Enceladus skrev: ↑tisdag 22 juli 2025 16:20
Molslinjen electrifies giant catamarans on the Kattegat
Shippax skrev:The owners behind Molslinjen, Nordic Ferry Infrastructure, have placed a multi-billion (DKK) order for two battery-electric high-speed catamarans to serve the route across the Kattegat – marking the launch of the world’s largest electrification project at sea. The ferries will be built by Australian shipbuilder Incat, and a third vessel is also expected to join the fleet in Denmark during 2027 and 2028.
[...]
Each of the three ferries will measure 129 metres in length and 30.5 metres in width, accommodating up to 1,483 passengers and 500 cars. This is 11 percent larger than Bornholmslinjen’s EXPRESS 5, which – by vehicle capacity – is currently considered the world’s largest catamaran. The addition of these new vessels will increase total capacity for cars and passengers on the Kattegat by more than 25 percent.
Each ferry will be equipped with battery packs of 45 MWh, powering the ships to speeds of over 40 knots.
Molslinjens nya katamaraner får en något högre batterikapacitet än China Zorilla.
Så var vi framme vid det enda som hade informationsvärde i ovanstående blaffa. MOLS-linien vill dekarbonisera sin rutt Sjaelland Odde - Århus, vilket naturligtvis i sig är lovvärt. Jag kommer igår första gången jag åkte denna linje med mina föräldrar runt 1950, då vi var påväg till den pittoreska danska staden Ebeltoft (besök den om ni har vägarna förbi). MOLS-linjen marknadsför denna som ett snabbare alternativ till att åka över Storebæltsbroen, om man ska från Sjaelland till Jylland eller v.v.
Distansen över Kattegatt är grovt räknat 74 km eller ~40 nautiska mil.
MOLS befintliga färjor (som alltså är byggda både av Austal och Incat - den som vill kan studera skillnaderna i varvens designprinciper, på rederiets bilder) uppges trafikera sträckan med en marschfart på 35-37 knop, även om toppfarten uppges till 40 knop eller däröver.
De nya färjorna påstås alltså klara 40 knop med ett energilager på 45 Mwh.
MOLSlinjen skrev:Each of the three ferries will measure 129 meters in length and 30.5 meters in width, accommodating up to 1,483 passengers and 500 cars. This is 11 percent larger than Bornholmslinjen’s Express 5, which – by vehicle capacity – is currently considered the world’s largest catamaran. The addition of these new vessels will increase total capacity for cars and passengers on the Kattegat by more than 25 percent.
Each ferry will be equipped with battery packs of 45,000 kWh, powering the ships to speeds of over 40 knots – that’s more than 74 kilometers per hour.
Eftersom dessa blir större än Express 5 måste huvudmaskineriet vara minst lika stort som detta fartygs, 39 MW - om det nu räcker, eller kanske 40 MW. Å andra sidan finns ingen anledning att köra fortare än dagens färjor 35 - 37 knop. Hur mycket det sänker effektuttaget ur huvudmaskineriet är svårt att bedöma. Överfartstiden anges av MOLS till 1,5 tim, och om vi räknar generöst så går färjorna på full maskineffekt över öppet hav 1 tim. Resterande halvtimme åtgår till hamnmanövrar. Själva överfarten förbrukar då merparten av batterilagrets teoretiska energiinnehåll. Till det kommer hamnmanövrarna och hjälpkraften. Inga stora marginaler, således. Eller på gränsen till vad dagens teknik klarar av. Vilken leverantör och batterkemi som ska tillhandahålla denna goda cigarr återstår att se. Incat:s skrytsammna pressmeddelande säger naturligtvis inget om den saken:
https://incat.com.au/incat-tasmania-sec ... r-denmark/