viewtopic.php?p=427011#p427011
//Matsälgen🫎
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Eftersom du tycker att det är så viktigt att inte använda förkortningar här (vilket jag ju håller med om), så tycker jag det är viktigt att mananvänder rätt namn på saker också.Matsälgen skrev: ↑torsdag 11 september 2025 17:09 Låt oss i denna tråd ta upp, presentera och granska batterifria strömförmedlande luft och markledningssystem som förekommer, eller skulle kunna förekomma på någon befintlig, eller kommande bana med reguljär trafik.
Givetvis ska även så kallad kontaktledning /luftledning granskas av oss.
Alla tekniska uppfinningar har fördelar och nackdelar.
Jag känner till eller har hört talas om följande befintliga eller möjliga strömförmedlande luft och markledningssystem:Lägg gärna till fler strömförmedlande luft och markledningssystem som du känner till som är huvudsaklig energikälla för driften.
- Luftkabelledning (kontaktledning i vardagligt tal, men även en skena är kontaktledning om den inte har Induktionsteknik.)
- Luftkontaktskena eller balk
- Alstoms APS (skena mellan rälsen, släpsko under spårfordonet utan induktionsteknik)
- Bombardier Primove (skena mellan rälsen under marken. Kontaktlös elöverföring med induktionsteknik)
- Stockholms Tunnelbanas sidoströmskena
Det finns väldigt många informativa inlägg i forumets många andra trådar om just batteridrift som huvudsaklig driftsform under avdelningen spårtrafik och busstrafik. Så.. Denna tråd ska inte handla om batterier, den med![]()
//Matsälgen🫎
ELSÄK-FS 2022:1kontaktledning
en ledare ovan mark fastsatt på stolpar eller andra stöd avsedd för drift av järnväg, spårväg, tunnelbana eller elväg, alternativt en ledare i markförlagd strömskena för drift av elväg. Exempel på kontaktledning är friledning, återledning, förbiledning, matarledning, hjälpkraftledning och strömskena
luftledning
samlingsbegrepp för ledningar ovan mark placerade på stolpar eller andra stöd för att uppnå viss höjd; uppdelade i friledning, hängkabel och hängspiralkabel