Riyadh öppnar sex tunnelbanelinjer - världens längsta förarlösa system, men inte det bästa?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Enceladus
Inlägg: 11527
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Riyadh öppnar sex tunnelbanelinjer - världens längsta förarlösa system, men inte det bästa?

Inlägg av Enceladus »

Saudi Arabia opens first phase of Riyadh Metro
Xinhua skrev: The Riyadh Metro includes six train lines spanning 176 km and 85 stations, including four main hubs. The SPA reported that three lines will open to the public on Dec. 1, with "gradual launches" completing the network across the city.

[...]

Riyadh Metro is the second metro system in Saudi Arabia after the first metro line in Mecca, which operates only during the Hajj season.

Once fully operational, the Riyadh Metro is expected to be the largest in the world to be completed in a single phase, and the world's longest driverless metro line.
Xinhua, Kinas officiella nyhetsbyrå, rapporterar att Saudiarabiens andra tunnelbanesystem har invigts i huvudstaden Riyadh. Sex tunnelbanelinjer ska öppna i december och januari. Det är första gången i modern tid som så många tunnelbanelinjer öppnar på så kort tid. Dessutom blir Riyadhs metro med sina 176 km världens längsta förarlösa system. För Saudiarabien är det viktigt att slå rekord. Med en vikande marknad för olja och gas behöver landet hitta fler intäktskällor.

Riyadhs metro är ett riktigt skrytbygge - precis som det mesta i landet. Toppmoderna tunnelvagnar levereras av tyska Siemens, kanadensiska Bombardier och franska Alstom. Kinesiska leverantörer lyser med sin frånvaro, men Kinas brutala priskrig inom elbilar kan ha haft en avskräckande effekt. Likt Köpenhamn ligger fokus på att leverera en hög kundnöjdhet. Därför blir det korta tåg med hög turtäthet - en populär kombination som ska locka besökare från hela världen.

Men det finns en hake. Saudiarabien är en diktatur, och diktaturer litar inte på sina invånare. Kina, Ryssland och Iran har alla imponerande tunnelbanesystem, men inget har nattrafik eftersom det är för svårt att kontrollera en festande befolkning. Sannolikt går Saudiarabien i samma fotspår. I så fall blir Riyadhs metro bara längst, men inte bäst. Danmark behöver ju inte frukta sina invånare. Istanbuls nattrafik tyder kanske på att Turkiet trots allt är en parlamentarisk demokrati.

Diktaturer är dock inte alltid förutsägbara. Moskva har fler elbussar än någon annan europeisk stad, trots att den gröna omställningen utgör ett existentiellt hot mot Ryssland. Den ryska eliten måste verkligen avsky avgaser från förbränningsmotorer, men resten av landet får nöja sig med dieselbussar. På liknande sätt avskyr de oljerika Gulfstaterna att framstå som omoderna. Det blir onekligen intressant att följa utvecklingen, men utan nattrafik blir det ingen stjärna i kanten.
Användarens profilbild
/jes
Inlägg: 740
Blev medlem: onsdag 09 oktober 2002 12:33

Re: Riyadh öppnar sex tunnelbanelinjer - världens längsta förarlösa system, men inte det bästa?

Inlägg av /jes »

Det är klart att man festa med läsk i länder där alkohol är förbjudet. Och taxi brukar vara billigt i dessa länder där det visst dricks alkohol men inte offentligt. :D
Enceladus
Inlägg: 11527
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Riyadh öppnar sex tunnelbanelinjer - världens längsta förarlösa system, men inte det bästa?

Inlägg av Enceladus »

/jes skrev: torsdag 28 november 2024 21:26 Det är klart att man festa med läsk i länder där alkohol är förbjudet. Och taxi brukar vara billigt i dessa länder där det visst dricks alkohol men inte offentligt. :D
Vad är poängen med att bygga en extravagant tunnelbana om resenärerna ändå måste hänvisas till taxi?
LÅ1 skrev: torsdag 23 maj 2013 23:52 När man skall bygga T-bana i Riyadh så tycks man inte dra i gång en linje och sedan bygga ut. "Sex linjer ska det bli och allt ska vara klart om fyra år." enligt artikel på svd.se

svd.se visar också skisser på en av stationerna, och skriver om den: "Stationen skulle onekligen sticka ut i Stockholm."
Besökare ska imponeras av stationer med guldpläterade väggar. Taxibilar med förare ger ett motsatt intryck!
Joakim W
Inlägg: 546
Blev medlem: tisdag 22 september 2009 23:42
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Riyadh öppnar sex tunnelbanelinjer - världens längsta förarlösa system, men inte det bästa?

Inlägg av Joakim W »

Enceladus skrev: torsdag 28 november 2024 21:42
/jes skrev: torsdag 28 november 2024 21:26 Det är klart att man festa med läsk i länder där alkohol är förbjudet. Och taxi brukar vara billigt i dessa länder där det visst dricks alkohol men inte offentligt. :D
Vad är poängen med att bygga en extravagant tunnelbana om resenärerna ändå måste hänvisas till taxi?
LÅ1 skrev: torsdag 23 maj 2013 23:52 När man skall bygga T-bana i Riyadh så tycks man inte dra i gång en linje och sedan bygga ut. "Sex linjer ska det bli och allt ska vara klart om fyra år." enligt artikel på svd.se

svd.se visar också skisser på en av stationerna, och skriver om den: "Stationen skulle onekligen sticka ut i Stockholm."
Besökare ska imponeras av stationer med guldpläterade väggar. Taxibilar med förare ger ett motsatt intryck!
Du kan inte få åka en taxi med guldpläterade väggar då?
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6889
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Riyadh öppnar sex tunnelbanelinjer - världens längsta förarlösa system, men inte det bästa?

Inlägg av Odd »

Enceladus skrev: torsdag 28 november 2024 21:42 ...
Besökare ska imponeras av stationer med guldpläterade väggar. Taxibilar med förare ger ett motsatt intryck!
En del kulturer imponeras av guld, dyrbara material, dyra konstruktioner, prestige, prålighet och prakt.

Även i Stockholm är det viktigt, med "guldbron", guldgula tunnelbanelinjer och pråliga prestigefyllda påkostade tunnelbaneprojekt.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Enceladus
Inlägg: 11527
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Riyadh öppnar sex tunnelbanelinjer - världens längsta förarlösa system, men inte det bästa?

Inlägg av Enceladus »

World's longest driverless train system now fully operational in Saudi Arabia
Gulf News skrev:The Royal Commission for Riyadh City (RCRC) has announced the completion of the phased rollout of the Riyadh Metro, with the Orange Line officially beginning operations on Sunday, January 5. This marks the full operational launch of all six lines in the Riyadh Metro network.

[...]

The full operation of all six lines will significantly improve connectivity across Riyadh, providing easier and more efficient transportation for both residents and visitors. The Riyadh Metro network, the largest in the Middle East and the longest driverless train system in the world, covers 176 kilometers, featuring 85 stations, including four main hubs.

Passengers can access the metro system from 6:00 am until midnight. Tickets can be purchased via the Darb application, ticket offices, or self-service machines at stations, with various digital payment options available, including credit cards, bank payments, and mobile devices.
Riyadhs metro är med sina 176 km världens längsta förarlösa system. Beklagligen kan diktaturer inte lita på sina invånare, varför systemet inte får ha nattrafik.

Hur länge kan Riyadh behålla förstaplatsen? Singapore har ett längre tunnelbanesystem, kallat MRT, med sex linjer. Två av linjerna har enbart GoA 3, ungefär som Londons Docklands Light Railway. MRT får dock nya linjer och stationer. Även Shanghai har ett expansivt system. Paris siktar möjligen ännu högre - nya linjer byggs med automatisk drift samtidigt som befintliga linjer automatiseras. Men allra högst ambition har väl Köpenhamn - de ikoniska S-tågen blir förarlösa!
Enceladus
Inlägg: 11527
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Riyadh öppnar sex tunnelbanelinjer - världens längsta förarlösa system, men inte det bästa?

Inlägg av Enceladus »

Enceladus skrev: måndag 06 januari 2025 7:14 Riyadhs metro är med sina 176 km världens längsta förarlösa system. Beklagligen kan diktaturer inte lita på sina invånare, varför systemet inte får ha nattrafik.
UrbanRail.Net skriver att systemets banlängd snarare är 162 km. En förklaring kan vara att linje 4 (gula linjen) och linje 6 (lila linjen) delar en sträcka på 9 km.
Enceladus skrev: måndag 06 januari 2025 7:14 Hur länge kan Riyadh behålla förstaplatsen? Singapore har ett längre tunnelbanesystem, kallat MRT, med sex linjer. Två av linjerna har enbart GoA 3, ungefär som Londons Docklands Light Railway. MRT får dock nya linjer och stationer. Även Shanghai har ett expansivt system. Paris siktar möjligen ännu högre - nya linjer byggs med automatisk drift samtidigt som befintliga linjer automatiseras. Men allra högst ambition har väl Köpenhamn - de ikoniska S-tågen blir förarlösa!
Paris metro Line 13 moves to GoA4
International Railway Journal skrev:Under the contract, the value of which was not disclosed, Siemens will supply CBTC-based ATO as well as onboard equipment and upgrade the operations control centre for Line 13. The project is due for completion by late 2032, and the contract includes staff training as well as an optional maintenance agreement running for up to 30 years.

[...]

The Line 13 upgrade will begin in 2027 with the introduction of a new train fleet supplied by Alstom, and will followed by upgrading the current GoA2 ATO system, where the driver controls the train doors and safety functions, to fully-automated GoA4. This will enable the train service to be adjusted according to passenger demand, deploying additional trains as required. The new system will also enable passenger information to be provided onboard in real time.

Siemens was previously involved in the projects to convert lines 1 and 4 of the Paris metro network to driverless operation. It also upgraded the train control system on the driverless Line 14 as part of the extension to Orly Airport, enabling up to 1 million passengers to be carried a day by services operating at headways as low as 1min 25sec.
Siemens marknadsför Trainguard MT som världens mest beprövade CBTC-system, och Paris vill ha mer. Kan expansiva Paris knipa förstaplatsen från Riyadh?
  • Linje 1 har 16,6 km och automatiserades 2011.
  • Linje 4 har 14,0 km och automatiserades 2022.
  • Linje 13 har 24,4 km och ska automatiseras 2032.
  • Linje 14 har 27,8 km och öppnade i flera faser mellan 1998 och 2024.
  • Linje 15 får 75 km och öppnar i två faser: 33 km 2026 och resten 2031.
  • Linje 16 får 27,5 km och öppnar i två faser mellan 2027 och 2028.
  • Linje 17 får 25 km och öppnar i tre faser mellan 2027 och 2030.
  • Linje 18 får 35 km och öppnar i tre faser mellan 2026 och 2030.
Sammanlagt blir det 245,3 km, men det finns planer för både fler linjer och förlängningar av befintliga linjer! Köpenhamns S-tåg har 170 km, även det blir mer.
Skriv svar