Vad händer med Saltsjöbanan?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3537
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Inlägg av Hechtwagen »

Matsälgen skrev: måndag 28 juli 2025 18:14
Hechtwagen skrev: måndag 28 juli 2025 11:32 Och för att återknyta till tråden, behövs verkligen saltsjöbanan när tunnelbanan till nacka öppnar?
Behövs småbanor som kan vara avstängda i åratal?

Hur mycket billigare är ersättningstrafiken för Saltsjöbanan än tågtrafiken + banunderhåll på ett år?
Alla banor, både spårbanor och vägbanor, slits hårt av trafikering och behöver servas och ibland även stängas av. En skur av busstrafik sliter mycket på vägarna ock kräver ett stort antal förare som ibland kan vara svåra att hitta. Alla dessa ska ha lön!
Dessutom går spårtrafik ofta fortare och bekvämare än busstrafik. osv osv osv osv........................  

Den där gamla debatten om spår eller busstrafik som du försöker att återuppliva i denna tråd, förtjänar istället en egen tråd. Antagligen finns det redan flera sådana trådar i forumet. :wink:
//Matsälgen🫎

Så är det men man får ju onekligen känslan av att man sparar på trafiksidan med smopade tågvärdar men drar på sig mångfalt högre kostnader för banorna istället.

Man hör aldrig någon debatt om hur mycket dyrare dagens 65 kilometer roslagsbana är att förvalta på ett år nu jämfört med 1985, den är avsevärt dyrare nu än då, en fördyring som inte kan kompenseras med slopade tågvärdar utan som i slutändan ger högre skatt och dyrare resor.
Enceladus
Inlägg: 11431
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Inlägg av Enceladus »

Hechtwagen skrev: fredag 25 juli 2025 11:11 Kostnaderna för SLs småbanor skenar bokstavligen.
Hechtwagen skrev: tisdag 29 juli 2025 13:30 Så är det men man får ju onekligen känslan av att man sparar på trafiksidan med smopade tågvärdar men drar på sig mångfalt högre kostnader för banorna istället.
FUT:s nya tunnelbana byggs med ballastfritt spår, och det går väldigt bra. Borde FUT ta över småbanorna, trots namnet "Förvaltning för utbyggd tunnelbana"?
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2115
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Hägersten
Kontakt:

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Inlägg av ADDE »

Enceladus skrev: tisdag 29 juli 2025 13:34
FUT:s nya tunnelbana byggs med ballastfritt spår, och det går väldigt bra. Borde FUT ta över småbanorna, trots namnet "Förvaltning för utbyggd tunnelbana"?
Är det inte FUT som planerar Roslagsbanans utbyggnad mot T-centralen?
twr
Inlägg: 9237
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Inlägg av twr »

ADDE skrev: tisdag 29 juli 2025 13:54
Enceladus skrev: tisdag 29 juli 2025 13:34
FUT:s nya tunnelbana byggs med ballastfritt spår, och det går väldigt bra. Borde FUT ta över småbanorna, trots namnet "Förvaltning för utbyggd tunnelbana"?
Är det inte FUT som planerar Roslagsbanans utbyggnad mot T-centralen?
FUT bygger bara tunnelbana. RBc är ett projekt på TF.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Enceladus
Inlägg: 11431
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Inlägg av Enceladus »

ADDE skrev: tisdag 29 juli 2025 13:54 Är det inte FUT som planerar Roslagsbanans utbyggnad mot T-centralen?
Nej, tyvärr inte.
Hechtwagen skrev: måndag 28 juli 2025 11:32 Och för att återknyta till tråden, behövs verkligen saltsjöbanan när tunnelbanan till nacka öppnar?
Behövs småbanor som kan vara avstängda i åratal?

Hur mycket billigare är ersättningstrafiken för Saltsjöbanan än tågtrafiken + banunderhåll på ett år?
Hur många resenärer har SL behållit under tiden? Jag blir dock förvirrad. I en annan tråd vurmar skribenten för trådbussar - det dyraste trafikslaget av dem alla:
Sustainable Bus skrev:Local media highlight that spare parts have become increasingly scarce and costly, contributing to long repair cycles and reduced service availability. The average operating cost is estimated at €4.06 per kilometer, reportedly making trolleybuses the most expensive transport mode currently in operation in Greece. Moreover, fleet productivity is said to be significantly below expectations, with actual kilometers traveled annually estimated at 75% below target. Delays and service disruptions, especially during peak periods, have become a recurring issue.
Trådbussar har spårtrafikens nackdelar (dyr infrastruktur), men inte fördelar (hög kapacitet och hastighet). Saltsjöbanan måste väl vara vettigare än trådbussar?
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3537
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Inlägg av Hechtwagen »

Enceladus skrev: tisdag 29 juli 2025 18:49
ADDE skrev: tisdag 29 juli 2025 13:54 Är det inte FUT som planerar Roslagsbanans utbyggnad mot T-centralen?
Nej, tyvärr inte.
Hechtwagen skrev: måndag 28 juli 2025 11:32 Och för att återknyta till tråden, behövs verkligen saltsjöbanan när tunnelbanan till nacka öppnar?
Behövs småbanor som kan vara avstängda i åratal?

Hur mycket billigare är ersättningstrafiken för Saltsjöbanan än tågtrafiken + banunderhåll på ett år?
Hur många resenärer har SL behållit under tiden? Jag blir dock förvirrad. I en annan tråd vurmar skribenten för trådbussar - det dyraste trafikslaget av dem alla:
Sustainable Bus skrev:Local media highlight that spare parts have become increasingly scarce and costly, contributing to long repair cycles and reduced service availability. The average operating cost is estimated at €4.06 per kilometer, reportedly making trolleybuses the most expensive transport mode currently in operation in Greece. Moreover, fleet productivity is said to be significantly below expectations, with actual kilometers traveled annually estimated at 75% below target. Delays and service disruptions, especially during peak periods, have become a recurring issue.
Trådbussar har spårtrafikens nackdelar (dyr infrastruktur), men inte fördelar (hög kapacitet och hastighet). Saltsjöbanan måste väl vara vettigare än trådbussar?
Så är det, trådbussen kombinerar bussens nackdelar med spårvagnens nackdelar.
Skriv svar