Finland planerar att byta spårvidd

Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 7671
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Finland planerar att byta spårvidd

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Enceladus skrev: onsdag 10 september 2025 20:20 Ukraine opens first standard-gauge line
International Railway Journal skrev:For passengers, dual gauge is expected to cut journey times to cities in the EU such as Košice in Slovakia, Budapest in Hungary and Vienna in Austria, enabling rail to become more competitive by avoiding the need to change trains at the border.

Completed ahead of schedule, according to UZ, the project has cost €28.6m. As well as laying 1435mm-gauge track from Chop station to Uzhhorod station, work included upgrading signalling and telecommunications systems to increase capacity and improve safety.

[...]

Uzhhorod - Chop is the first stage of a programme to provide 1435mm gauge to cities in Ukraine including Chernivtsi, Lviv and Kovel over the next four to five years. This will be followed by connections the capital, Kyiv. Alongside EU funding, technical assistance is being provided by Jaspers, the EIB’s consultancy service.
Ukraina har invigt sin första normalspåriga järnväg från Uzjhorod, Transkarpatiens huvudort, till Europa. Sträckan på 22 km kostade futtiga 300 MSEK. Inte dyrt!
Ligger Ukraina i Finland?

Linjen verkar delvis vara byggd med fyrspårsteknik:
https://railmarket.com/news/infrastruct ... ks-with-eu
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2129
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Hägersten
Kontakt:

Re: Finland planerar att byta spårvidd

Inlägg av ADDE »

Järnvägsnyheter: Ny järnväg mellan Svappavaara och Kolari utreds
Järnvägsnyheter skrev:Tornedalsrådet och flera medfinansiärer har genomfört en idéstudie om en ny gränsöverskridande järnvägsförbindelse mellan Svappavaara och Kaunisvaara/Kolari. Utgångspunkten är Region Norrbottens strukturbild som pekar på behovet av att knyta an till det finska järnvägsnätet. En koppling via Fjällbanan, som ingår i Lapplands förbunds transportstrategi, utreds som en möjlig lösning.
En extra förbindelse till finland hade inte varit fel, särskilt med finlands tidigare planer på att bredda om spåren uppe i norr till normalspår för att länka ihop järnvägarna med Sveriges- och resten av europas järnvägar.
Enceladus
Inlägg: 11577
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Finland planerar att byta spårvidd

Inlägg av Enceladus »

ADDE skrev: måndag 15 september 2025 17:16 En extra förbindelse till finland hade inte varit fel, särskilt med finlands tidigare planer på att bredda om spåren uppe i norr till normalspår för att länka ihop järnvägarna med Sveriges- och resten av europas järnvägar.
Här är en bättre källa: https://www.mynewsdesk.com/se/tornedals ... na-3403722
dr Cassandra Nojdh skrev: måndag 15 september 2025 12:59 Ligger Ukraina i Finland?
Båda länderna har en historia med Ryssland och en framtid med Europa, vilket Finlands golfspelande president ofta påpekar. Länderna kan lära av varandra.
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2129
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Hägersten
Kontakt:

Re: Finland planerar att byta spårvidd

Inlägg av ADDE »

Enceladus skrev: måndag 15 september 2025 19:01
ADDE skrev: måndag 15 september 2025 17:16 En extra förbindelse till finland hade inte varit fel, särskilt med finlands tidigare planer på att bredda om spåren uppe i norr till normalspår för att länka ihop järnvägarna med Sveriges- och resten av europas järnvägar.
Här är en bättre källa: https://www.mynewsdesk.com/se/tornedals ... na-3403722
dr Cassandra Nojdh skrev: måndag 15 september 2025 12:59 Ligger Ukraina i Finland?
Båda länderna har en historia med Ryssland och en framtid med Europa, vilket Finlands golfspelande president ofta påpekar. Länderna kan lära av varandra.
Allting som bidrar till mitt narrativ att alla järnvägar i europa (helst i hela euroasiean+Afrika, framförallt Roslagsbanan.) skall standardiseras med normalspår, samma spänning, gemensam lastprofil, ERTMS osv. välkomnar jag med öppna armar. Detta inkluderar förstås flera öststater + finlands ambitioner till om- och tillbyggnad till normalspåriga järnvägslinjer i deras järnvägsnät. :)

(Där, då sa jag det.)
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 7671
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Finland planerar att byta spårvidd

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Enceladus skrev: måndag 15 september 2025 19:01
dr Cassandra Nojdh skrev: måndag 15 september 2025 12:59 Ligger Ukraina i Finland?
Båda länderna har en historia med Ryssland och en framtid med Europa, vilket Finlands golfspelande president ofta påpekar. Länderna kan lära av varandra.
Jaså. På vilket sätt då? Och vad har Alexander Stubbs golfspel med det här att göra?
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Enceladus
Inlägg: 11577
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Finland planerar att byta spårvidd

Inlägg av Enceladus »

dr Cassandra Nojdh skrev: måndag 15 september 2025 20:27
Enceladus skrev: måndag 15 september 2025 19:01
dr Cassandra Nojdh skrev: måndag 15 september 2025 12:59 Ligger Ukraina i Finland?
Båda länderna har en historia med Ryssland och en framtid med Europa, vilket Finlands golfspelande president ofta påpekar. Länderna kan lära av varandra.
Jaså. På vilket sätt då? Och vad har Alexander Stubbs golfspel med det här att göra?
Har skribenten hört talas om golfdiplomati? Finland kan lära sig om att bygga fyrskensspår billigt och snabbt. Ukraina kan lära sig om att sluta inte hoppas.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 7671
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Finland planerar att byta spårvidd

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Enceladus skrev: tisdag 16 september 2025 10:00
dr Cassandra Nojdh skrev: måndag 15 september 2025 20:27
Enceladus skrev: måndag 15 september 2025 19:01

Båda länderna har en historia med Ryssland och en framtid med Europa, vilket Finlands golfspelande president ofta påpekar. Länderna kan lära av varandra.
Jaså. På vilket sätt då? Och vad har Alexander Stubbs golfspel med det här att göra?
Har skribenten hört talas om golfdiplomati. Finland kan lära sig om att bygga fyrskensspår billigt och snabbt. Ukraina kan lära sig om att sluta inte hoppas.
Ja, den verkar ju inte ha varit särskilt framgångsrik, med tanke på Trumps lama reaktioner på den ryska attacken på Polen, och hans bakdantande tillsammans med Polens högerextrema president Nawrocki. Sedan kan Stubb spela hur mycket golf som helst. Många tror att de kan läsa av Trump, men Putin är den ende som lyckats hittills. I KGB fick man lära sig en hel del.

Är det verkligen fyrskenspår Finland kommer att satsa på? viewtopic.php?p=412587#p412587 Tja...
För Ukrainas del är det väl mera tveksamt: viewtopic.php?p=414762#p414762

Likheterna mellan Finland 1944 och Ukraina idag ska inte överdrivas. Finland fick utstå en hård fred, och hade ändå ganska mycket tur där. Av någon outgrundlig anledning bestämde sig Josef Stalin för att nöja sig med vad han hade uppnått, och försökte efter krigsslutet inte genomföra något i stil med Pragkuppen 1948.

I övrigt rekommenderar jag boken Gustaf Mannerheim : aristokrat i vadmal av professor Henrik Meinander vid Helsingfors Universitet. Boken är förstås en biografi över Mannerheim, men beskriver också dennes centrala roll under Finlands krig, liksom skeendena under dessa. Meinander har också skrivit två angelägna böcker, som jag ännu inte läst men just rekvirerat: Dessa böcker borde varje sann nordist läsa.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Enceladus
Inlägg: 11577
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Finland planerar att byta spårvidd

Inlägg av Enceladus »

dr Cassandra Nojdh skrev: tisdag 16 september 2025 10:16 Många tror att de kan läsa av Trump, men Putin är den ende som lyckats hittills. I KGB fick man lära sig en hel del.
Av allt att döma har Pakistan lyckats bäst med att läsa av Trump. Handelskriget har snarare snabbat på Rysslands förfall, varför rysk spårvidd blir ointressant.
dr Cassandra Nojdh skrev: tisdag 16 september 2025 10:16 Är det verkligen fyrskenspår Finland kommer att satsa på? viewtopic.php?p=412587#p412587 Tja...
För Ukrainas del är det väl mera tveksamt: viewtopic.php?p=414762#p414762
Av alla sina grannländer valde Ukraina att först bygga ett fyrskenspår till Ungern - ett land som definitivt inte kan läsa av Trump. Det försämrade säkerhetsläget tvingar mindre länder att samarbeta mer - inklusive Ungern. På samma sätt har Trump - medvetet eller ej - snabbat på Finlands planer på att byta spårvidd:
Tornedalsrådet skrev:Utredningen handlar om att uppfylla befintliga transportbehov med nya efterfrågade transporter med bredare ändamål. Huvudfrågan har varit hur vi i framtiden kan säkerställa god beredskap, militära transporter samt områdets mineralers effektiva transportvägar till djuphamn.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 7671
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Finland planerar att byta spårvidd

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Enceladus skrev: onsdag 17 september 2025 11:55
dr Cassandra Nojdh skrev: tisdag 16 september 2025 10:16 Är det verkligen fyrskenspår Finland kommer att satsa på? viewtopic.php?p=412587#p412587 Tja...
För Ukrainas del är det väl mera tveksamt: viewtopic.php?p=414762#p414762
Av alla sina grannländer valde Ukraina att först bygga ett fyrskenspår till Ungern - ett land som definitivt inte kan läsa av Trump. Det försämrade säkerhetsläget tvingar mindre länder att samarbeta mer - inklusive Ungern. På samma sätt har Trump - medvetet eller ej - snabbat på Finlands planer på att byta spårvidd:
Tornedalsrådet skrev:Utredningen handlar om att uppfylla befintliga transportbehov med nya efterfrågade transporter med bredare ändamål. Huvudfrågan har varit hur vi i framtiden kan säkerställa god beredskap, militära transporter samt områdets mineralers effektiva transportvägar till djuphamn.
Jag plockar bort storpolitiken, eftersom jag inte ytterligare vill bidra till Enceladus-kollektivets försök till trådkapning.

Ukrainas spårviddskomplikationer skiljer sig ganska mycket från Finlands. De förstnämnda kan man läsa om här:
https://www.railwaypro.com/wp/ukraine-l ... struction/

För Finlands del verkar fyrskenspår inte vara aktuellt i någon större omfattning:
https://vayla.fi/sv/-/europeisk-sparvid ... -nackdelar
Väylävirasto/Trafikledsverket skrev:En ny smalare bana som byggs bredvid den nuvarande banan skulle troligtvis vara det bästa sättet att ta i bruk den europeiska spårvidden i Norra Finland. Spårförbindelserna till övriga Finland skulle förbli oförändrade, men förbindelserna till Sverige skulle förbättras. I utredningen har man granskat förbindelserna inom det nuvarande järnvägsnätets omfattning norr om Uleåborg samt sträckan från Uleåborg till Brahestad. En helt ny förbindelse som har utretts är en järnväg mellan Kolari och Svappavaara i Sverige.

På vissa ställen skulle också överlappande spår kunna vara en lösning, om det inte är möjligt att bygga nya spår bredvid det nuvarande spåret. Då skulle fyra räler som överlappar varandra användas. Fyrskensspår används för närvarande till exempel på järnvägsbron mellan Haparanda och Torneå. Det skulle vara billigare att bygga överlappande spår än att bygga en helt ny bana. Å andra sidan finns det stora osäkerheter kring den tekniska genomförbarheten av överlappande spår, särskilt på längre banavsnitt.

Man har inte utrett alternativet att endast i Norra Finland anpassa de nuvarande spåren till europeisk spårvidd. Spårtrafiken inom Finland skulle inte fungera om Norra Finland hade en annan spårvidd än övriga Finland.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
thorwald
Inlägg: 227
Blev medlem: måndag 26 mars 2012 17:42
Ort: Esbo Finland

Re: Finland planerar att byta spårvidd

Inlägg av thorwald »

dr Cassandra Nojdh skrev: onsdag 17 september 2025 12:32 Ukrainas spårviddskomplikationer skiljer sig ganska mycket från Finlands.
Egentligen inte. Vi såsom de baltiska länderna, och även vissa delar av Polen (Alltså de delar av Polen som ingick, inte de delar som var delar av Tyska kejsardömet eller Habsburgska monakin, utöver Ukraina var på 1800-talet delar av Ryska kejasadömet, då när järnvägarna först börja byggas .
Att 90% av Finland inte var en del av Sovjet (syftar på Karelska näset, Ladoga Karelen) betydde att den ursprungliga spårbredden, den kejserliga, blev kvar medan Sovjet i övrigt änrade lite spårbredden, dock så lite att tåg och vagnar kan köras på bägge spårbreddarna, såsom Allegro tåget.
Redan på 1900-talet byggdes fyrspår mellan Torneå och Haparanda, för kommunikation över gränsen. Men Valtion Rautatiet ock Väylävirasto går ut med tvivelaktiga påståenden i motsats vad de gör, nämligen persontrafiken till Torneå station är nedlagd medan östar Torneå station, utan fyrspår, marknadsförs som "Torneå station".
I och med EU och Trans-European Transport Network är Valtion Rautatiet ock Väylävirasto i blåsten och i och med NATO medlemskapet blåser det värre. Men resultaten har tillsvidare blokerats oberoende av påståendena. Samma problem syns även när det gäller den privat finsierade Tallinn tunneln viewtopic.php?t=40260 för att inte tala om Kvarken förbindelsen och den fasta förbindelsen Kägeludden/Esbo - Karis - Pargas - Föglö - Norrtälje viewtopic.php?t=34270.
I Trans-European Transport Network är det fråga om North Sea–Baltic Corridor och Scandinavian–Mediterranean Corridor https://en.wikipedia.org/wiki/Trans-Eur ... rt_Network.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 7671
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Finland planerar att byta spårvidd

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Så kan man naturligtvis tycka. Jag syftade mest på att Finland bara har en aktuell landgräns, mot Sverige. I öster finns Putin-diktaturen, i väster och söder havet. Där har man större tekniska problem att övervinna än spårvidden.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Skriv svar