Mot Klarabergsgatan!

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: Mot Klarabergsgatan!

Inlägg av Lars_L »

Nu har budgeten kommit och vi har fått det negativa besked vi var beredda på, dock med viss förhoppning på sikt ändå!
Sammanbindningen av Spårväg city mellan linje 7 och Lindingöbanan i Ropsten senareläggs till efter 2019. De av fullmäktige beslutade budgetramarna innebär att medel saknas för att genomföra förlängningen från Kungsträdgården till T-centralen, inklusive anskaffning av två stycken spårvagnar för denna förlängning. Dock fullföljs planeringsarbetet för denna sträcka för att, så snart möjligheter kan skapas, verkställa genomförandet.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3073
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Mot Klarabergsgatan!

Inlägg av Stefan Widén »

Om man skall vara en smula politisk känns det som de styrande är så sura för sin förlust i omröstningen om SL taxan att man nu försöker hitta på alla sätt att sätta krokben för kollektivtrafikresenärerna. Busstrafikens nedskärningar har ju fått en omfattandekritik runt om i stadsdelar och kommuner. En vettig förhandling över blocken i detta läge hade säkerligen lett till en budget som håller ner på kostnader och minskar trafiken där det inte blir så stor påverkan eller t o m effektiviserar så man får mer för pengarna. Vi får väl se hur staden reagerar på att inte få upp spårvägen till sin nya fina hållplats med bilfria gator och allt. Vad aktörerna på Djurgården tycker behöver vi väl inte ens spekulera i.

Det är ett par år kvar innan den ska vara klar enligt tidplan och att kasta ner spåren sker ju på slutet ...och det lär hinna hända en massa saker innan dess.

2018 är det val......ex

Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
heasm
Inlägg: 506
Blev medlem: torsdag 09 september 2010 12:20

Re: Mot Klarabergsgatan!

Inlägg av heasm »

Idag noterade jag att "byggplanket" mellan Åhlens och den nya pendeltågsstationen var borta samt arbete i spårområdet vid den gamla hållplatsen Sergels torg. Man kan nu få en ganska god uppfattning om hur den eventuella framtida spårvägen kommer att gestalta sig. Det ligger nu "spårrännor" på kanske hälften av sträcken mellan Kungsträdgården och Åhlens.

Har jag uppfattat det rätt att staden kommer att färdigställa sträckan i och med ytskiktsarbetet, men att det är oklart om SL kommer att lägga spår i rännorna och trafikera? Jag tror att det kommer bli ett stort pedagogiskt problem (milt uttryckt) när det går upp för allmänheten (även om det "bara" blir ett glapp på något eller några år) att det inte körs någon trafik i ett "klart" spårområde.
twr
Inlägg: 9245
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Mot Klarabergsgatan!

Inlägg av twr »

heasm skrev: Har jag uppfattat det rätt att staden kommer att färdigställa sträckan i och med ytskiktsarbetet, men att det är oklart om SL kommer att lägga spår i rännorna och trafikera? Jag tror att det kommer bli ett stort pedagogiskt problem (milt uttryckt) när det går upp för allmänheten (även om det "bara" blir ett glapp på något eller några år) att det inte körs någon trafik i ett "klart" spårområde.
Förhoppningsvis har du rätt. Hoppas då att landstinget löser problemet inte med krystade förklaringar utan att ändra verkligheten så att den blir lättare att förklara! :D
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
august
Inlägg: 806
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:55
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Mot Klarabergsgatan!

Inlägg av august »

twr skrev:
heasm skrev:Har jag uppfattat det rätt att staden kommer att färdigställa sträckan i och med ytskiktsarbetet, men att det är oklart om SL kommer att lägga spår i rännorna och trafikera? Jag tror att det kommer bli ett stort pedagogiskt problem (milt uttryckt) när det går upp för allmänheten (även om det "bara" blir ett glapp på något eller några år) att det inte körs någon trafik i ett "klart" spårområde.
Förhoppningsvis har du rätt. Hoppas då att landstinget löser problemet inte med krystade förklaringar utan att ändra verkligheten så att den blir lättare att förklara! :D
Jag hoppas på att stadshuset kan övertala landstinget om hur mycket hål i huvudet det är att inte göra klart till Klarabergsgatan ...
martlrac
Inlägg: 8
Blev medlem: tisdag 18 september 2012 7:11

Re: Mot Klarabergsgatan!

Inlägg av martlrac »

heasm skrev:Idag noterade jag att "byggplanket" mellan Åhlens och den nya pendeltågsstationen var borta samt arbete i spårområdet vid den gamla hållplatsen Sergels torg. Man kan nu få en ganska god uppfattning om hur den eventuella framtida spårvägen kommer att gestalta sig. Det ligger nu "spårrännor" på kanske hälften av sträcken mellan Kungsträdgården och Åhlens.

Har jag uppfattat det rätt att staden kommer att färdigställa sträckan i och med ytskiktsarbetet, men att det är oklart om SL kommer att lägga spår i rännorna och trafikera? Jag tror att det kommer bli ett stort pedagogiskt problem (milt uttryckt) när det går upp för allmänheten (även om det "bara" blir ett glapp på något eller några år) att det inte körs någon trafik i ett "klart" spårområde.
Sedan får vi inte glömma att en spårväg förutsätter någon form av elförsörjning. Batteriutvecklingen på moderna spårvagnar går snabbt framåt. Har någon undersökt om det skulle bli billigare för landstinget att förse vagnarna med batterier istället för att spänna upp luftledning på den berörda sträckan ? Har för mig att de senaste CAF-vagnarna i Sevilla kör trådlöst med batterier på en gågata i centrum. Skulle A35/36 vara kompatibla för att förses med samma teknik?
twr
Inlägg: 9245
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Mot Klarabergsgatan!

Inlägg av twr »

august skrev:
twr skrev:
heasm skrev:Har jag uppfattat det rätt att staden kommer att färdigställa sträckan i och med ytskiktsarbetet, men att det är oklart om SL kommer att lägga spår i rännorna och trafikera? Jag tror att det kommer bli ett stort pedagogiskt problem (milt uttryckt) när det går upp för allmänheten (även om det "bara" blir ett glapp på något eller några år) att det inte körs någon trafik i ett "klart" spårområde.
Förhoppningsvis har du rätt. Hoppas då att landstinget löser problemet inte med krystade förklaringar utan att ändra verkligheten så att den blir lättare att förklara! :D
Jag hoppas på att stadshuset kan övertala landstinget om hur mycket hål i huvudet det är att inte göra klart till Klarabergsgatan ...
Övertalning går alltid smidigare om det följer med lite pengar. Jag är rädd att det är det som är landstingets strategi.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3073
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Mot Klarabergsgatan!

Inlägg av Stefan Widén »

Om det nu skulle gå åt skogen får väl vi starta en insamling där man får köpa in sig i en meter räl alt en m kontaktledning....... :D :D Stor uppställning på plattan sen kör vi....plattan i botten....eller ännu bättre full parallell.....

Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
C12C3C3C12
Inlägg: 2138
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Mot Klarabergsgatan!

Inlägg av C12C3C3C12 »

Stefan Widén skrev:Om det nu skulle gå åt skogen får väl vi starta en insamling där man får köpa in sig i en meter räl alt en m kontaktledning....... :D :D Stor uppställning på plattan sen kör vi....plattan i botten....eller ännu bättre full parallell.....

Stefan
Glöm inte att peta in shuntarna...

Kanske vi kan nå Centralen då :mrgreen:
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3537
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Mot Klarabergsgatan!

Inlägg av Hechtwagen »

En miljon per meter! Vad är det som kostar egentligen?!!!!!! :shock:
C12C3C3C12
Inlägg: 2138
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Mot Klarabergsgatan!

Inlägg av C12C3C3C12 »

Hechtwagen skrev:En miljon per meter! Vad är det som kostar egentligen?!!!!!! :shock:
Normalt konsultarvode.
twr
Inlägg: 9245
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Mot Klarabergsgatan!

Inlägg av twr »

C12C3C3C12 skrev:
Hechtwagen skrev:En miljon per meter! Vad är det som kostar egentligen?!!!!!! :shock:
Normalt konsultarvode.
Konsultarvoden brukar räknas i timmar, inte i meter! :D
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
carltram
Inlägg: 880
Blev medlem: söndag 11 mars 2007 8:41
Kontakt:

Re: Mot Klarabergsgatan!

Inlägg av carltram »

Visualisering från Skanska som visar hur Sergels Torg kommer att se ut år 2018: https://www.instagram.com/p/BENwFUGi4yA ... C3%A5rvagn
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 7586
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Mot Klarabergsgatan!

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

martlrac skrev:
heasm skrev:Idag noterade jag att "byggplanket" mellan Åhlens och den nya pendeltågsstationen var borta samt arbete i spårområdet vid den gamla hållplatsen Sergels torg. Man kan nu få en ganska god uppfattning om hur den eventuella framtida spårvägen kommer att gestalta sig. Det ligger nu "spårrännor" på kanske hälften av sträcken mellan Kungsträdgården och Åhlens.

Har jag uppfattat det rätt att staden kommer att färdigställa sträckan i och med ytskiktsarbetet, men att det är oklart om SL kommer att lägga spår i rännorna och trafikera? Jag tror att det kommer bli ett stort pedagogiskt problem (milt uttryckt) när det går upp för allmänheten (även om det "bara" blir ett glapp på något eller några år) att det inte körs någon trafik i ett "klart" spårområde.
Sedan får vi inte glömma att en spårväg förutsätter någon form av elförsörjning. Batteriutvecklingen på moderna spårvagnar går snabbt framåt. Har någon undersökt om det skulle bli billigare för landstinget att förse vagnarna med batterier istället för att spänna upp luftledning på den berörda sträckan ? Har för mig att de senaste CAF-vagnarna i Sevilla kör trådlöst med batterier på en gågata i centrum. Skulle A35/36 vara kompatibla för att förses med samma teknik?
Herrn menar nog detta:
http://www.caf.net/en/ecocaf/nuevas-sol ... ia-acr.php

så CAF anser sig nog behärska tekniken (om de verkligen gör det kan man ju sätta frågetecken för med tanke på allt paltande med A35/A36). Däremot ställer jag mig frågande till om det verkligen blir billigare - det här är nog en teknik som man inte inför i första hand pga. kostnadsskäl. Utöver detta måste det förstås finnas plats på vagnarnas tak. Den som vill kan ju åka till Alvik och ställa sig uppe vid nedgången från Vidängsvägen mot Tvärbanans Solnagren, och titta på alla aggremanger på vagnstaken.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3073
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Mot Klarabergsgatan!

Inlägg av Stefan Widén »

På denna sträcka med en väl utformad kontaktledning kan jag inte se att man skulle vinna något extra på att använda en annan teknik. Skulle vi däremot återlägga spåren i stora och lilla Ny kanske det finns anledning...

Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Anders Hanquist
Inlägg: 1721
Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
Ort: LS Lugnet

Re: Mot Klarabergsgatan!

Inlägg av Anders Hanquist »

Det skulle kunna vara känsligt att ta sig förbi "Superellipsen" och "Kristall, vertikal accent i glas och stål" (det formella namnet på glaspelaren i fontänen) med ett alltför okänsligt utformat trådarrangemang. Men vad jag förstått, så ska man kunna lösa det. Jag har dock inte sett något skiss över hur det ska se ut med ett minimum av stolpar just där. Kan tänka mig att Skönhetsrådet och konstvärlden i stort kan ha synpunkter. I övrigt ska det väl inte vara några större problem.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 7586
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Mot Klarabergsgatan!

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Stefan Widén skrev:På denna sträcka med en väl utformad kontaktledning kan jag inte se att man skulle vinna något extra på att använda en annan teknik. Skulle vi däremot återlägga spåren i stora och lilla Ny kanske det finns anledning...

Stefan
Nej, inte jag heller - möjligen med de reservationer som framförs ovan. Dessutom binder man upp sig till att ha/anskaffa en viss teknik i vagnarna, vilket kanske inte är så lyckat alla gånger.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
twr
Inlägg: 9245
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Mot Klarabergsgatan!

Inlägg av twr »

http://www.mynewsdesk.com/material/pres ... c_document

En uppgörelse har träffats om att Spårväg city äntligen ska byggas ut till Klarabergsgatan. Blir det till 2018 som tidigare planerat?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: Mot Klarabergsgatan!

Inlägg av Lars_L »

twr skrev:http://www.mynewsdesk.com/material/pres ... c_document

En uppgörelse har träffats om att Spårväg city äntligen ska byggas ut till Klarabergsgatan. Blir det till 2018 som tidigare planerat?
Ser ut så, i budgeten har man lagt till ett par hundra miljoner i budgetförslaget som huvudsakligen ligger på 2017-2018, vilket väl borde täcka kostnaden med råge (då ju förberedelsekostnaderna ändå legat kvar).
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Mot Klarabergsgatan!

Inlägg av LÅ1 »

Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Skriv svar