna är det mälartåg. MEN, enda skillnaden blir att SL-kort accepteras på dessa specifika avgångar så man kan använda UL/SL-korten ombord.

eller?

Uppsalapendeln 2.0 kanske, eller ska det köras parallellt och inte acceptera SL-kort som det gör idag?
Trafikupplägget är utrett, jag vet inte om man även har utrett marknadsföring, taxa etc.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3572
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av Hechtwagen »

twr skrev: söndag 07 september 2025 18:16
Hechtwagen skrev: söndag 07 september 2025 17:46
twr skrev: söndag 07 september 2025 17:32 ER1-enheterna det står om är den planerade regionpendeln Stockholm - Uppsala, inte Mälartågen. Regionpendeln trafikerar Stockholm C, Upplands Väsby, Märsta, Knivsta, Uppsala södra och Uppsala C. Norr om Upplands Väsby trafikerar den pendeltågsspåren. Sträckan Myrbacken - Uppsala C kommer ha fyra parallella spår, men kommer fungera som två separata dubbelspåriga järnvägar, inte som ett fyrspår.

Och som sagt kan Mälartågen inte stanna i Uppsala södra.

Bra, och vem ska vara huvudman för regionalpendeln enligt de nu aktuella planerna?
Jag är inte säker på om det är SL eller Mälardalstrafik som ska köra dem. Men de är alltså något annat än det som nu heter Mälartåg och jag tror inte att de kommer marknadsföras under det namnet. De är mer tänkta som en slags expressvariant av de vanliga pendeltågen.

Då torde de väl vara "SL" som får äran?
duga
Inlägg: 451
Blev medlem: söndag 29 augusti 2004 1:21

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av duga »

Plattformar för 315 meter långa tåg efterfrågades av Region Uppsala i Bergsbrunna och Knivsta, men inte i Alsike där endast vanlig SL-pendel ska stanna. Regionen fick skjuta till pengar för längre plattformar i Bergsbrunna eftersom Trafikverket inte ville bekosta detta.
twr
Inlägg: 9307
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av twr »

https://www.sverigesradio.se/artikel/ne ... e-borja-om

Uppsala kommun måste skicka in en ny ansökan. Nu blir det väl svårt att starta trafiken 2029?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Us 10
Inlägg: 22
Blev medlem: måndag 26 juni 2023 6:47

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av Us 10 »

twr skrev: måndag 13 oktober 2025 14:14 https://www.sverigesradio.se/artikel/ne ... e-borja-om

Uppsala kommun måste skicka in en ny ansökan. Nu blir det väl svårt att starta trafiken 2029?
Baserat på vad som är skrivet tycks det som att det föll på frågor där svaren framkommer i detaljplanen som också ligger i överklagandeprocess i ett annat mål i mark och miljödomstolen. Naturligtvis skulle Uppsala kommun ha sett till att få igenom detaljplanen först för att undanröja dessa svårigheter med att få genom tillstånd för vattenverksamhet.

Själva bron är avtalad med staten i fyrspårsavtalet och en förutsättning för det senare. Olyckligt nog har man lagt depån på östra sidan av ån vilket gör att bron blivit en förutsättning för den första delen av spårvägen.

I slutändan tror jag allt kommer falla på plats men det är klart genant och bekymmersamt för kommunen att inte lyckats dirva igenom detaljplanerna ännu.
Skriv svar