Trafikutövare stämmer SL - vill privatisera vinster och socialisera förluster

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Enceladus
Inlägg: 11294
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Trafikutövare stämmer SL - vill privatisera vinster och socialisera förluster

Inlägg av Enceladus »

Bussbolag stämmer SL för covid-förluster
Mitt i skrev:Nu vill Transdev ha 60 miljoner i kompensation för de uteblivna resenärerna. Det är så mycket mer Transdev anser att man skulle ha tjänat om pandemin aldrig hade inträffat.

Men SL vägrar betala och menar att en trafikoperatör måste räkna med sådana risker. SL anser även att Transdevs beräkningar är helt felaktiga – "optimistiska spekulationer i en alternativ verklighet", som SL skriver i sitt svar.

[...]

Om SL skulle förlora skulle det med andra ord kunna bli hundratals miljoner, kanske miljardbelopp, som trafikoperatörerna kan kräva ut.

Om SL vinner hotar Transdev med att lägga ner verksamheten i Stockholm.
Vad är poängen med att upphandla trafik av kommersiella företag om det allmänna ändå måste ta riskerna? Detta påminner ju om den svenska banksektorn...
thomasfrank
Inlägg: 2
Blev medlem: torsdag 20 mars 2025 8:05

Re: Trafikutövare stämmer SL - vill privatisera vinster och socialisera förluster

Inlägg av thomasfrank »

Om SL förlorar rättegången och andra trafikoperatörer följer Transdevs ledning, vilka kan de bredare ekonomiska och operativa konsekvenserna bli för Stockholms kollektivtrafik under de kommande åren?
Retro Bowl
daniel_s
Inlägg: 14405
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Trafikutövare stämmer SL - vill privatisera vinster och socialisera förluster

Inlägg av daniel_s »

Det starkt önskvärda utfallet är att kostnaderna hamnar där de hör hemma, det har aldrig varit meningen att privata företag ska subventionera samhällsservice. Om man väljer att fortsätta med upphandlad trafik, så måste det innebära någon form av fördel för den privata sektorn.
Skriv svar