Kostnaden för tunnelbana rusar.

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6855
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Kostnaden för tunnelbana rusar.

Inlägg av Odd »

I Köpenhamn har man stora problem med finansieringen av tunnelbanan. Driftsbolaget går idag med vinst endast för att de inte betalar kapitalkostnaderna för investeringslånen.

I Stockholm tar tunnelbaneutbyggnaderna knäcken på SL. Kostnaderna för såväl drift som underhåll, och kapitalkostnaderna för investeringarna, skenar och enligt de senaste beräkningarna kommer de nya tunnelbaneutbyggnaderna, planerade som under genomförande, att kosta hela 3,6 miljarder per km, det är 36 miljarder per mil, innan det är helt betalt. Och det är om det inte tillkommer fler fördyringar. Det gör Stockholms tunnelbana till en av de dyraste att bygga ut i världen.

Vi riskerar att få en trafik i Stockholm som nästan helt består av tunnelbanetrafik, med mycket glesare trafik än i dag och där resenärer hellre väljer att sitta i bilköer än att trängas på överfulla t-banetåg.

Det kanske är så att vi måste tänka om hur sådana här projekt skall genomföras i framtiden. Det kanske är så att vi måste ta större hänsyn till att bygga kollektivtrafik som är anpassad till trafikuppgiften, i stället för att bygga tunnelbana precis överallt till vilken kostnad som helst.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3516
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Kostnaden för tunnelbana rusar.

Inlägg av Hechtwagen »

Fast Stockholms Handelskamnare har ju med emfas meddelat att all tunnelbaneutbyggnad är samhällsekonomiskt lönsam så det blir en bra affär i slutändan.
Enceladus
Inlägg: 11344
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Kostnaden för tunnelbana rusar.

Inlägg av Enceladus »

Den citerade artikeln nämner inte ens ordet tunnelbana. De skenande investeringarna avser nog den gigantiska Slussenterminalen samt Täbygrenens senaste två etapper (till Ursvik respektive Helenelund). SL försöker inte heller få tillbaka sina gamla resenärer då SL vill kränga prenumerationer till befintliga resenärer.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6855
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Kostnaden för tunnelbana rusar.

Inlägg av Odd »

Enceladus skrev: tisdag 24 juni 2025 11:34 Den citerade artikeln nämner inte ens ordet tunnelbana. De skenande investeringarna avser nog den gigantiska Slussenterminalen samt Täbygrenens senaste två etapper (till Ursvik respektive Helenelund). SL försöker inte heller få tillbaka sina gamla resenärer då SL vill kränga prenumerationer till befintliga resenärer.
Trafikförvaltningen understryker skrev:Fram till 2028 beräknas kapitalkostnaderna öka med cirka 8,6 procent per år. "Den stora investeringsvolymen är inte förenlig med nuvarande finansiella förutsättningar
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Enceladus
Inlägg: 11344
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Kostnaden för tunnelbana rusar.

Inlägg av Enceladus »

Odd skrev: tisdag 24 juni 2025 11:59
Enceladus skrev: tisdag 24 juni 2025 11:34 Den citerade artikeln nämner inte ens ordet tunnelbana. De skenande investeringarna avser nog den gigantiska Slussenterminalen samt Täbygrenens senaste två etapper (till Ursvik respektive Helenelund). SL försöker inte heller få tillbaka sina gamla resenärer då SL vill kränga prenumerationer till befintliga resenärer.
Trafikförvaltningen understryker skrev:Fram till 2028 beräknas kapitalkostnaderna öka med cirka 8,6 procent per år. "Den stora investeringsvolymen är inte förenlig med nuvarande finansiella förutsättningar
De nämnda projekten - den gigantiska Slussenterminalen samt Täbygrenens senaste två etapper - har lett till skenande kapitalkostnader. Inte tunnelbanan. Än dummare är det att mjölka befintliga resenärer istället för att locka tillbaka partiella distansarbetare. Kollektivtrafik har stordriftsfördelar. Tillkommande resenärer kostar inte lika mycket. Enligt Bloomberg går det bäst för de trafiksystem som satsar på helgtrafiken. Trots det har SL bantat pendeltågstrafiken just på helger.

MP: Vi har klarat SL-krisen – nu satsar vi
Mitt i skrev:Redan för ett år sedan gav Anton Fenderts beskedet att det var "slutsparat". Detta står han fast vid.

– Nu har vi kommit till ett läge där vi i stället kan utveckla kollektivtrafiken och lägga till ytterligare avgångar och flera nya busslinjer.
Kommer äntligen en vändpunkt? Nästa år återställs tunnelbanetrafiken och ny tvärgående busstrafik införs. Pendeltågen får utökad nattrafik, men ej snabbtåg:
Nynäshamns Posten skrev:Under våren kommer en hel del förändringar ske i pendeltågstrafiken. För Nynäshamns del innebär det att snabbtågen försvinner på helger.
SL:s trafikplanerare borde verkligen läsa Bloombergs rapport om kollektivtrafikresandets återhämtning i olika trafiksystem. :roll:
Us 10
Inlägg: 14
Blev medlem: måndag 26 juni 2023 6:47

Re: Kostnaden för tunnelbana rusar.

Inlägg av Us 10 »

Trådstarten bygger på felaktiga premisser. SL, dvs trafikförvaltningens budget påverkas endast i mycket liten grad av tunnelbaneutbyggnaden som naturligtvis hanteras i FUTs budget. Läser man budgetunderlaget ser man att majoriteten av investeringarna istället handlar om lokalbanor där Tvärbanan är det mest havererade projektet. Även TFs projekt inom Sverigeförhandlingen (Spårväg syd och Roslagsbanan till centralen) har inte i närheten så god framdrift som FUTs projekt Älvsjö-Fridhemsplan.

Det som TF belastas av för tunnelbanan är att man har flyttat C30 optionerna från FUT till TF (inklusive finansieringen såklart) samt vissa anpassningar av nuvarande anläggning.

Förövrigt kan nämnas att FUT visst innehåller budget, så som den är förhandlad. Det är nämligen så att normalt sett ingår en riskreserv i budgeten, det finns inte i FUTs budget utan det är bestämt att risker ska hanteras separat när de faller ut en gång per mandatperiod, så som det sker nu.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3516
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Kostnaden för tunnelbana rusar.

Inlägg av Hechtwagen »

Us 10 skrev: onsdag 25 juni 2025 8:40 Trådstarten bygger på felaktiga premisser. SL, dvs trafikförvaltningens budget påverkas endast i mycket liten grad av tunnelbaneutbyggnaden som naturligtvis hanteras i FUTs budget. Läser man budgetunderlaget ser man att majoriteten av investeringarna istället handlar om lokalbanor där Tvärbanan är det mest havererade projektet. Även TFs projekt inom Sverigeförhandlingen (Spårväg syd och Roslagsbanan till centralen) har inte i närheten så god framdrift som FUTs projekt Älvsjö-Fridhemsplan.

Det som TF belastas av för tunnelbanan är att man har flyttat C30 optionerna från FUT till TF (inklusive finansieringen såklart) samt vissa anpassningar av nuvarande anläggning.

Förövrigt kan nämnas att FUT visst innehåller budget, så som den är förhandlad. Det är nämligen så att normalt sett ingår en riskreserv i budgeten, det finns inte i FUTs budget utan det är bestämt att risker ska hanteras separat när de faller ut en gång per mandatperiod, så som det sker nu.
Sant, men i slutändan är det iffentluga medel som ska fördelas och som finns i begränsad mängd.
giftapar
Inlägg: 19
Blev medlem: måndag 09 december 2024 5:43

Re: Kostnaden för tunnelbana rusar.

Inlägg av giftapar »

Dessutom så behöver man ersätta alla C20 med start rimligtvis om ca 10 år och sen successivt till om ca 20 år. Vi snackar typ 88 st fullängdståg. Det är ju dock i en mer avlägsen framtid.
Enceladus
Inlägg: 11344
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Kostnaden för tunnelbana rusar.

Inlägg av Enceladus »

giftapar skrev: onsdag 25 juni 2025 11:17 Dessutom så behöver man ersätta alla C20 med start rimligtvis om ca 10 år och sen successivt till om ca 20 år. Vi snackar typ 88 st fullängdståg. Det är ju dock i en mer avlägsen framtid.
Är inte behovet av nya vagnar ännu större på spårvägarna? A32 saknar luftkonditionering i trafikantutrymmet och började levereras ungefär samtidigt som C20!
Mr_C14
Inlägg: 9
Blev medlem: torsdag 08 augusti 2024 21:34

Re: Kostnaden för tunnelbana rusar.

Inlägg av Mr_C14 »

Enceladus skrev: onsdag 25 juni 2025 14:53 Är inte behovet av nya vagnar ännu större på spårvägarna? A32 saknar luftkonditionering i trafikantutrymmet och började levereras ungefär samtidigt som C20!
Behovet är väl likadant, för att även C20 saknar AC. Och eftersom A35 bara är problem borde man ersätta de tidigaste examplaren samtidigt som de äldsta A32, om inte före.
Enceladus
Inlägg: 11344
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Kostnaden för tunnelbana rusar.

Inlägg av Enceladus »

Mr_C14 skrev: onsdag 25 juni 2025 15:20
Enceladus skrev: onsdag 25 juni 2025 14:53 Är inte behovet av nya vagnar ännu större på spårvägarna? A32 saknar luftkonditionering i trafikantutrymmet och började levereras ungefär samtidigt som C20!
Behovet är väl likadant, för att även C20 saknar AC. Och eftersom A35 bara är problem borde man ersätta de tidigaste examplaren samtidigt som de äldsta A32, om inte före.
Behovet av AC är ju större på ytan än i tunnel. Exempelvis skulle amerikanska turister förmodligen flippa ur om de tvingades åka med A32 på Spårväg City:
A-train skrev: onsdag 13 juli 2005 14:08 Jag tänker först och främst på avsaknaden av en tillfredställande ventilation eller ännu hellre luftkonditionering.Åkte häromdagen och det var fullständigt Olidligt varmt i vagnen.Inte ens ett rejält fönster som går att öppna bara några smala gluggar längst upp som verkade göra varken till eller från.Jämför man med C20 så känner man i alla fall där numer att det blåser rätt bra från ventilationen så där går ändå att stå ut.
Ja, mycket har hänt på 20 år. De där varma dagarna blir allt fler!
twr
Inlägg: 9231
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Kostnaden för tunnelbana rusar.

Inlägg av twr »

Hechtwagen skrev: onsdag 25 juni 2025 9:16
Us 10 skrev: onsdag 25 juni 2025 8:40 Trådstarten bygger på felaktiga premisser. SL, dvs trafikförvaltningens budget påverkas endast i mycket liten grad av tunnelbaneutbyggnaden som naturligtvis hanteras i FUTs budget. Läser man budgetunderlaget ser man att majoriteten av investeringarna istället handlar om lokalbanor där Tvärbanan är det mest havererade projektet. Även TFs projekt inom Sverigeförhandlingen (Spårväg syd och Roslagsbanan till centralen) har inte i närheten så god framdrift som FUTs projekt Älvsjö-Fridhemsplan.

Det som TF belastas av för tunnelbanan är att man har flyttat C30 optionerna från FUT till TF (inklusive finansieringen såklart) samt vissa anpassningar av nuvarande anläggning.

Förövrigt kan nämnas att FUT visst innehåller budget, så som den är förhandlad. Det är nämligen så att normalt sett ingår en riskreserv i budgeten, det finns inte i FUTs budget utan det är bestämt att risker ska hanteras separat när de faller ut en gång per mandatperiod, så som det sker nu.
Sant, men i slutändan är det iffentluga medel som ska fördelas och som finns i begränsad mängd.
Ett inlägg som Enceladus borde läsa. Enligt honom finns det ingen gräns för hur mycket pengar som kan läggas på att bygga tunnelbana.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Skriv svar