Sio skrev: ↑lördag 05 juli 2025 11:40
dr Cassandra Nojdh skrev: ↑lördag 05 juli 2025 10:20
Är inte det där en väl förenklad historieskrivning? Det ursprungliga syftet med ERTMS kan ju inte rimligtvis bara ha varit att göra livet lite lättare för de nationella järnvägsmyndigheterna, och i största allmänhet "öka konkurrensen" utan interoperabiliteten måste ju ha legat i botten.
https://transport.ec.europa.eu/transpor ... y-ertms_en
Det står ju till och med på den länkade sidan att ERTMS påbörjades av intresserade järnvägsförvaltningar 1989 och att EU blandade sig i 1996 när de tog med ERTMS i den Europeiska specifikationen (TSD).för höghastighetsbanor. Signalindustrin började intressera sig ca 2000. De första planerna på ett Europeiskt införande kom 2005 och 2006 kom den första TSD för konventionell järnväg där ERTMS föreskrivs som gemensamt system.
Tycker nog, med förlov sagt, att herrn läser texten som

läser bibeln.
EU skrev:At the end of 1990, a group of infrastructure managers with shared interests (ERTMS Users’ Group) created the initial version of ERTMS as we know it, intending to demonstrate the feasibility of railway interoperability (min kursivering). At the outset, the ERTMS User Group (EUG) consisted only of experts from infrastructure managers. Still, they detected relatively quickly the need to involve signalling suppliers in the finalisation of the ERTMS technical specifications.
Det är ju rätt uppenbart att dessa "stakeholders" inte kunde producera mycket mer än papper innan EU tog tag i (eller "blandade sig i" som herrn så vänligt uttrycker det ) och började driva frågan som det kunde bli aktuellt med någonting annat
EU skrev:The 1996 EC Directive on interoperability for high-speed rail (Council Directive 96/48/EC) introduced the concept of an interoperable control and command system and signalling and defined the characteristics of ERTMS, albeit limited to high-speed rail.
Utan detta hade knappast signalindustrin knappast börjat "intressera sig". Som herrn beskriver det ovan borde dessa aktörer istället vara mer intresserade av att låsa fast järnvägsförvaltningarna vid proprietär teknik.
EU skrev:The organisation of signalling companies, i.e. UNISIG, produced the first ERTMS technical specifications in 2000. It was in 2002 that the European Commission included the ERTMS specifications in the control command and signalling technical specifications for interoperability of the trans-European high-speed rail system (Commission Decision 2002/731/EC). Later, in 2006, the first control command and signalling technical specifications for interoperability of the trans-European conventional rail system (Commission Decision 2006/679/EC) were issued by the European Commission. The command and signalling technical specifications for interoperability (Commission Decision 2012/88/EU) were merged only in 2012, covering both high speed and conventional railways since then.