ERTMS: Nytt signalsystem kan ge tätare tågtrafik i framtiden

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 7505
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: ERTMS: Nytt signalsystem kan ge tätare tågtrafik i framtiden

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Sio skrev: lördag 05 juli 2025 11:40
dr Cassandra Nojdh skrev: lördag 05 juli 2025 10:20 Är inte det där en väl förenklad historieskrivning? Det ursprungliga syftet med ERTMS kan ju inte rimligtvis bara ha varit att göra livet lite lättare för de nationella järnvägsmyndigheterna, och i största allmänhet "öka konkurrensen" utan interoperabiliteten måste ju ha legat i botten.
https://transport.ec.europa.eu/transpor ... y-ertms_en
Det står ju till och med på den länkade sidan att ERTMS påbörjades av intresserade järnvägsförvaltningar 1989 och att EU blandade sig i 1996 när de tog med ERTMS i den Europeiska specifikationen (TSD).för höghastighetsbanor. Signalindustrin började intressera sig ca 2000. De första planerna på ett Europeiskt införande kom 2005 och 2006 kom den första TSD för konventionell järnväg där ERTMS föreskrivs som gemensamt system.
Tycker nog, med förlov sagt, att herrn läser texten som :evil: läser bibeln.
EU skrev:At the end of 1990, a group of infrastructure managers with shared interests (ERTMS Users’ Group) created the initial version of ERTMS as we know it, intending to demonstrate the feasibility of railway interoperability (min kursivering). At the outset, the ERTMS User Group (EUG) consisted only of experts from infrastructure managers. Still, they detected relatively quickly the need to involve signalling suppliers in the finalisation of the ERTMS technical specifications.
Det är ju rätt uppenbart att dessa "stakeholders" inte kunde producera mycket mer än papper innan EU tog tag i (eller "blandade sig i" som herrn så vänligt uttrycker det ) och började driva frågan som det kunde bli aktuellt med någonting annat
EU skrev:The 1996 EC Directive on interoperability for high-speed rail (Council Directive 96/48/EC) introduced the concept of an interoperable control and command system and signalling and defined the characteristics of ERTMS, albeit limited to high-speed rail.
Utan detta hade knappast signalindustrin knappast börjat "intressera sig". Som herrn beskriver det ovan borde dessa aktörer istället vara mer intresserade av att låsa fast järnvägsförvaltningarna vid proprietär teknik.
EU skrev:The organisation of signalling companies, i.e. UNISIG, produced the first ERTMS technical specifications in 2000. It was in 2002 that the European Commission included the ERTMS specifications in the control command and signalling technical specifications for interoperability of the trans-European high-speed rail system (Commission Decision 2002/731/EC). Later, in 2006, the first control command and signalling technical specifications for interoperability of the trans-European conventional rail system (Commission Decision 2006/679/EC) were issued by the European Commission. The command and signalling technical specifications for interoperability (Commission Decision 2012/88/EU) were merged only in 2012, covering both high speed and conventional railways since then.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2108
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Hägersten
Kontakt:

Re: ERTMS: Nytt signalsystem kan ge tätare tågtrafik i framtiden

Inlägg av ADDE »

dr Cassandra Nojdh skrev: lördag 05 juli 2025 12:44 Utan detta hade knappast signalindustrin knappast börjat "intressera sig". Som herrn beskriver det ovan borde dessa aktörer istället vara mer intresserade av att låsa fast järnvägsförvaltningarna vid proprietär teknik.
Det får mig att tänka på ett ganska aktuellt exempel som skedde för bara ett par år sedan, då EU införde kravet på att alla bärbara enheter ska laddas med USB-C, bara för att branschen (läs: Apple) inte kom överens i tid.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 7505
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: ERTMS: Nytt signalsystem kan ge tätare tågtrafik i framtiden

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

ADDE skrev: lördag 05 juli 2025 14:29
dr Cassandra Nojdh skrev: lördag 05 juli 2025 12:44 Utan detta hade knappast signalindustrin knappast börjat "intressera sig". Som herrn beskriver det ovan borde dessa aktörer istället vara mer intresserade av att låsa fast järnvägsförvaltningarna vid proprietär teknik.
Det får mig att tänka på ett ganska aktuellt exempel som skedde för bara ett par år sedan, då EU införde kravet på att alla bärbara enheter ska laddas med USB-C, bara för att branschen (läs: Apple) inte kom överens i tid.
Min uppfattning generellt är att standardiseringsdokument inte är värda papperet de är skrivna på om det inte finns politisk kraft att sätta bakom orden.

När det gäller just ERTMS kan man inta flera attityder (ex.vis)
  • Problemet existerar egentligen inte, och behöver därför inte lösas (ex. hr. Gädda)
  • Problemet existerar, men ERTMS är inte rätt lösning
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
Sio
Inlägg: 586
Blev medlem: tisdag 07 oktober 2014 18:49
Ort: Stockholm

Re: ERTMS: Nytt signalsystem kan ge tätare tågtrafik i framtiden

Inlägg av Sio »

dr Cassandra Nojdh skrev: lördag 05 juli 2025 12:44
Sio skrev: lördag 05 juli 2025 11:40
Det står ju till och med på den länkade sidan att ERTMS påbörjades av intresserade järnvägsförvaltningar 1989 och att EU blandade sig i 1996 när de tog med ERTMS i den Europeiska specifikationen (TSD).för höghastighetsbanor. Signalindustrin började intressera sig ca 2000. De första planerna på ett Europeiskt införande kom 2005 och 2006 kom den första TSD för konventionell järnväg där ERTMS föreskrivs som gemensamt system.
Tycker nog, med förlov sagt, att herrn läser texten som :evil: läser bibeln.
EU skrev:At the end of 1990, a group of infrastructure managers with shared interests (ERTMS Users’ Group) created the initial version of ERTMS as we know it, intending to demonstrate the feasibility of railway interoperability (min kursivering). At the outset, the ERTMS User Group (EUG) consisted only of experts from infrastructure managers. Still, they detected relatively quickly the need to involve signalling suppliers in the finalisation of the ERTMS technical specifications.
Kom i håg att narrativt som vi nu läser kommer från den nuvarande ERTMS organisationen, som jag påstår har delvis andra målsättningar än de man hade när man satte igång för 35 år sedan.
dr Cassandra Nojdh skrev: lördag 05 juli 2025 12:44 Det är ju rätt uppenbart att dessa "stakeholders" inte kunde producera mycket mer än papper innan EU tog tag i (eller "blandade sig i" som herrn så vänligt uttrycker det ) och började driva frågan som det kunde bli aktuellt med någonting annat
Papper är väl precis det som behövs när man gör en specifikation. De fick ju uppenbarligen pappren/specifikationen tillräckligt bra för att bli EU standard för höghastighetsbanor på egen hand.

Specifikationen hade man förstås sedan tänkt att använda för att upphandla system från industrin. Så har ju de större järnvägsförvalrningarna hanterat tgeknikutveckling i sammarbete med industrins fram tills helt nyligen (de sista 20 åren eller så).

På 1990-talet var det fortfanade den modellen som gällde. Industrin började knuffa förvalningarna framför sig först några år senare. Administrativt var det också enklare på i början på 1990-talet, de komplicerade CENLEC-reglerna för säkerhetsstyrning eller CSM/RA för riskhantering hade då ännu inte blivit EU-lag.
dr Cassandra Nojdh skrev: lördag 05 juli 2025 12:44
EU skrev:The 1996 EC Directive on interoperability for high-speed rail (Council Directive 96/48/EC) introduced the concept of an interoperable control and command system and signalling and defined the characteristics of ERTMS, albeit limited to high-speed rail.
Utan detta hade knappast signalindustrin knappast börjat "intressera sig". Som herrn beskriver det ovan borde dessa aktörer istället vara mer intresserade av att låsa fast järnvägsförvaltningarna vid proprietär teknik.
Precis och det var ju det främst det problemet som skulle lösas från början.
Skriv svar