Enceladus skrev: ↑tisdag 29 april 2025 11:26
Trafikverket Färjerederiets nya smarta elfärja Alvaret - enligt egen utsago "världens mest avancerade färja" - försenas igen. De smarta elfärjorna är en viktig del av Vision 45 där batteridrift ges företräde framför bränsleceller och biobränslen. Färjorna kostar cirka 200 miljoner kronor styck. Den som väntar på något gott...
Åtta nya skärgårdsbåtar köps in – ska minska utsläppen
Mitt i skrev:Eftersom de nya båtarna ska trafikera de yttre delarna av skärgården kommer de troligen att drivas med hybridteknik. Rena elfartyg går med dagens teknik bara att använda på kortare sträckor.
– Men teknikutvecklingen går snabbt och vi utesluter inte helt eldrivna fartyg i framtiden, säger Michaela Haga.
[...]
– Båtarna ska kunna laddas vid ändhållplatserna. Utan infrastruktur på plats kan vi inte elektrifiera vår egen flotta eller ställa krav i avtalen. Detta är en bra investering för framtiden och för att minska vår klimatpåverkan, säger Michaela Haga (C).
Nyligen storsatsade SL på biobränslebussar när
resten av landet valde elbussar. Det blev ett
fiasko. Riskerar SL att upprepa samma misstag med nya fartyg?
Beslut om att inleda inriktningsfas avseende anskaffning av skärgårdsfartyg
Trafikförvaltningen skrev:Av Regionens 25 egenägda fartyg är 10 klassade för att gå i is. Tre av dessa, Solöga, Vindöga och Yxlan, är mindre fartyg med kapacitet för gods och cirka 150–180 passagerare. Fartygen Vindöga och Solöga har dock begränsningar i sin användbarhet på grund av för låg stäv och stort djupgående i förhållande till viktiga bryggor, kajer och farleder. Dessa fartyg kan därför endast trafikera 12 av 20 aktuella linjer fullt ut. Det innebär att trafikförvaltningen behöver hyra in svävare eller trafikera med större isklassade fartyg med stor passagerarkapacitet. Svävarna uppfyller inte tillgänglighetskraven och de större fartygen utsätts för onödigt slitage på linjer där mindre fartyg hade varit lämpligare. I områden där svävare inte nyttjas eller isbrytande fartyg saknas, ställs turer in eller reduceras till nivåer som inte uppfyller riktlinjerna för antalet avgångar.
[...]
Fartygen kan komma att förses med hybriddrift om konceptstudien i nästa fas rekommenderar det. Hybriddrift innebär att en dieselgenerator (som kan drivas med 100 % HVO) genererar el till elmotorerna, som i sin tur driver propellrarna. Dieselgeneratorn kan på sikt möjligen bytas ut till bränsleceller eller batterier för en helelektrisk lösning, om fartygen kravställs för detta. Frågan behöver utredas vidare i nästa fas.
[...]
Inga investeringar bedöms vara samhällsekonomiskt positiva då potentiella kostnadsbesparingar (huvudsakligen genom lägre förbrukning av drivmedel) inte är tillräckligt stora för att kompensera för de investeringar som krävs. Den samhällsekonomiska bedömningen redovisas i Tabell 4 och bygger på ett antagande om att HVO används som drivmedel i samtliga alternativ med ett pris på 18kr/l fram till 2035, och därefter 33 kr/l.
De åtta nya fartygen - sex icke isgående och två isklassade fartyg - kan komma att förses med hybriddrift om konceptstudien i nästa fas rekommenderar det.
Rapport åtgärdsval elektrifiering av sjötrafiken
Trafikförvaltningen skrev:För att sortera ut linjer som bedöms lämpliga att elektrifiera till 2035 har fem kriterier/krav klargjorts: hastighet, laddpausers längd, linjens längd, trafikområde/flexibilitet och möjligheten att bygga laddpunkter. Arbetet har resulterat i 12 linjer att arbeta vidare med och dessa har utvärderats som två utredningsalternativ: UA1 som innebär en övergång till 100% HVO (hydrerad vegetabilisk olja) och UA2 som innebär en övergång till 100% eldrift. Båda alternativen har utvärderats och ställts mot jämförelsealternativet (JA) där linjerna förutsätts fortsätta drivas av en blandning av MK1 (Miljöklass 1 Diesel) och HVO.
[...]
Åtgärdsvalet har resulterat i rekommendationen att gå vidare med UA2 som innebär elektrifiering av avtal E50b, L82, L84, L86/87, L89 och E39C vilka inkluderar 12 linjer; linje 3, 4B, 5, 7, 8B, 9B, 81, 82, 84, 86, 87 och 89.
UA2 ger positiva effekter på driftskostnader och är det enda alternativet som skapar möjlighet att nå uppsatta miljömål för minskade utsläpp. Alternativet medför investeringskostnader, främst för laddinfrastruktur, vilket innebär fler risker och osäkerheter än de övriga alternativen.
SL har för närvarande fyra pendelbåtslinjer (80, 82, 84, 89). Tre nya linjer planeras (81, 86, 87). Sex av dessa kan komma att elektrifieras. 83 är inte pendelbåt.