Självkörande buss har börjat trafikera Kista

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Enceladus
Inlägg: 11577
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Självkörande buss har börjat trafikera Kista

Inlägg av Enceladus »

Enceladus skrev: söndag 15 december 2024 23:19 Googles systerbolag Waymo genomför över 100 000 betalda robottaxiresor i veckan. Både Apple och GM har kastat in handduken, men Amazon står näst i tur.
Bussmagasinet skrev:Hamburg kan år 2030 ha upp till 10 000 självkörande småbussar i trafik som komplement till den traditionella kollektivtrafiken.
BVG plans autonomous buses by 2027
The Berliner skrev:Autonomous buses could become part of Berlin’s local transport system in just a few years. The BVG, in partnership with the city of Hamburg, plans to introduce self-driving buses to Berlin’s streets, with large-scale test operations scheduled to start as early as 2025.

Inspired by Hamburg’s plan to launch 20 self-driving minibuses in its city center next year, Berlin aims to tackle chronic staffing shortages by integrating autonomous vehicles into its public transport network. These driverless buses could eventually become a key tool for addressing the growing demand for sustainable urban mobility.

The city has quietly been experimenting with autonomous vehicles since 2018. Early trials included driverless shuttles on Charité campuses and a pilot route in Tegel. More recently, the BeIntelli project has been testing a self-driving, 12-meter bus on city streets, running between Brandenburg Gate and Adenauerplatz, with plans to allow public riders soon. Though it operates autonomously under specific conditions, a driver remains on standby to ensure safety.
Tyska Berliner Verkehrsbetriebe och Hamburger Hochbahn har inlett ett samarbete för att gemensamt införa självkörande bussar. Var är alla självkörande tåg?
Autonomous driving: VW wants to overtake Tesla
DW skrev:But now VW has surged ahead with a driverless e-van: the ID. Buzz AD ("autonomous driving"), a level 4 vehicle that drives set routes. Europe's biggest car manufacturer presented the production version of the self-driving electric van in Hamburg on June 17. It is scheduled to go on the road in 2026. Initially, it will only be deployed in Hamburg and Los Angeles, but the intention is for it then to be rolled out more widely.

[...]

VW's new e-van is not aimed at private customers. Instead it hopes to supply business customers, fleet operators and transport associations, providing a package to include total software solutions, a booking app, fleet management and maintenance. In Hamburg, for example, the company has established cooperation with the local transport association, HVV. A declaration of intent has also been agreed with the Berlin transport authority, the BVG.

VW hopes to gain approval to operate driverless cars in Europe and the US by the end of 2026. This would mean they would no longer need a safety driver, currently a mandatory requirement. VW says it would be the first such approval for level 4 autonomous driving in Europe.
Tyska VW planerar att lansera självkörande minibussar i Europa nästa år - i samarbete med HVV och BVG. Är det en möjlighet eller ett hot för kollektivtrafiken?

Med sikte på självkörande bussar
Bussmagasinet skrev:Den ID.Buzz AD som MOIA visade på mässan har en längre hjulbas och är högre än den vanliga versionen. Fordonet är utrustat med totalt 27 sensorer som ger det en komplett överblick av dess omgivning: tretton kameror, nio lidarsensorer och fem radarsensorer.

I samband med UITP-mässan i Hamburg meddelade busstillverkaren MAN att företaget siktar på att 2030 lansera en helt självkörande buss. Någon sådan presenterade MAN inte på mässan där företaget istället visade kompaktversionen av stadsbussen Lion´s City och sin nya batterigeneration.

[...]

MOIA var inte det enda företag som visade självkörande bussar eller minibussar på mässan i Hamburg. Bland de övriga återfanns turkiska Karsan som satsar starkt på sin eATAK, en modell som går i trafik på flera håll i Europa, bland annat Stavanger. Samma modell förbereds nu för reguljär trafik i Göteborg.
Jag märker att i princip alla självkörande fordon är batterielektriska. Är det så himla svårt att mekaniskt tanka fordon eller handlar det om lägre driftskostnader?
Enceladus
Inlägg: 11577
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Självkörande buss har börjat trafikera Kista

Inlägg av Enceladus »

Självkörande buss flyger i luften
Bussmagasinet skrev:En autonom, självkörande, minibuss, som också kan förvandlas till linbana och flyga över bilköerna. Det vill den tekniska högskolan i tyska Aachen, RWTH, utveckla. Projektet, döpt till upBus, har pågått i flera år och snart börjar de första testerna av en prototyp. Projektet finansieras av den tyska regeringen.

[...]

De första testerna är planerade att börja i augusti. Allra först tänker forskarna testa vad de kallar en primotyp, alltå ett fordon som ännu inte har nått prototypstadiet. Det kommer att vara ett halvautonomt litet elfordon som är utrustat med LIDAR (laserradar), stereokameror och en lyftmodul.

[...]

Men till en början handlar det alltså om att testa ett litet elfordon för att se till att själva dockningen från markntransport till linbanekorg fungerar säkert. Den automatiska kopplingen och frikopplingen av kabinen mellan underrede och linbana är enligt forskarna den största tekniska utmaningen i projektet.
Nu är tyskarna i farten igen. Jag förstår dock inte poängen med konceptet. Varför kan inte linbanan matas av vanliga självkörande bussar? Eller ersättas helt:
Enceladus skrev: måndag 09 juni 2025 13:24 Nä, Beta Technologies blev det första företaget någonsin att transportera faktiska passagerare till JFK - New Yorks största flygplats - i ett helelektriskt flygplan. Velis Electro är främst avsett som skolflygplan. Just Velis nämndes tidigare i Bromma-tråden (spola fram till 12:54 i den länkade SVT-dokumentären "det gröna flyget"). Dokumentären påpekar att eldrift är billigare. Men ja, Pipistrel räddades av amerikanska kapitalister. Tyska Lilium och Volocopter hade inte samma tur.
Den tyska regeringen ville emellertid inte rädda Lilium och Volocopter. Däremot finns det pengar till linbana. Tyskar gillar verkligen överkomplicerade lösningar...
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2129
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Hägersten
Kontakt:

Re: Självkörande buss har börjat trafikera Kista

Inlägg av ADDE »

Det får mig att tänka på det här:

Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 7667
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Självkörande buss har börjat trafikera Kista

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Som vi har berört tidigare: viewtopic.php?t=43408
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2129
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Hägersten
Kontakt:

Re: Självkörande buss har börjat trafikera Kista

Inlägg av ADDE »

Kort sagt: En typ av gadgetbahn där man bara bygger halva intrastrukturen och sen kombinera fordonet då det blir till hälften buss, hälften nåt annat.
Enceladus
Inlägg: 11577
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Självkörande buss har börjat trafikera Kista

Inlägg av Enceladus »

kildor skrev: fredag 03 januari 2025 6:44 Vad kunden betalar för "självkörande" taxibilar i Guangzhou i dagsläget säger absolut ingenting om vad som är en långsiktigt hållbar kostnadsbild för självkörande bussar i Stockholm. Den dagen det finns en tillräckligt säker och tillförlitlig teknik för självkörande bussar som totalt sett är billigare än dagens konventionella busstrafik så kan det börja vara intressant att titta på det. Under tiden gör vi det klokt att skapa starka och tydliga regleringar för vad som ska gälla för självkörande fordon.
Mapped: Every Robotaxi Service Operating in 2025
Visual Capitalist skrev:China and the U.S. dominate the 2025 robotaxi landscape, with multiple providers operating across dozens of cities.

Robotaxi programs are gaining global reach, with active services emerging in South Korea and the UAE.

[...]

Waymo is considered the frontrunner in America’s robotaxi space, with roughly 1,500 vehicles operating across the aforementioned cities. The company announced at the start of 2025 that it would be expanding to San Diego, Las Vegas, Miami, and Tokyo (its first international expansion).
Har regleringarna i Europa gått för långt?
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5560
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: Självkörande buss har börjat trafikera Kista

Inlägg av kildor »

Enceladus skrev: söndag 03 augusti 2025 17:33Har regleringarna i Europa gått för långt?
Nej, det tror jag verkligen inte.

Om man vill ha lite motvikt till teknikoptimism och propaganda för självkörande bilar kan jag rekommendera den här videon:
Enceladus
Inlägg: 11577
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Självkörande buss har börjat trafikera Kista

Inlägg av Enceladus »

Enceladus skrev: söndag 22 juni 2025 15:31 Jag märker att i princip alla självkörande fordon är batterielektriska. Är det så himla svårt att mekaniskt tanka fordon eller handlar det om lägre driftskostnader?
Moscow plans to launch driverless electric buses
Belta skrev:According to him, there are currently 2,400 electric buses operating in Moscow. Last month, an agreement was also signed to supply 700 new-generation electric buses, some of which will have driverless functions.

[...]

The Director General of Mosgortrans noted that electric buses are not only environmentally friendly and comfortable, but also a key step towards the introduction of autonomous driving, since gas and diesel buses cannot be automated.
Den belarusiska statliga nyhetsbyrån Belta - kanske inte den mest trovärdiga källan - hävdar att gas- och dieselbussar inte kan automatiseras. Stämmer detta?
Enceladus
Inlägg: 11577
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Självkörande buss har börjat trafikera Kista

Inlägg av Enceladus »

Amazon's Zoox robotaxi opens to public with free service in Las Vegas
Reuters skrev:Waymo has a robotaxi service ferrying paying passengers in many U.S. cities, and Tesla has a limited number of robotaxis picking up paying customers in Austin, Texas.

But Zoox looks and feels very different from its rivals, using a purpose‑built vehicle that resembles a toaster oven on wheels. There are no manual controls such as a steering wheel or pedals, and passengers sit facing each other.

[...]

Traditional ride-hailing company Uber (UBER.N) is also fast emerging as a competitor, signing multiple deals to add autonomous vehicles to its network.
Amazons dotterbolag Zoox har lanserat sin självkörande taxi. Därmed får Google-syskonet Waymo äntligen konkurrens. Amazon använder emellertid ej vanliga bilar, utan minibussar som påminner om de självkörande bussarna i Kista. Tekniken verkar alltså vara redo. Har SL några planer på att testa liknande fordon?
kildor skrev: söndag 03 augusti 2025 21:36 Om man vill ha lite motvikt till teknikoptimism och propaganda för självkörande bilar kan jag rekommendera den här videon:
Privatägda självkörande bilar kan köra i cirklar istället för att parkera, vilket ju riskerar att korka igen trafiken. Stockholms kommun har också sagt nej till Tesla:
SVT Nyheter skrev:Häromdagen var det premiär för Teslas självkörande robottaxibilar i Austin, Texas. Tesla har även ansökt om tillstånd att genomföra tester med självkörande bilar i Stockholms stad. Men hittills har svaret från staden till företaget blivit nej.
Självkörande bussar är dock en annan femma. Risken för igenkorkad trafik är väl nästan obefintlig. Anropsstyrd trafik med mindre bussar är ett komplement:
Enceladus skrev: fredag 16 maj 2025 21:46 Fenderts efterträdare Dalunde har faktiskt talat om anropsstyrd trafik med mindre bussar som kan beställas dagen innan - till en något högre taxa. Räcker det?
Utan denna typ av trafik blir det väldigt svårt att öka kollektivtrafikens andel på landsbygden, och Stockholms län har en hel del landsbygd...
Enceladus
Inlägg: 11577
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Självkörande buss har börjat trafikera Kista

Inlägg av Enceladus »

Enceladus skrev: torsdag 11 september 2025 11:33
Enceladus skrev: fredag 16 maj 2025 21:46 Fenderts efterträdare Dalunde har faktiskt talat om anropsstyrd trafik med mindre bussar som kan beställas dagen innan - till en något högre taxa. Räcker det?
Utan denna typ av trafik blir det väldigt svårt att öka kollektivtrafikens andel på landsbygden, och Stockholms län har en hel del landsbygd...
Självkörande bussar lockar allt fler
Bussmagasinet skrev:Parterna betonar i sin avsiktsförklaring särskilt den potential som autonoma fordon har på landsbygden. Autonoma minibussar och anropsstyrda bussar ska täppa till klyftor i kollektivtrafiken där reguljär kollektivtrafik inte kan bedrivas av ekonomiska skäl.

Samtidigt ska de självkörande bussarna lindra förarbristen och säkerställa att det finns en service även utanför tätbefolkade områden. Förutom persontransporter är ambitionen också att autonoma fordon för godstrafik ska införas, både för långväga transporter och för kortare paketdistribution.

[...]

Syftet med projektet är att utveckla ett högklassigt trafiksystem, baserat på kollektivtrafik, cykel och gång. Där kan självkörande bussar användas bland annat för att utöka kollektivtrafikens trafiktid, förbättra ekonomin för landsbygdslinjer och koppla samman knutpunkter för olika typer av trafik.
Europa storsatsar på självkörande bussar. Orsakerna sägs vara landsbygd, förarbrist och begränsad trafiktid. I Sverige är det Göteborg som har tagit initiativet!
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5560
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: Självkörande buss har börjat trafikera Kista

Inlägg av kildor »

Det är ju trevligt att det fanns något inslag av kollektivtrafik på bilmässan i München (numera namnsminkad som mobilitetsmässa). Men någon storsatsning ser det inte ut att vara, mer än en avsiktsförklaring mellan ett antal parter. För bilindustrin handlar det naturligtvis om att bana vägen för självkörande bilar.
Enceladus
Inlägg: 11577
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Självkörande buss har börjat trafikera Kista

Inlägg av Enceladus »

Enceladus skrev: söndag 14 september 2025 18:12 Europa storsatsar på självkörande bussar. Orsakerna sägs vara landsbygd, förarbrist och begränsad trafiktid. I Sverige är det Göteborg som har tagit initiativet!
Sveriges första stora självkörande buss: en riktig ”game changer”
Bussmagasinet skrev:För första gången ska alltså en självkörande stor buss testas i komplex stadstrafik. Bussen heter Gårda autonom och har fått linjenummer 169. Från någon gång i höst kommer den ingå i Göteborgs vanliga linjenät och köra med resenärer ombord. Projektet är ett samarbete mellan bland annat Västtrafik, Göteborgs Stad och Vy Buss.

Enligt Västtrafiks vd Lars Backström tjänar tekniken med självkörande bussar flera syften.

– Vi behöver utveckla kollektivtrafiken enormt de kommande åren, samtidigt som vi har brist på förare, och vi tror att tekniken med självkörande bussar är en viktig pusselbit i detta. Vi tror också att självkörande bussar kan bidra till en högre grad av tillgänglighet utanför storstäderna och att det kan vara ekonomiskt genomförbart.
Ja, i Sverige är det Göteborg som har tagit initiativet. SVT Nyheter intervjuar Västtrafiks vd Lars Backström:
Lars Backström skrev:Jag drog en parallell här tidigare kring vår resa med el som känns helt självklar nu liksom.
Blir självkörande bussar lika självklara som elbussar? Kommer SL att dröja lika länge som med elbussar? :roll:
Enceladus skrev: söndag 10 november 2024 17:10 Självkörande bussar har främst två uppgifter: dels att göra befintlig trafik billigare, dels att möjliggöra ny trafik. Exempelvis hägrar avbrottsfri trafik i Arlandastad:
Nu testar vi Sveriges första, helt vanliga, självkörande buss
Västtrafik skrev:På sikt skulle självkörande bussar kunna bli ett komplement till vanlig kollektivtrafik och bidra till lägre kostnader, ett bättre utbud och lösa delar av förarbristen. Konkret skulle det kunna innebära att vi till exempel har möjlighet att erbjuda dygnet runt-linjer och att kollektivtrafiken skulle kunna bli mer flexibel med självkörande mindre fordon som hämtar och släpper av närmare våra resenärer.
Ja, avbrottsfri trafik hägrar på många platser i Europa. Kan hela kontinenten bli som Köpenhamn? :)
/jes skrev: onsdag 26 juni 2024 10:13 Det är mera drag under galoscherna där. Följaktligen går Öresundstågen dygnet runt mellan Lund och Köpenhamn. Förutom Öresundsbron går färjorna Helsingborg-Helsingör dygnet runt. Stockholm mellan sött och salt, Köpenhamn är mera salt! :D
Notera att Göteborg använder elbussar från den expansiva tillverkaren Karsan - precis som Stavanger.
Skriv svar