dr Cassandra Nojdh skrev: ↑torsdag 17 juli 2025 14:52
Enceladus skrev: ↑onsdag 16 juli 2025 7:17
dr Cassandra Nojdh skrev: ↑söndag 08 juni 2025 15:45
För litium-jon-batterier brukar anges att de inte ska djupurladdas under 20% laddning. In regel brukar man inte snabbladda till mer än 80% laddning heller, åtminstone inte med konstant-ström-laddning, för att inte skada batterierna (de flesta li-jon-laddare skiftar från konstant-ström till konstant-spänning vid 80% laddningsnivå - därför tar de sista 20% lång tid att trycka in i batteriet).
Skribenten borde veta bättre! Detta beror på batteriets kemi:
Förra månaden lanserade EST-Floattech nya LFP-moduler...
Vad är det för struntprat. Approximationen användes för att bedöma riktigheten i den sifferuppgifter som angavs beträffande färjan China Zorilla, och de visade sig stämma ganska bra. Till skillnad från de felaktiga uppgifter Enceladus-kollektivet lämnade!
Några audiovisella youtube-blaffor finns inte behov av här, annat än för dem som inte är läskunniga.
Jag beklagar att skribenten inte vill uppdatera sin kunskap om litium-jon-batterier. Däremot tänker jag inte låta trådens läsare - som
kan ha elfordon - bli lurade:
LFP Battery Health Degrades At Full Charge, Study Finds
InsideEVs skrev:Automakers say it’s best to charge your vehicle’s LFP battery to a 100% periodically, at least once a week in case of Tesla or once a month as per Ford. This helps with pack calibration, allowing you to have a more accurate range reading on your gauge cluster every time you get behind the wheel. They also recommend doing this to preserve battery health and avoid reduced performance.
That’s the exact opposite for NMC packs—offered on most EVs like Long Range Teslas—where manufacturers suggest setting a limit of 80-90% for daily charging. Charging them to a 100% can reduce the pack’s capacity to hold energy over time. This mainly happens because battery longevity is negatively associated with heat and voltage. The higher the state of charge, the more the voltage and heat in the pack which accelerates degradation.
[...]
Still, it has some flaws. The study states that a 0-25% charging cycle elongates battery life. That seems pointless in terms of convenience for everyday users, especially if you don’t have a home or office charger and rely on public charging. The study focuses solely on battery longevity, not overall best charging practices. It leaves out what’s best for the broader EV-buying audience, like specific use cases, convenience, charging times and more. So it’s still advisable to follow your automaker’s recommendations.
LFP-batterier mår bra av att djupurladdas, till skillnad från NMC-batterier. LFP-batterier tål också att laddas till 100 procent, speciellt från 0 procent (se videon!).
China ushers in new energy ferry service
ECNS skrev:The ferry is equipped with lithium iron phosphate batteries, known for their long lifespan, large capacity, safety, and stability. The total installed capacity of the ship's lithium batteries is 3,132 kWh, meeting the electricity demand for 10 hours.
Det finns redan färjor med LFP-batterier!
(Jag misstänker att skribentens skoter är tillverkad i Kina. Om den är någorlunda ny så skulle jag inte heller
bli förvånad om den har just ett sådant LFP-batteri.)