Sammanbindningen av Spårväg city mellan linje 7 och Lindingöbanan i Ropsten senareläggs till efter 2019. De av fullmäktige beslutade budgetramarna innebär att medel saknas för att genomföra förlängningen från Kungsträdgården till T-centralen, inklusive anskaffning av två stycken spårvagnar för denna förlängning. Dock fullföljs planeringsarbetet för denna sträcka för att, så snart möjligheter kan skapas, verkställa genomförandet.
Mot Klarabergsgatan!
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Mot Klarabergsgatan!
Nu har budgeten kommit och vi har fått det negativa besked vi var beredda på, dock med viss förhoppning på sikt ändå!
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
- Stefan Widén
- Inlägg: 3073
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: Mot Klarabergsgatan!
Om man skall vara en smula politisk känns det som de styrande är så sura för sin förlust i omröstningen om SL taxan att man nu försöker hitta på alla sätt att sätta krokben för kollektivtrafikresenärerna. Busstrafikens nedskärningar har ju fått en omfattandekritik runt om i stadsdelar och kommuner. En vettig förhandling över blocken i detta läge hade säkerligen lett till en budget som håller ner på kostnader och minskar trafiken där det inte blir så stor påverkan eller t o m effektiviserar så man får mer för pengarna. Vi får väl se hur staden reagerar på att inte få upp spårvägen till sin nya fina hållplats med bilfria gator och allt. Vad aktörerna på Djurgården tycker behöver vi väl inte ens spekulera i.
Det är ett par år kvar innan den ska vara klar enligt tidplan och att kasta ner spåren sker ju på slutet ...och det lär hinna hända en massa saker innan dess.
2018 är det val......ex
Stefan
Det är ett par år kvar innan den ska vara klar enligt tidplan och att kasta ner spåren sker ju på slutet ...och det lär hinna hända en massa saker innan dess.
2018 är det val......ex
Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Re: Mot Klarabergsgatan!
Idag noterade jag att "byggplanket" mellan Åhlens och den nya pendeltågsstationen var borta samt arbete i spårområdet vid den gamla hållplatsen Sergels torg. Man kan nu få en ganska god uppfattning om hur den eventuella framtida spårvägen kommer att gestalta sig. Det ligger nu "spårrännor" på kanske hälften av sträcken mellan Kungsträdgården och Åhlens.
Har jag uppfattat det rätt att staden kommer att färdigställa sträckan i och med ytskiktsarbetet, men att det är oklart om SL kommer att lägga spår i rännorna och trafikera? Jag tror att det kommer bli ett stort pedagogiskt problem (milt uttryckt) när det går upp för allmänheten (även om det "bara" blir ett glapp på något eller några år) att det inte körs någon trafik i ett "klart" spårområde.
Har jag uppfattat det rätt att staden kommer att färdigställa sträckan i och med ytskiktsarbetet, men att det är oklart om SL kommer att lägga spår i rännorna och trafikera? Jag tror att det kommer bli ett stort pedagogiskt problem (milt uttryckt) när det går upp för allmänheten (även om det "bara" blir ett glapp på något eller några år) att det inte körs någon trafik i ett "klart" spårområde.
Re: Mot Klarabergsgatan!
Förhoppningsvis har du rätt. Hoppas då att landstinget löser problemet inte med krystade förklaringar utan att ändra verkligheten så att den blir lättare att förklara!heasm skrev: Har jag uppfattat det rätt att staden kommer att färdigställa sträckan i och med ytskiktsarbetet, men att det är oklart om SL kommer att lägga spår i rännorna och trafikera? Jag tror att det kommer bli ett stort pedagogiskt problem (milt uttryckt) när det går upp för allmänheten (även om det "bara" blir ett glapp på något eller några år) att det inte körs någon trafik i ett "klart" spårområde.

twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Mot Klarabergsgatan!
Jag hoppas på att stadshuset kan övertala landstinget om hur mycket hål i huvudet det är att inte göra klart till Klarabergsgatan ...twr skrev:Förhoppningsvis har du rätt. Hoppas då att landstinget löser problemet inte med krystade förklaringar utan att ändra verkligheten så att den blir lättare att förklara!heasm skrev:Har jag uppfattat det rätt att staden kommer att färdigställa sträckan i och med ytskiktsarbetet, men att det är oklart om SL kommer att lägga spår i rännorna och trafikera? Jag tror att det kommer bli ett stort pedagogiskt problem (milt uttryckt) när det går upp för allmänheten (även om det "bara" blir ett glapp på något eller några år) att det inte körs någon trafik i ett "klart" spårområde.
Re: Mot Klarabergsgatan!
Sedan får vi inte glömma att en spårväg förutsätter någon form av elförsörjning. Batteriutvecklingen på moderna spårvagnar går snabbt framåt. Har någon undersökt om det skulle bli billigare för landstinget att förse vagnarna med batterier istället för att spänna upp luftledning på den berörda sträckan ? Har för mig att de senaste CAF-vagnarna i Sevilla kör trådlöst med batterier på en gågata i centrum. Skulle A35/36 vara kompatibla för att förses med samma teknik?heasm skrev:Idag noterade jag att "byggplanket" mellan Åhlens och den nya pendeltågsstationen var borta samt arbete i spårområdet vid den gamla hållplatsen Sergels torg. Man kan nu få en ganska god uppfattning om hur den eventuella framtida spårvägen kommer att gestalta sig. Det ligger nu "spårrännor" på kanske hälften av sträcken mellan Kungsträdgården och Åhlens.
Har jag uppfattat det rätt att staden kommer att färdigställa sträckan i och med ytskiktsarbetet, men att det är oklart om SL kommer att lägga spår i rännorna och trafikera? Jag tror att det kommer bli ett stort pedagogiskt problem (milt uttryckt) när det går upp för allmänheten (även om det "bara" blir ett glapp på något eller några år) att det inte körs någon trafik i ett "klart" spårområde.
Re: Mot Klarabergsgatan!
Övertalning går alltid smidigare om det följer med lite pengar. Jag är rädd att det är det som är landstingets strategi.august skrev:Jag hoppas på att stadshuset kan övertala landstinget om hur mycket hål i huvudet det är att inte göra klart till Klarabergsgatan ...twr skrev:Förhoppningsvis har du rätt. Hoppas då att landstinget löser problemet inte med krystade förklaringar utan att ändra verkligheten så att den blir lättare att förklara!heasm skrev:Har jag uppfattat det rätt att staden kommer att färdigställa sträckan i och med ytskiktsarbetet, men att det är oklart om SL kommer att lägga spår i rännorna och trafikera? Jag tror att det kommer bli ett stort pedagogiskt problem (milt uttryckt) när det går upp för allmänheten (även om det "bara" blir ett glapp på något eller några år) att det inte körs någon trafik i ett "klart" spårområde.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
- Stefan Widén
- Inlägg: 3073
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: Mot Klarabergsgatan!
Om det nu skulle gå åt skogen får väl vi starta en insamling där man får köpa in sig i en meter räl alt en m kontaktledning.......
Stor uppställning på plattan sen kör vi....plattan i botten....eller ännu bättre full parallell.....
Stefan


Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
-
- Inlägg: 2138
- Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50
Re: Mot Klarabergsgatan!
Glöm inte att peta in shuntarna...Stefan Widén skrev:Om det nu skulle gå åt skogen får väl vi starta en insamling där man får köpa in sig i en meter räl alt en m kontaktledning.......![]()
Stor uppställning på plattan sen kör vi....plattan i botten....eller ännu bättre full parallell.....
Stefan
Kanske vi kan nå Centralen då

- Hechtwagen
- Inlägg: 3537
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Mot Klarabergsgatan!
En miljon per meter! Vad är det som kostar egentligen?!!!!!! 

-
- Inlägg: 2138
- Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50
Re: Mot Klarabergsgatan!
Normalt konsultarvode.Hechtwagen skrev:En miljon per meter! Vad är det som kostar egentligen?!!!!!!
Re: Mot Klarabergsgatan!
Konsultarvoden brukar räknas i timmar, inte i meter!C12C3C3C12 skrev:Normalt konsultarvode.Hechtwagen skrev:En miljon per meter! Vad är det som kostar egentligen?!!!!!!

twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Mot Klarabergsgatan!
Visualisering från Skanska som visar hur Sergels Torg kommer att se ut år 2018: https://www.instagram.com/p/BENwFUGi4yA ... C3%A5rvagn
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 7586
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: Mot Klarabergsgatan!
Herrn menar nog detta:martlrac skrev:Sedan får vi inte glömma att en spårväg förutsätter någon form av elförsörjning. Batteriutvecklingen på moderna spårvagnar går snabbt framåt. Har någon undersökt om det skulle bli billigare för landstinget att förse vagnarna med batterier istället för att spänna upp luftledning på den berörda sträckan ? Har för mig att de senaste CAF-vagnarna i Sevilla kör trådlöst med batterier på en gågata i centrum. Skulle A35/36 vara kompatibla för att förses med samma teknik?heasm skrev:Idag noterade jag att "byggplanket" mellan Åhlens och den nya pendeltågsstationen var borta samt arbete i spårområdet vid den gamla hållplatsen Sergels torg. Man kan nu få en ganska god uppfattning om hur den eventuella framtida spårvägen kommer att gestalta sig. Det ligger nu "spårrännor" på kanske hälften av sträcken mellan Kungsträdgården och Åhlens.
Har jag uppfattat det rätt att staden kommer att färdigställa sträckan i och med ytskiktsarbetet, men att det är oklart om SL kommer att lägga spår i rännorna och trafikera? Jag tror att det kommer bli ett stort pedagogiskt problem (milt uttryckt) när det går upp för allmänheten (även om det "bara" blir ett glapp på något eller några år) att det inte körs någon trafik i ett "klart" spårområde.
http://www.caf.net/en/ecocaf/nuevas-sol ... ia-acr.php
så CAF anser sig nog behärska tekniken (om de verkligen gör det kan man ju sätta frågetecken för med tanke på allt paltande med A35/A36). Däremot ställer jag mig frågande till om det verkligen blir billigare - det här är nog en teknik som man inte inför i första hand pga. kostnadsskäl. Utöver detta måste det förstås finnas plats på vagnarnas tak. Den som vill kan ju åka till Alvik och ställa sig uppe vid nedgången från Vidängsvägen mot Tvärbanans Solnagren, och titta på alla aggremanger på vagnstaken.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
- Stefan Widén
- Inlägg: 3073
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: Mot Klarabergsgatan!
På denna sträcka med en väl utformad kontaktledning kan jag inte se att man skulle vinna något extra på att använda en annan teknik. Skulle vi däremot återlägga spåren i stora och lilla Ny kanske det finns anledning...
Stefan
Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
-
- Inlägg: 1721
- Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
- Ort: LS Lugnet
Re: Mot Klarabergsgatan!
Det skulle kunna vara känsligt att ta sig förbi "Superellipsen" och "Kristall, vertikal accent i glas och stål" (det formella namnet på glaspelaren i fontänen) med ett alltför okänsligt utformat trådarrangemang. Men vad jag förstått, så ska man kunna lösa det. Jag har dock inte sett något skiss över hur det ska se ut med ett minimum av stolpar just där. Kan tänka mig att Skönhetsrådet och konstvärlden i stort kan ha synpunkter. I övrigt ska det väl inte vara några större problem.
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 7586
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: Mot Klarabergsgatan!
Nej, inte jag heller - möjligen med de reservationer som framförs ovan. Dessutom binder man upp sig till att ha/anskaffa en viss teknik i vagnarna, vilket kanske inte är så lyckat alla gånger.Stefan Widén skrev:På denna sträcka med en väl utformad kontaktledning kan jag inte se att man skulle vinna något extra på att använda en annan teknik. Skulle vi däremot återlägga spåren i stora och lilla Ny kanske det finns anledning...
Stefan
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Re: Mot Klarabergsgatan!
http://www.mynewsdesk.com/material/pres ... c_document
En uppgörelse har träffats om att Spårväg city äntligen ska byggas ut till Klarabergsgatan. Blir det till 2018 som tidigare planerat?
En uppgörelse har träffats om att Spårväg city äntligen ska byggas ut till Klarabergsgatan. Blir det till 2018 som tidigare planerat?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Mot Klarabergsgatan!
Ser ut så, i budgeten har man lagt till ett par hundra miljoner i budgetförslaget som huvudsakligen ligger på 2017-2018, vilket väl borde täcka kostnaden med råge (då ju förberedelsekostnaderna ändå legat kvar).twr skrev:http://www.mynewsdesk.com/material/pres ... c_document
En uppgörelse har träffats om att Spårväg city äntligen ska byggas ut till Klarabergsgatan. Blir det till 2018 som tidigare planerat?
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Re: Mot Klarabergsgatan!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling