Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Spårvagnen skrev: ↑onsdag 10 september 2025 12:59
Nej det är ingen myt om tillverkningsprocessen kring tekniken med batterier. Det finns ett antal undersökningar internationellt kring tillverkningsprocessen kring batterier. En av dem är tex IVL (Svenska Miljöinstitutet för Energimyndighetens och Trafikverket). Man har granskat växthusgasutsläpp och energiförbrukning vid produktion och återvinning av litiumjonbatterier. Elbilen blir "lönsam" efter ett par år då förbränningsmotorn ger utsläpp men ett eldrivet fordon har aldrig gett något utsläpp vid driften. Elsparkcykeln tex är en miljöbov då tillverkningsprocessen generar stora utsläpp jämfört med en sparkcykel utan batterier.
Samma sak gäller för solpaneler, vindkraftverk och inte minst kontaktledningar. Alla dessa tekniker har en återbetalningstid på några år, vilket är en bråkdel av deras långa livslängd. Batteridrift har fördelen att batterierna kan laddas när det finns ett överskott i elnätet. Kontaktledningsdrift kan ändå behöva batterier för energilagring när det inte blåser och solen inte skiner. Vidare är nya batterikemier som Na-jon och Li-S mer resursmässigt hållbara. NMC är ju på utgående.
Spårvagnen skrev: ↑onsdag 10 september 2025 12:59
Tekniken med att lagra el via tex vätgas kan diskuteras men har tekniken utvecklats såpass mycket att det inte går åt ungefär 3kWh för att producera 1 kWh el som har lagrat i vätgasen? I varje fall med de tekniker som finns tillgängliga idag går det åt en hel del energi för att producera vätgasen också.
De tekniker som jag känner till att "lagra" el är följande:
1 Batterier
2 Vattenresrvoarer
3 Vätgas
En fjärde möjlighet att lagra energi kan vara svänghjul
Eluppvärmd ångpanna kan också lagra energi .
Ja, dessa fem sätt att lagra energi (elektrisk energi, lägesenergi, kemisk energi, rörelseenergi samt värmeenergi) är de vanligaste. Se även Wikipedia-artikeln.
Senast redigerad av Enceladus den torsdag 11 september 2025 14:18, redigerad totalt 1 gånger.
Lemanic skrev: ↑måndag 08 september 2025 23:02
Hur skulle dessa linjer se ut dragna på en karta? Har lite svårt att se hur det här kommer att se ut uppifrån.
Linjerna 1, 2 och 8 övervägs att spårvägskonverteras.
Jeff skrev: ↑tisdag 09 september 2025 20:15
En fördel som Umeå har är att efter branden 1888, är att staden byggdes upp med breda gator som brandskydd. Så utrymmet finns i centrum.
Mest ultimata spårvägslijen i Umeå anser jag vara en linje från Umedalen till Tomtebo via centrum, universitet, sjukhuset och Ålidhem.
Lemanic skrev: ↑måndag 08 september 2025 23:02
Hur skulle dessa linjer se ut dragna på en karta? Har lite svårt att se hur det här kommer att se ut uppifrån.
Linjerna 1, 2 och 8 övervägs att spårvägskonverteras.
Jeff skrev: ↑tisdag 09 september 2025 20:15
En fördel som Umeå har är att efter branden 1888, är att staden byggdes upp med breda gator som brandskydd. Så utrymmet finns i centrum.
Mest ultimata spårvägslijen i Umeå anser jag vara en linje från Umedalen till Tomtebo via centrum, universitet, sjukhuset och Ålidhem.
D.v.s. halva linje 1 och halva linje 8.
Ja, det framgår ju redan av trådinledarens inlägg.
Kollektivtrafikplan 2024-2027 (Umeå) skrev:Säkerställ att gatuutrymmet i första hand rymmer 21-metersbussar men också
långsiktigt spårbunden trafik längs de största stråken i första hand linjerna 1, 2 och
8.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".