Det är känt från början att Fehmarn Belt-förbindelsen är en rent dansk historia (bortsett från att tyskarna får jobba en del med infrastrukturen på sin sida). Tyskland tycker nämligen att de inte har något direkt att vinna på denna. Men förbindelsen är som bekant under uppförande, förseningar eller ej: https://femern.com/the-tunnel/fehmarnbelt-tunnel/Enceladus skrev: ↑lördag 26 juli 2025 19:45New Denmark to Germany tunnel rail link 'delayed by several years'dr Cassandra Nojdh skrev: ↑lördag 26 juli 2025 18:05 Det är en sträcka på 10 nautiska mil, alltså inga märkvärdigheter jämfört med vad som beskrivits här tidigare. Frågan är varför Scandline överhuvud taget satsar på en färjelinje som ändå försvinner om några år. https://www.scandlines.com/about-us/our ... ht-ferrys/
Men det är klart, det är deras pengar och all dekarbonisering är förstås välkommen i någon mening. Till skillnad från vissa andra är jag inte religiöst fixerad vid någon speciell tekniklinje.
Tyskarna är väl inte så pigga på Fehmarn Bält-förbindelsen. Vidare hävdar Scandlines att förbindelsens finansieringsmodell strider mot EU:s konkurrensregler.The Local skrev:Delays in building a rail link between the new Fehmarn Belt tunnel and the railway on the German mainland could set the project back years, according to new reports.
[...]
Construction of the additional tunnel on the German side has yet to receive final approval and is therefore yet to start. Given the six-year build time, this means trains are unlikely to begin running across the Fehmarn Belt before the end of 2032 at the earliest.
[...]
Danielsen stressed that cars and other road traffic will still be able to cross the Fehmarn once the Denmark-Germany link is completed. That is because there is already a road bridge, the Fehmarn Sound Bridge, between the island of Fehmarn and mainland Germany.
Det kan nämnas att både Engelska kanaltunneln och Hallandsås-tunneln på sin tid dömdes ut som meningslösa projekt, som borde ha avbrutits.