Stor mängd spam?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Stor mängd spam?
Finns det något att göra åt allt spam, eller får man stå ut med det bara..? Ganska lätt att se vad som är spam visserligen då allt är skrivet med kyrilliska alfabetet, men ändå..
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
Re: Stor mängd spam?
Hej.
Ja, man kan göra en del. Vi tittar på det just nu.
/Odd
Ja, man kan göra en del. Vi tittar på det just nu.
/Odd
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Då har ni ännu inte kommit någonstans alls med det tittandet.
Det poppar upp skräp i avdelningen spårtrafik ideligen, och jag undrar varför det inte tas bort skyndsamt trots att jag ofta anmäler det. I skrivande stund finns 2 stycken engelska texter om annat än spårtrafik varav den ena legat där från kvällen och nu på natten ca KL 3 (nu ca 6 timmar senare) är dessa 2 fortfarande kvar!'
Det är alldeles för lång reaktionstid menar jag.
Just de senaste tiden är läget spänt mellan NATO och Ryssland, och detta spammande ser jag just nu som en del av den situationen, så därför är det av vikt att moderatorer i forum är på sin vakt i det läge som vi befinner oss i för ögonblicket
Det som personer lyckas med, det gör dessa personer eller deras spam-robotar gärna fler gånger, men om de misslyckas p.g.a att deras profiler och inlägg snabbt raderas, då ger de lättare upp tror jag.
Det är som ett krig på internet. Dom lyckas ju få kontakt med läsare i Sverige som läser deras texter p.g.a. att det tar så lång tid innan de raderas.
Generellt sett, är icke svenskspråkliga texter spam med några få undantag menar jag
//Matsälgen🫎
Personligt meddelande (pm) skall skickas till min e-postlåda
INTE skrivas i forumtråden 

Moderatorerna här jobbar på ideell basis. Även om de besöker forumet regelbundet, kan det ibland bli några timmar däremellan. Särskilt på natten. Att det skulle göra någon skada med spammet tror jag inte, vi är väl smartare än att trycka på en massa länkar med orelevant text.
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
Hittills i september har det varit 14 identifierade spam-inlägg och ett antal bannlysta användare (bannlysning är den metod som PHPBB använder, vilket gör att de inte tas bort men att samma registrering inte kan göras igen). Det är ett lågt antal jämfört med andra öppna plattformar.
Om vi skulle förhandsgodkänna alla inlägg så skulle arbetsbelastningen bli hög för en ideellt baserad hantering, och jag är säker på att du skulle bli sur över att det tar lång tid att godkänna inläggen. Det är en avvägning av att ha en relativt öppen plattform mot att ha en strikt stängd plattform.
Fortsätt anmäl spam, det hjälper oss att hantera spam-problemet, även om det inte är särskilt problematiskt i dagsläget.
Om vi skulle förhandsgodkänna alla inlägg så skulle arbetsbelastningen bli hög för en ideellt baserad hantering, och jag är säker på att du skulle bli sur över att det tar lång tid att godkänna inläggen. Det är en avvägning av att ha en relativt öppen plattform mot att ha en strikt stängd plattform.
Fortsätt anmäl spam, det hjälper oss att hantera spam-problemet, även om det inte är särskilt problematiskt i dagsläget.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Ärligt talat så tycker jag nog att spam-hanteringen på detta forum är föredömligt snabb. Att spam ligger ute några timmar är ju inte så störande, särskilt som man lätt ser att det är just spam.
Jag anmäler ju alltid direkt när jag upptäcker, men ofta är det redan anmält, så verkar vara fler som anmäler frekvent.
Givetvis är det ju bra om man kan stävja detta på något tekniskt vis, men att kräva mer eller mindre dygnetruntbevaknig av administratör är nog att ta i. Det fungerar nog tillräckligt bra som det är nu.
Jag anmäler ju alltid direkt när jag upptäcker, men ofta är det redan anmält, så verkar vara fler som anmäler frekvent.
Givetvis är det ju bra om man kan stävja detta på något tekniskt vis, men att kräva mer eller mindre dygnetruntbevaknig av administratör är nog att ta i. Det fungerar nog tillräckligt bra som det är nu.