Stor mängd spam?

Om själva Forum. Personalen försöker svara på alla frågor.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Om själva Forum. Personalen försöker svara på alla frågor.
Allmänna forumregler
Joakim W
Kontakt:

Stor mängd spam?

Inlägg av Joakim W »

Finns det något att göra åt allt spam, eller får man stå ut med det bara..? Ganska lätt att se vad som är spam visserligen då allt är skrivet med kyrilliska alfabetet, men ändå..
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
Användarens profilbild
Odd

Re: Stor mängd spam?

Inlägg av Odd »

Hej.

Ja, man kan göra en del. Vi tittar på det just nu.

/Odd
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Användarens profilbild
Matsälgen

Inlägg av Matsälgen »

Odd skrev: onsdag 29 januari 2025 16:09 Hej.

Ja, man kan göra en del. Vi tittar på det just nu.

/Odd
Då har ni ännu inte kommit någonstans alls med det tittandet.

Det poppar upp skräp i avdelningen spårtrafik ideligen, och jag undrar varför det inte tas bort skyndsamt trots att jag ofta anmäler det. I skrivande stund finns 2 stycken engelska texter om annat än spårtrafik varav den ena legat där från kvällen och nu på natten ca KL 3 (nu ca 6 timmar senare) är dessa 2 fortfarande kvar!'
Det är alldeles för lång reaktionstid menar jag. 

Just de senaste tiden är läget spänt mellan NATO och Ryssland, och detta spammande ser jag just nu som en del av den situationen, så därför är det av vikt att moderatorer i forum är på sin vakt i det läge som vi befinner oss i för ögonblicket

Det som personer lyckas med, det gör dessa personer eller deras spam-robotar gärna fler gånger, men om de misslyckas p.g.a att deras profiler och inlägg snabbt raderas, då ger de lättare upp tror jag. 

Det är som ett krig på internet. Dom lyckas ju få kontakt med läsare i Sverige som läser deras texter p.g.a. att det tar så lång tid innan de raderas. 

Generellt sett, är icke svenskspråkliga texter spam med några få undantag menar jag

//Matsälgen🫎
Personligt meddelande (pm) skall skickas till min e-postlåda :) INTE skrivas i forumtråden :(
Joakim W
Kontakt:

Inlägg av Joakim W »

Moderatorerna här jobbar på ideell basis. Även om de besöker forumet regelbundet, kan det ibland bli några timmar däremellan. Särskilt på natten. Att det skulle göra någon skada med spammet tror jag inte, vi är väl smartare än att trycka på en massa länkar med orelevant text.
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Hittills i september har det varit 14 identifierade spam-inlägg och ett antal bannlysta användare (bannlysning är den metod som PHPBB använder, vilket gör att de inte tas bort men att samma registrering inte kan göras igen). Det är ett lågt antal jämfört med andra öppna plattformar.

Om vi skulle förhandsgodkänna alla inlägg så skulle arbetsbelastningen bli hög för en ideellt baserad hantering, och jag är säker på att du skulle bli sur över att det tar lång tid att godkänna inläggen. Det är en avvägning av att ha en relativt öppen plattform mot att ha en strikt stängd plattform.

Fortsätt anmäl spam, det hjälper oss att hantera spam-problemet, även om det inte är särskilt problematiskt i dagsläget.
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

Ärligt talat så tycker jag nog att spam-hanteringen på detta forum är föredömligt snabb. Att spam ligger ute några timmar är ju inte så störande, särskilt som man lätt ser att det är just spam.
Jag anmäler ju alltid direkt när jag upptäcker, men ofta är det redan anmält, så verkar vara fler som anmäler frekvent.
Givetvis är det ju bra om man kan stävja detta på något tekniskt vis, men att kräva mer eller mindre dygnetruntbevaknig av administratör är nog att ta i. Det fungerar nog tillräckligt bra som det är nu.
Joakim W
Kontakt:

Inlägg av Joakim W »

Inatt verkar de ha lyckats nästan dubblat siffran, än så länge 9 spam-inlägg... :D
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Ja, en enskild spamrobot lade in ca ett inlägg per timme. Svårt att göra något åt det.
Joakim W
Kontakt:

Inlägg av Joakim W »

Odd skrev: måndag 29 september 2025 8:19 Ja, en enskild spamrobot lade in ca ett inlägg per timme. Svårt att göra något åt det.
Fullt förståeligt! Ingen kritik, vet att ni gör det bästa ni kan. Men godkänner ni fortfarande alla nya konton manuellt? Har för mig nån av bröderna Påvall sa att de gjorde sånt förr åtminstone.
Användarens profilbild
Kristofer
Kontakt:

Inlägg av Kristofer »

Jag måste instämma i kören som tycker att moderatorerna här jobbar föredömligt snabbt. Hade vi haft en avdelning anställda moderatorer som jobbade skift så är det en annan sak. Men här är det människor som lägger sin fritid på att hålla koll åt oss.
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Användarens profilbild
Matsälgen

Inlägg av Matsälgen »

Under 6 timmars tid hinner många läsa budskap som skrivits av oönskade krafter och det är alltid några av alla de läsare som frestas att klicka på länkar och följa uppmaningar. När sådana krafter fått in "fulingar" i folks datorer och mobiler kan de användas till it-attacker som kan lamslå biktiga funktioner i samhället.. 
Så är läget och det gör att jag tycker att de 6 timmar fredag 21 till lördag 03 som jag såg att spammet inte togs bort, var för lång tid, (därefter vet jag inte hur länge till det var kvar). 

Just nu oc den senaste tiden pågår det många aktiviteter från ryskt håll bland annat drönare som stör flygtrafiken i Danmark och andra länder, ryskt stridsflyg kränker andra länders territorium ideligen mm. 

Detta faktum förändras inte av huruvida moderatorer har betalt eller inte. Jag säger hur det sannolikt förhåller sig. 
  • Givetvis uppskattar jag folks ideella insatser. Det är inte tal om något annat.
nu har det nog blivit mer fart på moderationerna efter denna diskussion.  Deras ideella och VIKTIGA insatser spelar sannolikt stor roll om det blir krig.

//Matsälgen🫎
Personligt meddelande (pm) skall skickas till min e-postlåda :) INTE skrivas i forumtråden :(
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

Ärlig talat herr Älg, tror du verkligen att det är någon som ens läser dessa uppenbara spaminlägg..? Du då möjligen i så fall...
För mej är det bara klicka på rubriken och så anmäla.

Tycker nog vi kan avsluta den här tråden nu.
Användarens profilbild
Matsälgen

Inlägg av Matsälgen »

​Svar: Ja! det tror jag, ty att inte 100% av internetanvändarna agerar rätt i sådana här sammanhang, gör att spam och ond kod sprids vidare på nätet. Det är ett känt faktum. Skulle det inte vara så att det finns de som är oförsiktiga på nätet, då skulle spammare inte vara aktiva alls, när de inte kan uppnå sina önskade resultat.

Planerad avsiktlig brottslighet på och utanför internet existerar när och där det ger resultat.

En säkerhetsrisk är även naiva godtrogna attityder, av typen "det är väl inte så farligt".
Sedan fler år pågår det ett sorts krig på internet där nationer attackerats. Förnekar lefr detta?

//Matsälgen🫎
Användarens profilbild
Jourmaster
Moderator
Moderator

Inlägg av Jourmaster »

Spam-situationen är känd och hanteras av moderatorerna enligt bästa förmåga. Därmed avslutar vi den här diskussionen.

mvh
:arrow: Jourmaster
Jourhavande forummoderator.
Låst