Strömförmedlande luft och markledningssystem (Ej batteridrift)

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Matsälgen

Strömförmedlande luft och markledningssystem (Ej batteridrift)

Inlägg av Matsälgen »

Jag hänvisar er till denna tråd istället. :!:

viewtopic.php?p=427011#p427011

//Matsälgen🫎
Senast redigerad av Matsälgen den torsdag 11 september 2025 23:22, redigerad totalt 2 gång.
Personligt meddelande (pm) skall skickas till min e-postlåda :) INTE skrivas i forumtråden :(
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Re: Strömförmedlande luft och markledningssystem (Ej batteridrift)

Inlägg av leifd »

Matsälgen skrev: torsdag 11 september 2025 17:09 Låt oss i denna tråd ta upp, presentera och granska batterifria strömförmedlande luft och markledningssystem som förekommer, eller skulle kunna förekomma på någon befintlig, eller kommande bana med reguljär trafik.

Givetvis ska även så kallad kontaktledning /luftledning granskas av oss.

Alla tekniska uppfinningar har fördelar och nackdelar.

Jag känner till eller har hört talas om följande befintliga eller möjliga strömförmedlande luft och markledningssystem:
  1. Luftkabelledning (kontaktledning i vardagligt tal, men även en skena är kontaktledning om den inte har Induktionsteknik.)
  2. Luftkontaktskena eller balk
  3. Alstoms APS (skena mellan rälsen, släpsko under spårfordonet utan induktionsteknik)
  4. Bombardier Primove (skena mellan rälsen under marken. Kontaktlös elöverföring med induktionsteknik)
  5. Stockholms Tunnelbanas sidoströmskena
Lägg gärna till fler strömförmedlande luft och markledningssystem som du känner till som är huvudsaklig energikälla för driften.

Det finns väldigt många informativa inlägg i forumets många andra trådar om just batteridrift som huvudsaklig driftsform under avdelningen spårtrafik och busstrafik. Så.. Denna tråd ska inte handla om batterier, den med :wink:

//Matsälgen🫎
Eftersom du tycker att det är så viktigt att inte använda förkortningar här (vilket jag ju håller med om), så tycker jag det är viktigt att mananvänder rätt namn på saker också.
Därför så heter det bara "kontaktledning" inget annat. Luftledning är en slang eller ett rör, som transporterar luft, oftast tryckluft.
När det sen gäller kontaktledning, så används inte kabel för detta. Kabel är i de flesta fall en enpolig eller flerpolig ledare med isolerande hölje, vilket ju inte skulle fungera på en kontaktledning.
Därför lät jag Google göra en Ai-sökning på "Delar i kontaktledning"... Och fick följande resultat...

Huvudkomponenter

Kontakttråd: En oisolerad koppartråd som överför ström till tågets strömavtagare.

Bärlina: En koppartråd som hänger ovanför kontakttråden och bär upp den, vilket hjälper till att hålla spänningen jämn.
Bärtrådar (Lits): Små trådar som kopplar samman bärlinan med kontakttråden.
Utliggare: Anordningar som består av dragstång och diagonalrör och bildar en isolerad triangel för att lyfta bärlinan.
Tillsatsrör: En kort bygel som själva kontakttråden fästs i.
Ledningsstolpar: Stolpar som bär upp hela kontaktledningssystemet.
Spännanordningar: System som håller tråden spänd och kompenserar för temperaturutvidgning, ofta med vikter.
Sektionsskarvar: Isolatorer som delar upp kontaktledningen i sektioner om cirka 1200 meter för att hantera strömavbrott vid underhåll.

Övriga viktiga delar

Rälsen:
Tågets spår som även fungerar som returväg för strömmen tillbaka till en matningsstation.

Hjälpkraftledning:
En extra elledning för att driva signalutrustning, växlar och växelvärmare längs banan.
Hjälptransformatorer och Sugtransformatorer:
Används för att reglera spänningen i kontaktledningen och för att förbättra returströmmen.

Oftast är ju det rätta inte längre bort än en Google-sökning.
Kan väl dessutom tillägga att din punkt 2, torde ingå i "kontaktledning". Främst i tunnlar och av någon anledning även vid Bromma Flygplats.
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

För att förhindra att leifd:s felaktiga uppgifter sprider sig citerar jag här ur definitionerna i Starkströmsföreskrifterna.
kontaktledning
en ledare ovan mark fastsatt på stolpar eller andra stöd avsedd för drift av järnväg, spårväg, tunnelbana eller elväg, alternativt en ledare i markförlagd strömskena för drift av elväg. Exempel på kontaktledning är friledning, återledning, förbiledning, matarledning, hjälpkraftledning och strömskena

luftledning
samlingsbegrepp för ledningar ovan mark placerade på stolpar eller andra stöd för att uppnå viss höjd; uppdelade i friledning, hängkabel och hängspiralkabel
ELSÄK-FS 2022:1

En kontaktledning kan alltså vara utförd som luftledning eller som strömskena.
Matsälgen

Inlägg av Matsälgen »

Diskutioner om vad saker ska kallas i spårtrafiken bör istället fortsätta i en ny tråd istället för i denna :

https://forum.sparvagssallskapet.se/vi ... 08#p427008

jag ser hellre att ni tar upp trådens ämne istället för att ha andra sido-debatter.. :roll:

Tråden ersätts av en annan här:
viewtopic.php?p=427011#p427011

//Matsälgen🫎
Personligt meddelande (pm) skall skickas till min e-postlåda :) INTE skrivas i forumtråden :(
Skriv svar