Batterifri spårväg med kontaktledning via luften eller strömskena

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Matsälgen
Inlägg: 256
Blev medlem: fredag 11 april 2025 13:28

Batterifri spårväg med kontaktledning via luften eller strömskena

Inlägg av Matsälgen »

OMSTART förhoppningsvis, denna gång utan Schabbel om annat än ämnet i fråga :wink:

Låt oss i denna tråd ta upp, presentera och granska batterifria strömförmedlande luft och markledningssystem som förekommer, eller skulle kunna förekomma på någon befintlig, eller kommande bana med reguljär trafik.

Givetvis ska även så kallad kontaktledning /luftledning granskas av oss.

Alla tekniska uppfinningar har fördelar och nackdelar.

Jag känner till eller har hört talas om följande befintliga eller möjliga strömförmedlande luft och markledningssystem:
  1. Kontaktledning (Luftledning) i vardagligt tal, men även en skena är kontaktledning om den inte har Induktionsteknik.)
  2. Luft-kontakledning eller balk
  3. Alstoms APS (Skena mellan rälsen, släpsko under spårfordonet utan induktionsteknik)
  4. Bombardier Primove (skena mellan rälsen under marken. Kontaktlös elöverföring med induktionsteknik)
  5. Stockholms Tunnelbanas sidoströmskena
Lägg gärna till fler strömförmedlande luft och markledningssystem som du känner till som är huvudsaklig energikälla för driften.

OBS! Denna tråd ska inte handla om batterier, eller om något annat än ämnet ifråga den med :wink:

Se även denna tråd för ämne om vad saker heter i spårvägsvärlden:
viewtopic.php?p=427008#p427008

//Matsälgen🫎
Personligt meddelande (pm) skall skickas till min e-postlåda :) INTE skrivas i forumtråden :(