Termer för spårväg och dess detaljer

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Matsälgen

Termer för spårväg och dess detaljer

Inlägg av Matsälgen »

I den här tråden kan ni skriva in termer för spårväg och dess detaljer istället för att eventuellt "gräla" vidare om det i andra trådar. :wink:   

Källa för citatet är: viewtopic.php?p=427005#p427005
leifd skrev: torsdag 11 september 2025 21:25 Eftersom du tycker att det är så viktigt att inte använda förkortningar här (vilket jag ju håller med om), så tycker jag det  är viktigt att man använder rätt namn på saker också.
Därför så heter det bara "kontaktledning" inget annat. Luftledning är en slang eller ett rör, som transporterar luft, oftast tryckluft.
När det sen gäller kontaktledning, så används inte kabel för detta. Kabel är i de  flesta fall en enpolig eller flerpolig ledare med isolerande hölje, vilket ju inte skulle fungera på  en kontaktledning.
Därför lät jag Google göra en Ai-sökning på "Delar i kontaktledning"...     Och fick följande resultat...

Huvudkomponenter

Kontakttråd: En oisolerad koppartråd som överför ström till tågets strömavtagare.

Bärlina: En koppartråd som hänger ovanför kontakttråden och bär upp den, vilket hjälper till att hålla spänningen jämn.
Bärtrådar (Lits): Små trådar som kopplar samman bärlinan med kontakttråden.
Utliggare: Anordningar som består av dragstång och diagonalrör och bildar en isolerad triangel för att lyfta bärlinan.
Tillsatsrör: En kort bygel som själva kontakttråden fästs i.
Ledningsstolpar: Stolpar som bär upp hela kontaktledningssystemet.
Spännanordningar: System som håller tråden spänd och kompenserar för temperaturutvidgning, ofta med vikter.
Sektionsskarvar: Isolatorer som delar upp kontaktledningen i sektioner om cirka 1200 meter för att hantera strömavbrott vid underhåll.

Övriga viktiga delar

Rälsen:
    Tågets spår som även fungerar som returväg för strömmen tillbaka till en matningsstation.

Hjälpkraftledning:
En extra elledning för att driva signalutrustning, växlar och växelvärmare längs banan.
Hjälptransformatorer och Sugtransformatorer:
Används för att reglera spänningen i kontaktledningen och för att förbättra returströmmen.

Oftast är ju det rätta inte längre bort än en Google-sökning.
Kan väl dessutom tillägga att din punkt 2, torde ingå i "kontaktledning". Främst i tunnlar och av någon anledning även vid Bromma Flygplats.
Tack då vet vi allt detta!
leifd skrev: torsdag 11 september 2025 21:25 Luftledning är en slang eller ett rör, som transporterar luft, oftast tryckluft.
Dock är det så att ordet "luftledning" har även använts för järnväg och spårväg istället för kontaktledning. Då syftar ordet "luft" på att ledningen hänger i luften. Luftledning är dock oftast en kabel i luften som leder ström från kraftverken till våra elnät. Därför är den språkliga och folkliga associationen med kontaktledning närliggande.

https://www.jarnvag.net/banguide/kontaktledning
https://www.regeringen.se/pressmeddelan ... ngsnivaer/

//Matsälgen🫎
Senast redigerad av Matsälgen den torsdag 11 september 2025 23:00, redigerad totalt 1 gånger.
Personligt meddelande (pm) skall skickas till min e-postlåda :) INTE skrivas i forumtråden :(
Matsälgen

Re: Termer för spårväg och dess detaljer

Inlägg av Matsälgen »

Harald skrev: torsdag 11 september 2025 22:47 För att förhindra att leifd:s felaktiga uppgifter sprider sig citerar jag här ur definitionerna i Starkströmsföreskrifterna.
kontaktledning
en ledare ovan mark fastsatt på stolpar eller andra stöd avsedd för drift av järnväg, spårväg, tunnelbana eller elväg, alternativt en ledare i markförlagd strömskena för drift av elväg. Exempel på kontaktledning är friledning, återledning, förbiledning, matarledning, hjälpkraftledning och strömskena

luftledning
samlingsbegrepp för ledningar ovan mark placerade på stolpar eller andra stöd för att uppnå viss höjd; uppdelade i friledning, hängkabel och hängspiralkabel
ELSÄK-FS 2022:1

En kontaktledning kan alltså vara utförd som luftledning eller som strömskena.
Tack för klargörandet!

//Matsälgen🫎
Personligt meddelande (pm) skall skickas till min e-postlåda :) INTE skrivas i forumtråden :(
Skriv svar