Spårväg i Umeå?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2127
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Hägersten
Kontakt:

Spårväg i Umeå?

Inlägg av ADDE »

I Västerbotten-Kuriren (låst artikel) nämns det om att planer finns på att göra spårväg av linje 1, 2 och 8 i Umeås senaste trafikplan
Kollektivtrafikplan 2024-2027 (Umeå) skrev:Säkerställ att gatuutrymmet i första hand rymmer 21-metersbussar men också
långsiktigt spårbunden trafik längs de största stråken i första hand linjerna 1, 2 och
8.
Enceladus
Inlägg: 11555
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Spårväg i Umeå?

Inlägg av Enceladus »

Umeå tillhör elbusspionjärerna i Sverige. Kan Umeå bli först i Sverige med en spårväg utan kontaktledning? Det blir onekligen spännande att följa utvecklingen!

Kommentarerna på Facebook är som vanligt skeptiska till idén:
Malin Björkman skrev:Som föredetta spårvagnsförare i Gbg från södra Lappland skrattar jag högt. Kommer det en decimeter snö i Gbg stannar spårvagnarna. Är det kallt måste det köras vagnar (ej i trafik) på nätterna så det inte samlas för mycket rimfrost etc. Bara för att nämna TVÅ av alla problem. Finns ingen rimlighet i det här.
Stämmer det att Västtrafik kör spöktåg på kalla vinternätter?
Jan Långström
Inlägg: 59
Blev medlem: måndag 11 april 2005 20:52

Re: Spårväg i Umeå?

Inlägg av Jan Långström »

Hur gjorde man i Kiruna? Det bör ju ha snöat även på den tiden det gick spårvagn där.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 7647
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Spårväg i Umeå?

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Enceladus skrev: torsdag 04 september 2025 21:47 Umeå tillhör elbusspionjärerna i Sverige. Kan Umeå bli först i Sverige med en spårväg utan kontaktledning? Det blir onekligen spännande att följa utvecklingen!

Kommentarerna på Facebook är som vanligt skeptiska till idén:
Malin Björkman skrev:Som föredetta spårvagnsförare i Gbg från södra Lappland skrattar jag högt. Kommer det en decimeter snö i Gbg stannar spårvagnarna. Är det kallt måste det köras vagnar (ej i trafik) på nätterna så det inte samlas för mycket rimfrost etc. Bara för att nämna TVÅ av alla problem. Finns ingen rimlighet i det här.
Stämmer det att Västtrafik kör spöktåg på kalla vinternätter?
Letar man i Musk- eller Zuckerberg-kloakerna, eller i andra asociala medier, vilken den kan som har obegränsat med tid till förfogande kan göra - som r.ex- Enceladus-kollektivet - så kan man hitta stöd för vilken åsikt som helst.

Påståendena om snöröjningen i Göteborg har jag ingen anledning att kommentera. Det görs f.ö. en hel del väderrelaterade påståenden om Göteborg i kloaktråden som citatet ovan är hämtat från.

Risken för rimfrost (t.ex. på kontaktledningar) hänger samman med daggpunktstemperaturen, som i sin tur är beroende av luftens innehåll av vattenånga (uttryckt i något lämpligt mätetal som gram vatten per kubikmeter luft - den absoluta fuktigheten), och den aktuella lufttemperaturen. När lufttemperaturen faller ned till daggpunkten kondenserar luftens vattenånga och faller ut ex.vis som dagg eller rimfrost. Det fordras inte mycket eftertanke för att inse att Göteborg har ett fuktigare klimat än Västerbottens kustland. Mer exakta värden ska jag återkomma till en annan gång, kanske. T.v. kan den intresserade studera denna skrift från SMHI:
https://www.smhi.se/download/18.18f5a56 ... verige.pdf
Senast redigerad av dr Cassandra Nojdh den fredag 05 september 2025 10:38, redigerad totalt 2 gång.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 7647
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Spårväg i Umeå?

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Jan Långström skrev: torsdag 04 september 2025 23:57 Hur gjorde man i Kiruna? Det bör ju ha snöat även på den tiden det gick spårvagn där.
Snöröjning är något som man kan påverkar. Rimfrost på kontaktledningarna kan vara besvärligare att komma åt. Men Kiruna har ett torrare klimat än ex.vis Skåne: viewtopic.php?p=396294#p396294
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Harald
Inlägg: 8828
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Spårväg i Umeå?

Inlägg av Harald »

Vid sådana väderförhållanden att man kan befara rimfrost på kontaktledningen körs det i Göteborg vagnar på natten för att hålla ledningen ren. Rimfrost på kontaktledningen har blivit ett problem med de moderna datorstyrda vagnarna. De lägger av om de inte har något så när kontinuerlig spänning. De äldre vagnarna t.o.m. M29 kan hacka lite grann men de lägger inte av helt.

En decimeter snö är inget problem för de flesta av Göteborgs vagnar. M21 hade lite problem och jag antar att det gäller även M31. Problemet låg nog i styrsystemet så möjligen kan det bli bättre nu när de får nytt styrsystem. Bussar har betydligt större problem med snö än spårvagnar. Det blir inte bättre av att bussföretagen av snålhet kör med s.k. åretruntdäck. Däck som fungerar bra året runt i svenskt klimat finns inte. Då och då på vintern händer det att busstrafiken via Chalmers och Guldheden ställs in men att spårvagnarna går.
gek
Inlägg: 1260
Blev medlem: fredag 06 augusti 2004 22:40
Ort: Vid linjen
Kontakt:

Re: Spårväg i Umeå?

Inlägg av gek »

Harald skrev: fredag 05 september 2025 10:53 En decimeter snö är inget problem för de flesta av Göteborgs vagnar...
jag noterade detta vid ett besök i Göteborg den 1 december 2021; snöstorm eftermiddag - kväll medförde att en stor del av busstrafiken i regionen ställdes in. Även tågen fick problem; en Kungsbackabo som varit på samma tillställning som jag rapporterade att han inte som planerat kom hem vid 23-tiden utan först nästa morgon. Men spårvagnarna rullade på nästan hela nätet, om än med förseningar och omledningar. Dessbättre är Göteborgs spårvägsnät numera till stor del ett verkligt nät med bågar och noder, så det finns stora möjligheter att leda om trafiken i de fall någon sträcka blir helt oframkomlig.
/Gunnar Ekeving
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6904
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Spårväg i Umeå?

Inlägg av Odd »

En el/batterihybridteknik skulle sannolikt mildra eller lösa en av kontaktledningens få bekymmer, nämligen is- och frostbildningen. Om traktionssystemet är utformat så att kraften alltid tas från batterierna, och att strömmen från kontaktledningen endast laddar batterierna, då får man en buffert vilket gör att framdriften inte påverkas på samma sätt av frost och is. Som en bonus kan man ha en jämn belastning på strömförsörjningen. Kanske skulle det då räcka med att vissa vagnar är utrustade med en särskild dummyströmavtagare för is- och frostborttagning och att dessa tursätts i första hand på tidiga turer. Ännu en bonus är att man skulle kunna ta bort kontaktledningen vid komplicerade ställen och i vagnhallen och på så sätt helt slippa tjatet om APS hit och dit.

En tanke bara.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 7647
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Spårväg i Umeå?

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Hybridsystem av ungefär den typ som beskrivs ovan finns ju redan tillgängliga kommersiellt.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Matsälgen
Inlägg: 252
Blev medlem: fredag 11 april 2025 13:28

Re: Spårväg i Umeå?

Inlägg av Matsälgen »

Kan det gå att värma upp stömförmedlande matreel så som kontaktledning och strömförande skenor så att is och snöpålägg smälter och dunstar bort?
Elslinga är ingen nyhet. När det blivit torrt och rent och vädret har blivit fint, behöver värmen inte vara påslagen

//Matsälgen🫎
Personligt meddelande (pm) skall skickas till min e-postlåda :) INTE skrivas i forumtråden :(
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 7647
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Spårväg i Umeå?

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Matsälgen skrev: lördag 06 september 2025 12:04 Kan det gå att värma upp stömförmedlande matreel så som kontaktledning och strömförande skenor så att is och snöpålägg smälter och dunstar bort?
Elslinga är ingen nyhet. När det blivit torrt och rent och vädret har blivit fint, behöver värmen inte vara påslagen

//Matsälgen🫎
Ämnet berördes här>: viewtopic.php?t=38592
Då var det iofs. kraftigare isbeläggning än rimfrost.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Spårvagnen
Inlägg: 4
Blev medlem: måndag 08 september 2025 18:27

Re: Spårväg i Umeå?

Inlägg av Spårvagnen »

Att bygga spårväg utan kontaktledning är galenskap. Tillverkningen av batterierna ger så stor miljöbelastning att det vore galet att ta bort kontaktledningen. Med kontaktledningen kan man få ett miljövänligt transportsystem och välja miljövänliga eller förnybara energikällor som solenergi, vindkraft eller kärnkraft men om spårvagnen drivs med batterier, hur skall vi kompensera för de stora utsläpp och andra negativ miljöpåverkan som brytning av jordmettaller mm förorsakar för tillverkningen av batterierna till ett elektriskt fordon? Här har man inte tänkt igenom saken särskilt väl.
Enceladus
Inlägg: 11555
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Spårväg i Umeå?

Inlägg av Enceladus »

Spårvagnen skrev: måndag 08 september 2025 18:50 Att bygga spårväg utan kontaktledning är galenskap. Tillverkningen av batterierna ger så stor miljöbelastning att det vore galet att ta bort kontaktledningen. Med kontaktledningen kan man få ett miljövänligt transportsystem och välja miljövänliga eller förnybara energikällor som solenergi, vindkraft eller kärnkraft men om spårvagnen drivs med batterier, hur skall vi kompensera för de stora utsläpp och andra negativ miljöpåverkan som brytning av jordmettaller mm förorsakar för tillverkningen av batterierna till ett elektriskt fordon? Här har man inte tänkt igenom saken särskilt väl.
Det där är ett vanligt missförstånd. Batterier har lägre råvarubehov och fotavtryck från gruvdrift än samtliga ovannämnda energikällor - liksom kontaktledningar:
Enceladus skrev: söndag 10 augusti 2025 3:55 PS. Kontaktledningar tillverkas av koppar - en metall som är omgärdad av sina egna miljömässiga, sociala och ekonomiska problem.
Jämförelsevis orsakar dieseldrivna fordon hundratals gånger mer avfall än eldrivna fordon, oavsett form av elförsörjning. Därför är det klokt att välja det bästa!
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 7647
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Spårväg i Umeå?

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Enceladus skrev: måndag 08 september 2025 19:53 Jämförelsevis orsakar dieseldrivna fordon hundratals gånger mer avfall än eldrivna fordon, oavsett form av elförsörjning. Därför är det klokt att välja det bästa!
Förbränningsmotordrivna spårvagnar (det var väl spårvagnar tråden handlade om) torde vara ovanliga, men har faktiskt förekommit i Stockholm: https://digitaltmuseum.org/021018462781 ... -karlaplan
Senast redigerad av dr Cassandra Nojdh den måndag 08 september 2025 20:31, redigerad totalt 1 gånger.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 7647
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Spårväg i Umeå?

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Jag tillåter mig återigen att tycka att det vore bra om vi slapp denna tråd i repris:
viewtopic.php?p=426282#p426282
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 7647
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Spårväg i Umeå?

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Enceladus skrev: måndag 08 september 2025 19:53
Spårvagnen skrev: måndag 08 september 2025 18:50 Att bygga spårväg utan kontaktledning är galenskap. Tillverkningen av batterierna ger så stor miljöbelastning att det vore galet att ta bort kontaktledningen. Med kontaktledningen kan man få ett miljövänligt transportsystem och välja miljövänliga eller förnybara energikällor som solenergi, vindkraft eller kärnkraft men om spårvagnen drivs med batterier, hur skall vi kompensera för de stora utsläpp och andra negativ miljöpåverkan som brytning av jordmettaller mm förorsakar för tillverkningen av batterierna till ett elektriskt fordon? Här har man inte tänkt igenom saken särskilt väl.
Det där är ett vanligt missförstånd. Batterier har lägre råvarubehov och fotavtryck från gruvdrift än samtliga ovannämnda energikällor - liksom kontaktledningar:
Enceladus skrev: söndag 10 augusti 2025 3:55 PS. Kontaktledningar tillverkas av koppar - en metall som är omgärdad av sina egna miljömässiga, sociala och ekonomiska problem.
Jämförelsevis orsakar dieseldrivna fordon hundratals gånger mer avfall än eldrivna fordon, oavsett form av elförsörjning. Därför är det klokt att välja det bästa!
Tycker det verkar råda en viss tankeoreda här beträffande energikällorna. Oavsett om ett spårfordon får elenergi för framdriften från en kontaktledning eller en medförd batteripacke måste elenergin produceras någonstans. Där finns ingen skillnad.

Ackumulatorbatterier är f.ö. ingen energikälla, utan en energibärare (konverterar elektrisk energi till kemisk energi och omvänt)
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
Lemanic
Inlägg: 126
Blev medlem: lördag 05 mars 2011 0:18

Re: Spårväg i Umeå?

Inlägg av Lemanic »

Hur skulle dessa linjer se ut dragna på en karta? Har lite svårt att se hur det här kommer att se ut uppifrån.
Jeff
Inlägg: 412
Blev medlem: söndag 23 januari 2005 19:21
Kontakt:

Re: Spårväg i Umeå?

Inlägg av Jeff »

En fördel som Umeå har är att efter branden 1888, är att staden byggdes upp med breda gator som brandskydd. Så utrymmet finns i centrum.

Mest ultimata spårvägslijen i Umeå anser jag vara en linje från Umedalen till Tomtebo via centrum, universitet, sjukhuset och Ålidhem.
Mvh
Jeff

Mina youtube videos finns här!
Spårvagnen
Inlägg: 4
Blev medlem: måndag 08 september 2025 18:27

Re: Spårväg i Umeå?

Inlägg av Spårvagnen »

Nej det är ingen myt om tillverkningsprocessen kring tekniken med batterier. Det finns ett antal undersökningar internationellt kring tillverkningsprocessen kring batterier. En av dem är tex IVL (Svenska Miljöinstitutet för Energimyndighetens och Trafikverket). Man har granskat växthusgasutsläpp och energiförbrukning vid produktion och återvinning av litiumjonbatterier. Elbilen blir "lönsam" efter ett par år då förbränningsmotorn ger utsläpp men ett eldrivet fordon har aldrig gett något utsläpp vid driften. Elsparkcykeln tex är en miljöbov då tillverkningsprocessen generar stora utsläpp jämfört med en sparkcykel utan batterier.

Tekniken med att lagra el via tex vätgas kan diskuteras men har tekniken utvecklats såpass mycket att det inte går åt ungefär 3kWh för att producera 1 kWh el som har lagrat i vätgasen? I varje fall med de tekniker som finns tillgängliga idag går det åt en hel del energi för att producera vätgasen också.

De tekniker som jag känner till att "lagra" el är följande:
1 Batterier
2 Vattenresrvoarer
3 Vätgas
Lennart Petersen
Inlägg: 3213
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Spårväg i Umeå?

Inlägg av Lennart Petersen »

Spårvagnen skrev: onsdag 10 september 2025 12:59 Nej det är ingen myt om tillverkningsprocessen kring tekniken med batterier. Det finns ett antal undersökningar internationellt kring tillverkningsprocessen kring batterier. En av dem är tex IVL (Svenska Miljöinstitutet för Energimyndighetens och Trafikverket). Man har granskat växthusgasutsläpp och energiförbrukning vid produktion och återvinning av litiumjonbatterier. Elbilen blir "lönsam" efter ett par år då förbränningsmotorn ger utsläpp men ett eldrivet fordon har aldrig gett något utsläpp vid driften. Elsparkcykeln tex är en miljöbov då tillverkningsprocessen generar stora utsläpp jämfört med en sparkcykel utan batterier.

Tekniken med att lagra el via tex vätgas kan diskuteras men har tekniken utvecklats såpass mycket att det inte går åt ungefär 3kWh för att producera 1 kWh el som har lagrat i vätgasen? I varje fall med de tekniker som finns tillgängliga idag går det åt en hel del energi för att producera vätgasen också.

De tekniker som jag känner till att "lagra" el är följande:
1 Batterier
2 Vattenresrvoarer
3 Vätgas
En fjärde möjlighet att lagra energi kan vara svänghjul
Eluppvärmd ångpanna kan också lagra energi .
Skriv svar