Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
dr Cassandra Nojdh skrev: ↑torsdag 29 maj 2025 10:54
Jag talar om kräftfisket i Lundsjön-Dammsjön. Inga andra vattensamlingar. Och inga andra jämförelser heller. Rena påhitten, återigen.
Kräftfisket var knappast avgörande för Saltsjöbadens framgång, utan kommunikationerna. Kan Saltsjöbaden behålla sin status med en havererad Saltsjöbana?
Säkert inte. Jag har heller aldrig gjort den jämförelsen, bara parentetiskt omnämnt området när nu namnbytet drogs upp. Det förstår säkert Enceladus-kollektivet också, även om man försöker låtsas som annat.
Kanske dags att sluta med trollerierna!
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
I dag var jag i Saltsjöbaneland och kunde konstatera att det rullade tåg, även på sidobanan. Syftet med rullandet vet jag inte, det kan ju ha varit avrostning av personalen.
Lars Stegenius skrev: ↑tisdag 01 juli 2025 20:20
I dag var jag i Saltsjöbaneland och kunde konstatera att det rullade tåg, även på sidobanan. Syftet med rullandet vet jag inte, det kan ju ha varit avrostning av personalen.
Jag kan bekräfta att jag hörde bullrande tåg på Saltsjöbanan när jag var i Tollare i söndags. Jag blev lite förvånad med tanke på att tågtrafiken är avstängd för resenärer. Det finns ju en viss ironi i att Tollare med sina höghus knappt har någon kollektivtrafik medan Östervik på andra sidan har en station utan resenärer.
Nu var det ingen tät trafik direkt, det var nog bara ett tvåvagnarståg ute. Jag skulle äta lunch med en god vän i Fisksätra men var lite tidig så jag tog en sväng till Neglingedepån. När jag passerade under sidobanans bro vid Tippen kom ett tåg i riktning Igelboda. När vi senare åt lunch passerade tåget Fisksätra några gånger. I Neglinge var det f.ö. ingen aktivitet vad jag kunde se, bara uppställda tåg.
Var sker tågmöten i 20 minuters trafiken på Saltsjöbanan? Hur lång är vändtiden i Saltsjö-Järla? Behöver man båda spåren eller är det bara ett tåg åt gången och vilket spår använder man i så fall?
Mitt i skrev:För många Nackabor är 2028 ett år att se fram emot. Det är då Saltsjöbanan ska börja trafikera Slussen igen, efter det upprustningsarbete som nu pågår.
[...]
Stadsgårdstunneln, som den heter, har inte varit i bruk sedan 2016. De planerade arbetena ska höja säkerheten och även anpassa tunneln till Saltsjöbanans nya vagnar.
[...]
Om allt går enligt planen kan arbetena komma i gång nästa år, med beräknat slutdatum senast i mitten av 2027. Kostnaden är beräknad till 100 miljoner kronor.
Stadsgårdstunneln behöver rustas upp och anpassas till Saltsjöbanans nya vagnar. Kostnaden beräknas till 100 miljoner kronor, exklusive TF:s typiska påslag.
Mitt i skrev:För många Nackabor är 2028 ett år att se fram emot. Det är då Saltsjöbanan ska börja trafikera Slussen igen, efter det upprustningsarbete som nu pågår.
[...]
Stadsgårdstunneln, som den heter, har inte varit i bruk sedan 2016. De planerade arbetena ska höja säkerheten och även anpassa tunneln till Saltsjöbanans nya vagnar.
[...]
Om allt går enligt planen kan arbetena komma i gång nästa år, med beräknat slutdatum senast i mitten av 2027. Kostnaden är beräknad till 100 miljoner kronor.
Stadsgårdstunneln behöver rustas upp och anpassas till Saltsjöbanans nya vagnar. Kostnaden beräknas till 100 miljoner kronor, exklusive TF:s typiska påslag.
100 miljoner är ju typ 100000000, tycker det verkar vara ett väldigt jämnt tal. Jag hade tyckt att det varit mer sannolikt att man gått ner till i varje fall en precision på 1000 kr, tex 101433 tkr. Det låter mycket mer trovärdigt. Annars låter det som ett godtyckligt tal, ett estimat skulle sannolikt inte ens vara så jämnt.
Mitt i skrev:För många Nackabor är 2028 ett år att se fram emot. Det är då Saltsjöbanan ska börja trafikera Slussen igen, efter det upprustningsarbete som nu pågår.
[...]
Stadsgårdstunneln, som den heter, har inte varit i bruk sedan 2016. De planerade arbetena ska höja säkerheten och även anpassa tunneln till Saltsjöbanans nya vagnar.
[...]
Om allt går enligt planen kan arbetena komma i gång nästa år, med beräknat slutdatum senast i mitten av 2027. Kostnaden är beräknad till 100 miljoner kronor.
Stadsgårdstunneln behöver rustas upp och anpassas till Saltsjöbanans nya vagnar. Kostnaden beräknas till 100 miljoner kronor, exklusive TF:s typiska påslag.
100 miljoner är ju typ 100000000, tycker det verkar vara ett väldigt jämnt tal. Jag hade tyckt att det varit mer sannolikt att man gått ner till i varje fall en precision på 1000 kr, tex 101433 tkr. Det låter mycket mer trovärdigt. Annars låter det som ett godtyckligt tal, ett estimat skulle sannolikt inte ens vara så jämnt.
Det skulle ju vara alldeles för exakt att skriva så. 100 miljoner betyder kanske i det här fallet mellan 95 och 105 miljoner.
Odd skrev: ↑onsdag 23 juli 2025 12:26
100 miljoner är ju typ 100000000, tycker det verkar vara ett väldigt jämnt tal. Jag hade tyckt att det varit mer sannolikt att man gått ner till i varje fall en precision på 1000 kr, tex 101433 tkr. Det låter mycket mer trovärdigt. Annars låter det som ett godtyckligt tal, ett estimat skulle sannolikt inte ens vara så jämnt.
Det är väl inte ovanligt att ange uppskattningar med två värdesiffror. Här är det kanske bara en. Enligt Benfords lag bör siffran 1 vara förstasiffra i tre av tio fall.
(Benfords lag är användbar för att upptäcka manipulerade datamängder, särskilt inom finansiella rapporter. I detta fall finns det inget skäl att misstänka fusk.)
Mitt i skrev:För många Nackabor är 2028 ett år att se fram emot. Det är då Saltsjöbanan ska börja trafikera Slussen igen, efter det upprustningsarbete som nu pågår.
[...]
Stadsgårdstunneln, som den heter, har inte varit i bruk sedan 2016. De planerade arbetena ska höja säkerheten och även anpassa tunneln till Saltsjöbanans nya vagnar.
[...]
Om allt går enligt planen kan arbetena komma i gång nästa år, med beräknat slutdatum senast i mitten av 2027. Kostnaden är beräknad till 100 miljoner kronor.
Stadsgårdstunneln behöver rustas upp och anpassas till Saltsjöbanans nya vagnar. Kostnaden beräknas till 100 miljoner kronor, exklusive TF:s typiska påslag.
Helt ok så länge det är Skanska som får jobbet för där har jag aktier.
Kostnaderna för SLs småbanor skenar bokstavligen.
Vad kostar inte bara skötseln av stationen i Täby Centrum under ett år med fyra rulltrappor och tre hissar och automatiska dörrar växlar med växelvärme mm jämfört med den gamla hållplatsen Täby Centrum som bestod av ett enkelspår och en plattform med fem lysrör, två papperskorgar och två parkbänkar.
Rustar man tex Roslagsbanan för två miljarder så får man ökade driftkostnader efteråt på avsevärda belopp.
Mitt i skrev:För många Nackabor är 2028 ett år att se fram emot. Det är då Saltsjöbanan ska börja trafikera Slussen igen, efter det upprustningsarbete som nu pågår.
[...]
Stadsgårdstunneln, som den heter, har inte varit i bruk sedan 2016. De planerade arbetena ska höja säkerheten och även anpassa tunneln till Saltsjöbanans nya vagnar.
[...]
Om allt går enligt planen kan arbetena komma i gång nästa år, med beräknat slutdatum senast i mitten av 2027. Kostnaden är beräknad till 100 miljoner kronor.
Stadsgårdstunneln behöver rustas upp och anpassas till Saltsjöbanans nya vagnar. Kostnaden beräknas till 100 miljoner kronor, exklusive TF:s typiska påslag.
Helt ok så länge det är Skanska som får jobbet för där har jag aktier.
Kostnaderna för SLs småbanor skenar bokstavligen.
Vad kostar inte bara skötseln av stationen i Täby Centrum under ett år med fyra rulltrappor och tre hissar och automatiska dörrar växlar med växelvärme mm jämfört med den gamla hållplatsen Täby Centrum som bestod av ett enkelspår och en plattform med fem lysrör, två papperskorgar och två parkbänkar.
Rustar man tex Roslagsbanan för två miljarder så får man ökade driftkostnader efteråt på avsevärda belopp.
Täby centrum har en hiss. Inga rulltrappor. Farbror är välkommen på ett förortsbesök, vi har både Konsum, McDonalds och post!
Hechtwagen skrev: ↑fredag 25 juli 2025 11:11
Kostnaderna för SLs småbanor skenar bokstavligen.
Vad kostar inte bara skötseln av stationen i Täby Centrum under ett år med fyra rulltrappor och tre hissar och automatiska dörrar växlar med växelvärme mm jämfört med den gamla hållplatsen Täby Centrum som bestod av ett enkelspår och en plattform med fem lysrör, två papperskorgar och två parkbänkar.
Rustar man tex Roslagsbanan för två miljarder så får man ökade driftkostnader efteråt på avsevärda belopp.
Täby centrum har en hiss. Inga rulltrappor. Farbror är välkommen på ett förortsbesök, vi har både Konsum, McDonalds och post!
Däremot finns det rulltrappor inne i centrumbyggnaden. Vid senaste besöket parkerade jag min skoter för laddning i den underjordiska parkeringen (som har gott om laddplatser). Det var en riktig labyrint att ta sig därifrån upp till markplanet.
Även Max hamburgerrestaurang finns, för den som vill ha omväxling.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Stadsgårdstunneln behöver rustas upp och anpassas till Saltsjöbanans nya vagnar. Kostnaden beräknas till 100 miljoner kronor, exklusive TF:s typiska påslag.
Helt ok så länge det är Skanska som får jobbet för där har jag aktier.
Kostnaderna för SLs småbanor skenar bokstavligen.
Vad kostar inte bara skötseln av stationen i Täby Centrum under ett år med fyra rulltrappor och tre hissar och automatiska dörrar växlar med växelvärme mm jämfört med den gamla hållplatsen Täby Centrum som bestod av ett enkelspår och en plattform med fem lysrör, två papperskorgar och två parkbänkar.
Rustar man tex Roslagsbanan för två miljarder så får man ökade driftkostnader efteråt på avsevärda belopp.
Täby centrum har en hiss. Inga rulltrappor. Farbror är välkommen på ett förortsbesök, vi har både Konsum, McDonalds och post!
Blandade väl ihop det med Rnb, hur många hissar och rulltrappir finns det där?
Helt ok så länge det är Skanska som får jobbet för där har jag aktier.
Kostnaderna för SLs småbanor skenar bokstavligen.
Vad kostar inte bara skötseln av stationen i Täby Centrum under ett år med fyra rulltrappor och tre hissar och automatiska dörrar växlar med växelvärme mm jämfört med den gamla hållplatsen Täby Centrum som bestod av ett enkelspår och en plattform med fem lysrör, två papperskorgar och två parkbänkar.
Rustar man tex Roslagsbanan för två miljarder så får man ökade driftkostnader efteråt på avsevärda belopp.
Täby centrum har en hiss. Inga rulltrappor. Farbror är välkommen på ett förortsbesök, vi har både Konsum, McDonalds och post!
Blandade väl ihop det med Rnb, hur många hissar och rulltrappir finns det där?
Tänkte att du kanske blandade ihop det med Roslags Näsby, men där har det ju inte varit enkelspår på väldigt länge.
Hechtwagen skrev: ↑måndag 28 juli 2025 11:32
Och för att återknyta till tråden, behövs verkligen saltsjöbanan när tunnelbanan till nacka öppnar?
Behövs småbanor som kan vara avstängda i åratal?
Hur mycket billigare är ersättningstrafiken för Saltsjöbanan än tågtrafiken + banunderhåll på ett år?
Alla banor, både spårbanor och vägbanor, slits hårt av trafikering och behöver servas och ibland även stängas av. En skur av busstrafik sliter mycket på vägarna ock kräver ett stort antal förare som ibland kan vara svåra att hitta. Alla dessa ska ha lön!
Dessutom går spårtrafik ofta fortare och bekvämare än busstrafik. osv osv osv osv........................
Den där gamla debatten om spår eller busstrafik som du försöker att återuppliva i denna tråd, förtjänar istället en egen tråd. Antagligen finns det redan flera sådana trådar i forumet. //Matsälgen🫎