Vad händer med Saltsjöbanan?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 7545
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Enceladus skrev: torsdag 29 maj 2025 11:20
dr Cassandra Nojdh skrev: torsdag 29 maj 2025 10:54 Jag talar om kräftfisket i Lundsjön-Dammsjön. Inga andra vattensamlingar. Och inga andra jämförelser heller. Rena påhitten, återigen.
Kräftfisket var knappast avgörande för Saltsjöbadens framgång, utan kommunikationerna. Kan Saltsjöbaden behålla sin status med en havererad Saltsjöbana?
Säkert inte. Jag har heller aldrig gjort den jämförelsen, bara parentetiskt omnämnt området när nu namnbytet drogs upp. Det förstår säkert Enceladus-kollektivet också, även om man försöker låtsas som annat.

Kanske dags att sluta med trollerierna!
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Lars Stegenius
Inlägg: 1892
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 18:25
Ort: Stockholm/Hägersten

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Inlägg av Lars Stegenius »

I dag var jag i Saltsjöbaneland och kunde konstatera att det rullade tåg, även på sidobanan. Syftet med rullandet vet jag inte, det kan ju ha varit avrostning av personalen.
Enceladus
Inlägg: 11431
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Inlägg av Enceladus »

Lars Stegenius skrev: tisdag 01 juli 2025 20:20 I dag var jag i Saltsjöbaneland och kunde konstatera att det rullade tåg, även på sidobanan. Syftet med rullandet vet jag inte, det kan ju ha varit avrostning av personalen.
Jag kan bekräfta att jag hörde bullrande tåg på Saltsjöbanan när jag var i Tollare i söndags. Jag blev lite förvånad med tanke på att tågtrafiken är avstängd för resenärer. Det finns ju en viss ironi i att Tollare med sina höghus knappt har någon kollektivtrafik medan Östervik på andra sidan har en station utan resenärer.
Lars Stegenius
Inlägg: 1892
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 18:25
Ort: Stockholm/Hägersten

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Inlägg av Lars Stegenius »

Nu var det ingen tät trafik direkt, det var nog bara ett tvåvagnarståg ute. Jag skulle äta lunch med en god vän i Fisksätra men var lite tidig så jag tog en sväng till Neglingedepån. När jag passerade under sidobanans bro vid Tippen kom ett tåg i riktning Igelboda. När vi senare åt lunch passerade tåget Fisksätra några gånger. I Neglinge var det f.ö. ingen aktivitet vad jag kunde se, bara uppställda tåg.
twr
Inlägg: 9237
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Inlägg av twr »

Var sker tågmöten i 20 minuters trafiken på Saltsjöbanan? Hur lång är vändtiden i Saltsjö-Järla? Behöver man båda spåren eller är det bara ett tåg åt gången och vilket spår använder man i så fall?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2115
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Hägersten
Kontakt:

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Inlägg av ADDE »

När de gick till slussen så möttes de vid Henriksdal, mellan Storängen o Saltsjö-Duvbös och i Igelboda vid 20-minuterstrafik.
Användarens profilbild
Kristofer
Inlägg: 1512
Blev medlem: måndag 02 september 2002 9:11
Ort: Gotland (utvandrad stockholmare)
Kontakt:

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Inlägg av Kristofer »

Även då tågen vände vid Saltsjö-Järla var det tågmöten mellan Storängen och Saltsjö-Duvnäs, samt vid Igelboda.
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Enceladus
Inlägg: 11431
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Inlägg av Enceladus »

Planen: Rusta upp Saltsjöbanans tunnel
Mitt i skrev:För många Nackabor är 2028 ett år att se fram emot. Det är då Saltsjöbanan ska börja trafikera Slussen igen, efter det upprustningsarbete som nu pågår.

[...]

Stadsgårdstunneln, som den heter, har inte varit i bruk sedan 2016. De planerade arbetena ska höja säkerheten och även anpassa tunneln till Saltsjöbanans nya vagnar.

[...]

Om allt går enligt planen kan arbetena komma i gång nästa år, med beräknat slutdatum senast i mitten av 2027. Kostnaden är beräknad till 100 miljoner kronor.
Stadsgårdstunneln behöver rustas upp och anpassas till Saltsjöbanans nya vagnar. Kostnaden beräknas till 100 miljoner kronor, exklusive TF:s typiska påslag.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6869
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Inlägg av Odd »

Enceladus skrev: onsdag 23 juli 2025 10:44 Planen: Rusta upp Saltsjöbanans tunnel
Mitt i skrev:För många Nackabor är 2028 ett år att se fram emot. Det är då Saltsjöbanan ska börja trafikera Slussen igen, efter det upprustningsarbete som nu pågår.

[...]

Stadsgårdstunneln, som den heter, har inte varit i bruk sedan 2016. De planerade arbetena ska höja säkerheten och även anpassa tunneln till Saltsjöbanans nya vagnar.

[...]

Om allt går enligt planen kan arbetena komma i gång nästa år, med beräknat slutdatum senast i mitten av 2027. Kostnaden är beräknad till 100 miljoner kronor.
Stadsgårdstunneln behöver rustas upp och anpassas till Saltsjöbanans nya vagnar. Kostnaden beräknas till 100 miljoner kronor, exklusive TF:s typiska påslag.
100 miljoner är ju typ 100000000, tycker det verkar vara ett väldigt jämnt tal. Jag hade tyckt att det varit mer sannolikt att man gått ner till i varje fall en precision på 1000 kr, tex 101433 tkr. Det låter mycket mer trovärdigt. Annars låter det som ett godtyckligt tal, ett estimat skulle sannolikt inte ens vara så jämnt.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
twr
Inlägg: 9237
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Inlägg av twr »

Odd skrev: onsdag 23 juli 2025 12:26
Enceladus skrev: onsdag 23 juli 2025 10:44 Planen: Rusta upp Saltsjöbanans tunnel
Mitt i skrev:För många Nackabor är 2028 ett år att se fram emot. Det är då Saltsjöbanan ska börja trafikera Slussen igen, efter det upprustningsarbete som nu pågår.

[...]

Stadsgårdstunneln, som den heter, har inte varit i bruk sedan 2016. De planerade arbetena ska höja säkerheten och även anpassa tunneln till Saltsjöbanans nya vagnar.

[...]

Om allt går enligt planen kan arbetena komma i gång nästa år, med beräknat slutdatum senast i mitten av 2027. Kostnaden är beräknad till 100 miljoner kronor.
Stadsgårdstunneln behöver rustas upp och anpassas till Saltsjöbanans nya vagnar. Kostnaden beräknas till 100 miljoner kronor, exklusive TF:s typiska påslag.
100 miljoner är ju typ 100000000, tycker det verkar vara ett väldigt jämnt tal. Jag hade tyckt att det varit mer sannolikt att man gått ner till i varje fall en precision på 1000 kr, tex 101433 tkr. Det låter mycket mer trovärdigt. Annars låter det som ett godtyckligt tal, ett estimat skulle sannolikt inte ens vara så jämnt.
Det skulle ju vara alldeles för exakt att skriva så. 100 miljoner betyder kanske i det här fallet mellan 95 och 105 miljoner.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Enceladus
Inlägg: 11431
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Inlägg av Enceladus »

Odd skrev: onsdag 23 juli 2025 12:26 100 miljoner är ju typ 100000000, tycker det verkar vara ett väldigt jämnt tal. Jag hade tyckt att det varit mer sannolikt att man gått ner till i varje fall en precision på 1000 kr, tex 101433 tkr. Det låter mycket mer trovärdigt. Annars låter det som ett godtyckligt tal, ett estimat skulle sannolikt inte ens vara så jämnt.
Det är väl inte ovanligt att ange uppskattningar med två värdesiffror. Här är det kanske bara en. Enligt Benfords lag bör siffran 1 vara förstasiffra i tre av tio fall.

(Benfords lag är användbar för att upptäcka manipulerade datamängder, särskilt inom finansiella rapporter. I detta fall finns det inget skäl att misstänka fusk.)
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6869
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Inlägg av Odd »

Det ser slarvigt ut i alla fall.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
C12C3C3C12
Inlägg: 2138
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Inlägg av C12C3C3C12 »

Dom tågen som körs nu under trafikfri tid är dom s.k. rost tågen för att få bort rosten på rälsen, det var samma sak när vi hade strejken på T-banan.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3537
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Inlägg av Hechtwagen »

Enceladus skrev: onsdag 23 juli 2025 10:44 Planen: Rusta upp Saltsjöbanans tunnel
Mitt i skrev:För många Nackabor är 2028 ett år att se fram emot. Det är då Saltsjöbanan ska börja trafikera Slussen igen, efter det upprustningsarbete som nu pågår.

[...]

Stadsgårdstunneln, som den heter, har inte varit i bruk sedan 2016. De planerade arbetena ska höja säkerheten och även anpassa tunneln till Saltsjöbanans nya vagnar.

[...]

Om allt går enligt planen kan arbetena komma i gång nästa år, med beräknat slutdatum senast i mitten av 2027. Kostnaden är beräknad till 100 miljoner kronor.
Stadsgårdstunneln behöver rustas upp och anpassas till Saltsjöbanans nya vagnar. Kostnaden beräknas till 100 miljoner kronor, exklusive TF:s typiska påslag.
Helt ok så länge det är Skanska som får jobbet för där har jag aktier.

Kostnaderna för SLs småbanor skenar bokstavligen.
Vad kostar inte bara skötseln av stationen i Täby Centrum under ett år med fyra rulltrappor och tre hissar och automatiska dörrar växlar med växelvärme mm jämfört med den gamla hållplatsen Täby Centrum som bestod av ett enkelspår och en plattform med fem lysrör, två papperskorgar och två parkbänkar.

Rustar man tex Roslagsbanan för två miljarder så får man ökade driftkostnader efteråt på avsevärda belopp.
Användarens profilbild
Karsten
Inlägg: 1482
Blev medlem: måndag 13 september 2004 23:54
Ort: Österåker - mer än bara en anstalt!

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Inlägg av Karsten »

Hechtwagen skrev: fredag 25 juli 2025 11:11
Enceladus skrev: onsdag 23 juli 2025 10:44 Planen: Rusta upp Saltsjöbanans tunnel
Mitt i skrev:För många Nackabor är 2028 ett år att se fram emot. Det är då Saltsjöbanan ska börja trafikera Slussen igen, efter det upprustningsarbete som nu pågår.

[...]

Stadsgårdstunneln, som den heter, har inte varit i bruk sedan 2016. De planerade arbetena ska höja säkerheten och även anpassa tunneln till Saltsjöbanans nya vagnar.

[...]

Om allt går enligt planen kan arbetena komma i gång nästa år, med beräknat slutdatum senast i mitten av 2027. Kostnaden är beräknad till 100 miljoner kronor.
Stadsgårdstunneln behöver rustas upp och anpassas till Saltsjöbanans nya vagnar. Kostnaden beräknas till 100 miljoner kronor, exklusive TF:s typiska påslag.
Helt ok så länge det är Skanska som får jobbet för där har jag aktier.

Kostnaderna för SLs småbanor skenar bokstavligen.
Vad kostar inte bara skötseln av stationen i Täby Centrum under ett år med fyra rulltrappor och tre hissar och automatiska dörrar växlar med växelvärme mm jämfört med den gamla hållplatsen Täby Centrum som bestod av ett enkelspår och en plattform med fem lysrör, två papperskorgar och två parkbänkar.

Rustar man tex Roslagsbanan för två miljarder så får man ökade driftkostnader efteråt på avsevärda belopp.
Täby centrum har en hiss. Inga rulltrappor. Farbror är välkommen på ett förortsbesök, vi har både Konsum, McDonalds och post!
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 7545
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Karsten skrev: söndag 27 juli 2025 9:05
Hechtwagen skrev: fredag 25 juli 2025 11:11 Kostnaderna för SLs småbanor skenar bokstavligen.
Vad kostar inte bara skötseln av stationen i Täby Centrum under ett år med fyra rulltrappor och tre hissar och automatiska dörrar växlar med växelvärme mm jämfört med den gamla hållplatsen Täby Centrum som bestod av ett enkelspår och en plattform med fem lysrör, två papperskorgar och två parkbänkar.

Rustar man tex Roslagsbanan för två miljarder så får man ökade driftkostnader efteråt på avsevärda belopp.
Täby centrum har en hiss. Inga rulltrappor. Farbror är välkommen på ett förortsbesök, vi har både Konsum, McDonalds och post!
Ja, det är väl den här: https://maps.app.goo.gl/FoUi5JqZSAbyr86o7

Däremot finns det rulltrappor inne i centrumbyggnaden. Vid senaste besöket parkerade jag min skoter för laddning i den underjordiska parkeringen (som har gott om laddplatser). Det var en riktig labyrint att ta sig därifrån upp till markplanet.

Även Max hamburgerrestaurang finns, för den som vill ha omväxling.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3537
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Inlägg av Hechtwagen »

Karsten skrev: söndag 27 juli 2025 9:05
Hechtwagen skrev: fredag 25 juli 2025 11:11
Enceladus skrev: onsdag 23 juli 2025 10:44 Planen: Rusta upp Saltsjöbanans tunnel



Stadsgårdstunneln behöver rustas upp och anpassas till Saltsjöbanans nya vagnar. Kostnaden beräknas till 100 miljoner kronor, exklusive TF:s typiska påslag.
Helt ok så länge det är Skanska som får jobbet för där har jag aktier.

Kostnaderna för SLs småbanor skenar bokstavligen.
Vad kostar inte bara skötseln av stationen i Täby Centrum under ett år med fyra rulltrappor och tre hissar och automatiska dörrar växlar med växelvärme mm jämfört med den gamla hållplatsen Täby Centrum som bestod av ett enkelspår och en plattform med fem lysrör, två papperskorgar och två parkbänkar.

Rustar man tex Roslagsbanan för två miljarder så får man ökade driftkostnader efteråt på avsevärda belopp.
Täby centrum har en hiss. Inga rulltrappor. Farbror är välkommen på ett förortsbesök, vi har både Konsum, McDonalds och post!

Blandade väl ihop det med Rnb, hur många hissar och rulltrappir finns det där?
twr
Inlägg: 9237
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Inlägg av twr »

Hechtwagen skrev: söndag 27 juli 2025 17:06
Karsten skrev: söndag 27 juli 2025 9:05
Hechtwagen skrev: fredag 25 juli 2025 11:11

Helt ok så länge det är Skanska som får jobbet för där har jag aktier.

Kostnaderna för SLs småbanor skenar bokstavligen.
Vad kostar inte bara skötseln av stationen i Täby Centrum under ett år med fyra rulltrappor och tre hissar och automatiska dörrar växlar med växelvärme mm jämfört med den gamla hållplatsen Täby Centrum som bestod av ett enkelspår och en plattform med fem lysrör, två papperskorgar och två parkbänkar.

Rustar man tex Roslagsbanan för två miljarder så får man ökade driftkostnader efteråt på avsevärda belopp.
Täby centrum har en hiss. Inga rulltrappor. Farbror är välkommen på ett förortsbesök, vi har både Konsum, McDonalds och post!

Blandade väl ihop det med Rnb, hur många hissar och rulltrappir finns det där?
Tänkte att du kanske blandade ihop det med Roslags Näsby, men där har det ju inte varit enkelspår på väldigt länge.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3537
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Inlägg av Hechtwagen »

Och för att återknyta till tråden, behövs verkligen saltsjöbanan när tunnelbanan till nacka öppnar?
Behövs småbanor som kan vara avstängda i åratal?

Hur mycket billigare är ersättningstrafiken för Saltsjöbanan än tågtrafiken + banunderhåll på ett år?
Matsälgen
Inlägg: 166
Blev medlem: fredag 11 april 2025 13:28

Re: Vad händer med Saltsjöbanan?

Inlägg av Matsälgen »

Hechtwagen skrev: måndag 28 juli 2025 11:32 Och för att återknyta till tråden, behövs verkligen saltsjöbanan när tunnelbanan till nacka öppnar?
Behövs småbanor som kan vara avstängda i åratal?

Hur mycket billigare är ersättningstrafiken för Saltsjöbanan än tågtrafiken + banunderhåll på ett år?
Alla banor, både spårbanor och vägbanor, slits hårt av trafikering och behöver servas och ibland även stängas av. En skur av busstrafik sliter mycket på vägarna ock kräver ett stort antal förare som ibland kan vara svåra att hitta. Alla dessa ska ha lön!
Dessutom går spårtrafik ofta fortare och bekvämare än busstrafik. osv osv osv osv........................  

Den där gamla debatten om spår eller busstrafik som du försöker att återuppliva i denna tråd, förtjänar istället en egen tråd. Antagligen finns det redan flera sådana trådar i forumet. :wink:
//Matsälgen🫎
Skriv svar