Autonomous driving: VW wants to overtake TeslaEnceladus skrev: ↑söndag 15 december 2024 23:19 Googles systerbolag Waymo genomför över 100 000 betalda robottaxiresor i veckan. Både Apple och GM har kastat in handduken, men Amazon står näst i tur.
BVG plans autonomous buses by 2027Bussmagasinet skrev:Hamburg kan år 2030 ha upp till 10 000 självkörande småbussar i trafik som komplement till den traditionella kollektivtrafiken.
Tyska Berliner Verkehrsbetriebe och Hamburger Hochbahn har inlett ett samarbete för att gemensamt införa självkörande bussar. Var är alla självkörande tåg?The Berliner skrev:Autonomous buses could become part of Berlin’s local transport system in just a few years. The BVG, in partnership with the city of Hamburg, plans to introduce self-driving buses to Berlin’s streets, with large-scale test operations scheduled to start as early as 2025.
Inspired by Hamburg’s plan to launch 20 self-driving minibuses in its city center next year, Berlin aims to tackle chronic staffing shortages by integrating autonomous vehicles into its public transport network. These driverless buses could eventually become a key tool for addressing the growing demand for sustainable urban mobility.
The city has quietly been experimenting with autonomous vehicles since 2018. Early trials included driverless shuttles on Charité campuses and a pilot route in Tegel. More recently, the BeIntelli project has been testing a self-driving, 12-meter bus on city streets, running between Brandenburg Gate and Adenauerplatz, with plans to allow public riders soon. Though it operates autonomously under specific conditions, a driver remains on standby to ensure safety.
Tyska VW planerar att lansera självkörande minibussar i Europa nästa år - i samarbete med HVV och BVG. Är det en möjlighet eller ett hot för kollektivtrafiken?DW skrev:But now VW has surged ahead with a driverless e-van: the ID. Buzz AD ("autonomous driving"), a level 4 vehicle that drives set routes. Europe's biggest car manufacturer presented the production version of the self-driving electric van in Hamburg on June 17. It is scheduled to go on the road in 2026. Initially, it will only be deployed in Hamburg and Los Angeles, but the intention is for it then to be rolled out more widely.
[...]
VW's new e-van is not aimed at private customers. Instead it hopes to supply business customers, fleet operators and transport associations, providing a package to include total software solutions, a booking app, fleet management and maintenance. In Hamburg, for example, the company has established cooperation with the local transport association, HVV. A declaration of intent has also been agreed with the Berlin transport authority, the BVG.
VW hopes to gain approval to operate driverless cars in Europe and the US by the end of 2026. This would mean they would no longer need a safety driver, currently a mandatory requirement. VW says it would be the first such approval for level 4 autonomous driving in Europe.
Med sikte på självkörande bussar
Jag märker att i princip alla självkörande fordon är batterielektriska. Är det så himla svårt att mekaniskt tanka fordon eller handlar det om lägre driftskostnader?Bussmagasinet skrev:Den ID.Buzz AD som MOIA visade på mässan har en längre hjulbas och är högre än den vanliga versionen. Fordonet är utrustat med totalt 27 sensorer som ger det en komplett överblick av dess omgivning: tretton kameror, nio lidarsensorer och fem radarsensorer.
I samband med UITP-mässan i Hamburg meddelade busstillverkaren MAN att företaget siktar på att 2030 lansera en helt självkörande buss. Någon sådan presenterade MAN inte på mässan där företaget istället visade kompaktversionen av stadsbussen Lion´s City och sin nya batterigeneration.
[...]
MOIA var inte det enda företag som visade självkörande bussar eller minibussar på mässan i Hamburg. Bland de övriga återfanns turkiska Karsan som satsar starkt på sin eATAK, en modell som går i trafik på flera håll i Europa, bland annat Stavanger. Samma modell förbereds nu för reguljär trafik i Göteborg.