Visst, det finns bättre batterier idag än förr, sett både ur miljö och effekt synpunkt, men filosofin ska vara att det i de flesta fall är miljövänligast att världen producerar så få saker som möjligt med tanke på all den material och energiåtgång som produktion orsakar.Enceladus skrev: ↑fredag 08 augusti 2025 20:36Tänker skribenten på miljön eller klimatet? Behovet av energilagring är så omfattande att i princip alla batterier kan återanvändas. Vidare finns det olika kemier:
Det föds fler och fler människor på jorden varje dag som ska dela på resurserna.
Onödiga produkter och varor skall ej produceras. ( som t.ex. elektroniska äggklockor, elcyklar till friska folk som inte behöver dem, eltandborstar, elskruvmejslar, batterier till kollektivtrafikfordon som kan drivas med mark eller luftledningström etc)
BATTERIER TILL SPÅRFORDON är ett exempel på fordon som inte behöver batterier för att drivas med elström.
ANVÄND de batterier och energilagringsenheter som tillverkas till lämpligare ändamål, där de är svåra att ersätta med annan teknik.
När det gäller lagring av elkraftverkens energi för senare bruk är det mycket bättre att lagra den på fasta stationära anläggningar. Då kan ANDRA TYPER AV ENERGI LAGRINGSTEKNIKER BRUKAS ÄN ELEKTRONISKA BATTERIER. DET KAN VARA LUFTTRYCKSLAGRING, VATTENMAGASIN MED VATTENKRAFT SOM RINNER NER I BASSÄNGER. DÄR KAN FISK ODLAS MM ty det behövs mer mat i världen.
Fordonsparken förändras sannolikt med tiden och plötsligt kan andra drivmedel ta över, och då försvinner fordonen som lagringsmedia av energi, medans en fast installerad lagringsenhet på marken utan hjul består.
Så jag säger fortfarande NEJ: Om valet står mellan att driva spårväg city med luft-kontaktledning eller batterier, då väljer jag luftledningen eftersom den har fungerat fint i hundra år utan att produktion av batterier har behövts för att driva spårtrafiken framåt.
Dock som jag sagt tidigare så är ett batterifritt APS-system (mark-el-skena-system) intressant för framtidens spårtrafik över lag.
//Matsälgen🫎