Vad är poängen med att upphandla trafik av kommersiella företag om det allmänna ändå måste ta riskerna? Detta påminner ju om den svenska banksektorn...Mitt i skrev:Nu vill Transdev ha 60 miljoner i kompensation för de uteblivna resenärerna. Det är så mycket mer Transdev anser att man skulle ha tjänat om pandemin aldrig hade inträffat.
Men SL vägrar betala och menar att en trafikoperatör måste räkna med sådana risker. SL anser även att Transdevs beräkningar är helt felaktiga – "optimistiska spekulationer i en alternativ verklighet", som SL skriver i sitt svar.
[...]
Om SL skulle förlora skulle det med andra ord kunna bli hundratals miljoner, kanske miljardbelopp, som trafikoperatörerna kan kräva ut.
Om SL vinner hotar Transdev med att lägga ner verksamheten i Stockholm.
Trafikutövare stämmer SL - vill privatisera vinster och socialisera förluster
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Trafikutövare stämmer SL - vill privatisera vinster och socialisera förluster
Bussbolag stämmer SL för covid-förluster
-
- Inlägg: 2
- Blev medlem: torsdag 20 mars 2025 8:05
Re: Trafikutövare stämmer SL - vill privatisera vinster och socialisera förluster
Om SL förlorar rättegången och andra trafikoperatörer följer Transdevs ledning, vilka kan de bredare ekonomiska och operativa konsekvenserna bli för Stockholms kollektivtrafik under de kommande åren?
Retro Bowl
Retro Bowl
Re: Trafikutövare stämmer SL - vill privatisera vinster och socialisera förluster
Det starkt önskvärda utfallet är att kostnaderna hamnar där de hör hemma, det har aldrig varit meningen att privata företag ska subventionera samhällsservice. Om man väljer att fortsätta med upphandlad trafik, så måste det innebära någon form av fördel för den privata sektorn.
Re: Trafikutövare stämmer SL - vill privatisera vinster och socialisera förluster
Really makes you think about how these contracts are structured. geometry dash apkIf private companies can shift the risk back onto the public when things go wrong, then what's the actual benefit of outsourcing in the first place?
Re: Trafikutövare stämmer SL - vill privatisera vinster och socialisera förluster
Det där har vi ju redan sett konsekvenser av. Endast ett bolag ville köra pendeltåg på de förutsättningar SL gav. Då blev man rädd och drog tillbaka upphandlingen, för att göra om.
Bäst vore ju om SL stod utan frivilliga även på busstrafiken, så kunde de ju försöka rådda ordning på det kaoset bäst de ville.
Region klarar ju inte ens att lösa en så relativt liten verksamhet som ambulanstjänsten.
Man har ju en gång i tiden kastat bort allt eget kunnande om en hel massa av samhällets olika tjänster och funktioner, så det är inte underligt att det blir skit, när personalen inte accepterar de dåliga villkor man erbjuder.
Och kollektivtrafikoperatöerna vill inte heller stå för all risk och alla kostnader.
Bäst vore ju om SL stod utan frivilliga även på busstrafiken, så kunde de ju försöka rådda ordning på det kaoset bäst de ville.
Region klarar ju inte ens att lösa en så relativt liten verksamhet som ambulanstjänsten.
Man har ju en gång i tiden kastat bort allt eget kunnande om en hel massa av samhällets olika tjänster och funktioner, så det är inte underligt att det blir skit, när personalen inte accepterar de dåliga villkor man erbjuder.
Och kollektivtrafikoperatöerna vill inte heller stå för all risk och alla kostnader.
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 7582
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: Trafikutövare stämmer SL - vill privatisera vinster och socialisera förluster
Framför allt är ju målet avgjort. Transdev förlorade i Sthlms Tingsrätt:
https://www.mitti.se/nyheter/sl-vann-sl ... 38e51e95b1
Sedan får vi se om Transdev lyckas få upp målet i Hovrätten. För det krävs prövningstillstånd:
https://www.domstol.se/svea-hovratt/til ... hovratten/
Fristen löpte i vart fall ut 10/7.
https://www.mitti.se/nyheter/sl-vann-sl ... 38e51e95b1
Sedan får vi se om Transdev lyckas få upp målet i Hovrätten. För det krävs prövningstillstånd:
https://www.domstol.se/svea-hovratt/til ... hovratten/
Fristen löpte i vart fall ut 10/7.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".