Ja, men kommer väl kallas fyrspår och vara det i praktiken enligt gängse terminologi?twr skrev: ↑söndag 07 september 2025 16:05Banan blir inte fyrspår utan två parallella dubbelspår. Pendeltåg, inklusive regionpendeln i väster, och fjärr- och regionaltåg, inklusive Mälartåg i öster. De östra spåren får ingen plattform. Hela systemet är designat för ett visst trafikupplägg. Det finns alltså inga möjligheter att stanna med Mälartågen. Det kan man tycka olika om, jag beskriver bara vad som planeras.Hechtwagen skrev: ↑söndag 07 september 2025 15:17Det blir ju bäldigt osmidigt om det inte finns växlar så att det går att göra på det viset. Eller så bygger man plattformar på alla fyra spåren.
Och om Mälartåg / Regionaltågen ska stanna där i framtiden verkar inte vara uteslutet?
"Nya stationer i Bergsbrunna & Alsike
Som del i fyra spår Uppsala kommer två nya stationer att byggas, en i stadsdelen
Bergsbrunna (Uppsala S) och en i Alsike i Knivsta kommun. Med nya spår och nya stationer
förbättras pendlingsmöjligheterna för boenden i området och målet är att det ska vara
smidigt att välja tåget som hållbart transportslag. Vid stationen Uppsala S (Bergsbrunna)
ska den nya spårvägen ansluta. Denna koppling kommer skapa förutsättningar för invånare
i de södra delarna av Uppsala att på ett snabbt och effektivt sätt kunna resa vidare söderut
mot Arlanda och Stockholm. Enligt Trafikverkets planering kommer dessa två stationer
byggas för möjligheten att trafikera med pendeltåg och med regionaltåg motsvarande
maximalt 2 ER1-enheter (dubbeldäckartågen)."