Spårvagnar med batteri som komplement till kontaktledning

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
gek
Kontakt:

Spårvagnar med batteri som komplement till kontaktledning

Inlägg av gek »

I senaste numret av Modern Stadstrafik (nr 5 2021) läser jag på sidan 30 (artikel om studieresa till Lund och Göteborg) att Göteborgs nya vagnar (M33) har en avbrottsfri kraftförsörjning (UPS) som räcker för körning upp till 500 meter. Denna lilla ackumulator har leverantören installerat för att uppfylla kravet på låg känslighet för frost på kontaktledningen. Något för Århus (som vintertid har problem med kontaktledningsfrost på sina landsbygdsspårvägsträckor), tycker artikelförfattarna.

Är det någon som vet om liknande batterilösningar används på andra spårvägssystem? Alltså små batterier (eller kondensatorer) för att överbrygga kontaktlöshet på grund av ställvis frost eller för att i nödfall köra några hundra meter. Att det finns vagnar som klarar att köra någon kilometer eller mera i normal fart utan energitillförsel från kontaktledning är välkänt, och ackumulatordrift var någorlunda vanlig för cirka 110 - 130 år sedan, ofta för att man inte fick hänga upp luftledning i "känsliga" stadsmiljöer. Men då är det fråga om ganska stora och tunga ackumulatorer och / eller kondensatorer.

Jag funderar på om Stockholms A35-spårvagnar kunde varit betjänta av en UPS (uninterruptable power supply) liknande den i Göteborg. Då hade man kunnat undvika situationer som i går i Sundbyberg, där en stillastående spårvagn under ett flera timmar långt strömavbrott tvingade bussarna att köra annan väg. Med UPS kunde vagnen hankat sig fram till en plats där den inte hindrade övrig trafik. Och alla nutida spårvagnar i SL-trafiken har väl haft problem under morgontimmarna när det under natten bildats frost på kontaktledningen - vagnarnas kraftelektronik klarade inte intermittent strömtillförsel (tidigare användes sådana morgnar en äldre och mer robust vagn för att få bort frosten innan trafiken började, men nu kanske A32, A35 och A36 ruggats för att klara frosten?).

Kanske kunde man med en liten UPS på varje vagn rentav undvikit den monstruösa luftströmskena som nu monteras vid Bromma flygplats för att spårvagnarna inte skall riskera störa flygplatsens känsliga radiokommunikationer vid frost på ledningen. Strömskenan förses med värme - jag minns att jag läst om någon spårväg i Tyskland (?) som kompletterade vanlig kontakttråd med en värmetråd på en frostkänslig sträcka, dock vet jag inte hur utfallet blev av denna lösning.

Järnvägsfordon har väl sällan UPS (däremot ibland ackumulatorer för ganska omfattande körning i normal hastighet), dock har jag läst att tunnelbanans C20-tåg har ackumulatorer dimensionerade för att kunna köra några hundra meter, förhoppningsvis fram till nästa station, om strömskenan blir spänningslös. Känner någon till om detta använts i praktiken? Har även de nya C30 sådan utrustning?
/Gunnar Ekeving
Anders Hanquist

Re: Spårvagnar med batteri som komplement till kontaktlednin

Inlägg av Anders Hanquist »

Det låter som en väldigt bra funktion. Även om man inte kan upprätthålla full drift under ett strömavbrott, så är det ju mycket vunnet om det går att flytta fordonet till en plats där det inte utgör ett hinder för övrig trafik.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Drabbade gårdagens strömavbrott verkligen Sundbyberg? Jag hörde på radion att problemet med stillastående spårvagn fanns nära Liljeholmen. Stoppet på Tvärbanan var ju mellan Stora Essingen och Globen. Men det har ju mindre betydelse för självafrågeställningen.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
gek
Kontakt:

Inlägg av gek »

LÅ1 skrev:Drabbade gårdagens strömavbrott verkligen Sundbyberg? Jag hörde på radion att problemet med stillastående spårvagn fanns nära Liljeholmen. Stoppet på Tvärbanan var ju mellan Stora Essingen och Globen. Men det har ju mindre betydelse för självafrågeställningen.

Det kan nog ha funnits hindrande vagnar på flera ställen, och eventuellt var det två olika strömavbrott. Under kvällen (fram till cirka 20.15) var det enligt sl.se stopp Johannesfred - Solna centrum på grund av strömavbrott. En spårvagn pendlade mellan Solna station och Solna centrum. Vid hållplatsen Sundbybergs centrum stod - också enligt sl.se - en strömlös vagn och hindrade bussar i ena riktningen att stanna vid hållplatsen. Busspassagerare hänvisades till hållplatsen vid Löfströms allé.

Vid hållplatsen Sundbybergs centrum finns staket mellan körfältet mot Solna och körfältet mot Bällsta bro, därmed ingen möjlighet till av- och påstigning om bussen kör mot den normala körriktningen. Eventuellt körde de berörda bussarna istället via Humblegatan, jag har för mig att man gjorde så när kontaktledningen för några år sedan ramlat ned i korsningen Landsvägen - Ekensbergsvägen och hindrade såväl spårvägs- som övrig trafik.

Hade den strömlösa vagnen i Sundbyberg med hjälp av en liten UPS klarat att köra 300 - 400 meter hade den kunnat ta sig fram till en plats där övrig trafik inte hindrades.

Det var för övrigt strömavbrott på både Tvärbanan och Nockebybanan i dag ungefär mitt på dagen, inte omöjligt att någon vagn stannade hindrande. Även i Göteborg var delar av spårvägsnätet strömlöst i går förmiddags. Möjligen fanns någon av de fåtaliga nya UPS-utrustade vagnarna i det drabbade området, och kunde kanske då köra fram till lämplig plats i avvaktan på att felet blev avhjälpt.
/Gunnar Ekeving
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

gek skrev:
LÅ1 skrev:Drabbade gårdagens strömavbrott verkligen Sundbyberg? Jag hörde på radion att problemet med stillastående spårvagn fanns nära Liljeholmen. Stoppet på Tvärbanan var ju mellan Stora Essingen och Globen. Men det har ju mindre betydelse för självafrågeställningen.

Det kan nog ha funnits hindrande vagnar på flera ställen, och eventuellt var det två olika strömavbrott. Under kvällen (fram till cirka 20.15) var det enligt sl.se stopp Johannesfred - Solna centrum på grund av strömavbrott. En spårvagn pendlade mellan Solna station och Solna centrum. Vid hållplatsen Sundbybergs centrum stod - också enligt sl.se - en strömlös vagn och hindrade bussar i ena riktningen att stanna vid hållplatsen. Busspassagerare hänvisades till hållplatsen vid Löfströms allé.

Vid hållplatsen Sundbybergs centrum finns staket mellan körfältet mot Solna och körfältet mot Bällsta bro, därmed ingen möjlighet till av- och påstigning om bussen kör mot den normala körriktningen. Eventuellt körde de berörda bussarna istället via Humblegatan, jag har för mig att man gjorde så när kontaktledningen för några år sedan ramlat ned i korsningen Landsvägen - Ekensbergsvägen och hindrade såväl spårvägs- som övrig trafik.

Hade den strömlösa vagnen i Sundbyberg med hjälp av en liten UPS klarat att köra 300 - 400 meter hade den kunnat ta sig fram till en plats där övrig trafik inte hindrades.

Det var för övrigt strömavbrott på både Tvärbanan och Nockebybanan i dag ungefär mitt på dagen, inte omöjligt att någon vagn stannade hindrande. Även i Göteborg var delar av spårvägsnätet strömlöst i går förmiddags. Möjligen fanns någon av de fåtaliga nya UPS-utrustade vagnarna i det drabbade området, och kunde kanske då köra fram till lämplig plats i avvaktan på att felet blev avhjälpt.
OK! Jag ger mig när det gäller stillastående vagn i Sundbyberg! :D

Många strömavbrott på kort tid. Och så signalfel på järnvägen, men det berodde säkert på strömavbrottet. Och så hade taxi problem med att få ut information om förbeställningar i morse. Kan det också relateras till strömavbrotten kan man fråga sig. Kanske inte för det gällde tydligen i stora delar av landet.

Helt klart kan det vara bra om man kan få bort spårvagnar från korsningar etc. vid strömavbrott. Utan att anlita bärgare.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

gek skrev:Järnvägsfordon har väl sällan UPS (däremot ibland ackumulatorer för ganska omfattande körning i normal hastighet), dock har jag läst att tunnelbanans C20-tåg har ackumulatorer dimensionerade för att kunna köra några hundra meter, förhoppningsvis fram till nästa station, om strömskenan blir spänningslös. Känner någon till om detta använts i praktiken? Har även de nya C30 sådan utrustning?
På C20 använder man manöverströmsbatteriet för körning på batteri. Det är stora batterier med många celler (110V manöverspänning) så det finns mycket energi i batteriet. Det är specificerat för körning i 2 km/h i 2 minuter, alltså 67 meter, vilket är tillräckligt för att köra ut från en verkstadsplats utan strömskena. På en vagn med friska batterier går det i praktiken att köra betydligt längre, jag har några gånger kört mellan vagnhallen och verkstaden i Vällingby (cirka 300 meter) på batteri. Men jag har också varit med om vagnar som inte ens går att aktivera när de har stått en helg inomhus utan laddning, så batterierna är inte alltid så bra.

Även på A35 kan man köra vagnen med ström från manöverströmsbatteriet; dessa har dock mindre batterier och kommer inte särskilt långt. I Landsvägen i Sundbyberg är det som upplysning en lång svag lutning västerut (mot Bällsta bro) så man kan nog komma rätt långt om man kör nedför denna lutning, däremot kommer man knappast någonstans om man försöker köra uppför.
Skriv svar