På 1800-talet skrev SRJ Stockholms Ö utan att skämmas.Sio skrev: ↑måndag 09 juni 2025 19:41Nej, inget har ändrats, det är bara att man som vanligt låter en prakikant tar fram textunderlag till skyltar.Hechtwagen skrev: ↑söndag 08 juni 2025 20:20 Och det står Stockholms Central på skyltarna på Cst ibland men nu är det tydligen Stockholm Central som gäller igen.
Och regeln är att genitiv-s ska vara med när andra ledet i namnet skrivs ut men utelämnas när det förkortas
Stockholms östra eller Stockholm Ö. (det andra ordet i namnet ska inledas med versal endast om det i sig är ett egennamn.)
Byta namn på T-banestation?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
- Hechtwagen
Re: Byta namn på T-banestation?
- Hechtwagen
Fördelen är ju uppenbar med att ta upp en gammal tråd. Man slipper flera trådar i samma ämne då och man slipper magsura kommentarer om att man startat en ny tråd utan att kontrollera om det redan tråd i ämnet.daniel_s skrev: ↑måndag 09 juni 2025 22:51Att återuppta gamla ämnen är ju onödigt och irriterande oavsett om det sker i gamla trådar eller nya trådar! Men det är lättare att det sker av misstag i en gammal tråd.twr skrev: ↑måndag 09 juni 2025 21:43Du tycker så, men det finns ingen regel om det. Det är ju inte så svårt att kolla datum om man inte vill svara på ett gammalt inlägg. Att gamla trådar kommer tillbaka är ett icke-problem menar jag, medan många trådar om samma sak är onödigt och irriterande.daniel_s skrev: ↑måndag 09 juni 2025 21:14 Sen finns det ett bra tips som gäller det här forumet och det är att kolla hur gamla inläggen är innan man svarar på dem. Ibland bumpar någon en gammal tråd i stället för att starta en ny, och då kanske man inte ser det och råkar svara i en diskussion som egentligen är utagerad för flera år sedan.
Ska vi försöka diskutera ämnet?
Dvs, bör station Mörby centrum byta namn när centrumet byter nästa höst?
Och om stationen bör namnbytas, vilket nytt namn är lämpligast?
Dvs, bör station Mörby centrum byta namn när centrumet byter nästa höst?
Och om stationen bör namnbytas, vilket nytt namn är lämpligast?
Som jag skrev:
SL bryr sig nog inte så mycket om själva sakfrågan, förutsatt att någon annan betalar för namnbytet...
Det handlar inte bara om de direkta kostnaderna för bytet. Bara att det byts innebär en rad utmaningar och indirekta kostnader för många parter. Dessa kostnader betalas knappast av fastighetsägarna.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Om stationen får behålla sitt namn så underlättar det för den breda allmänheten som kommer att fortsätta kalla centrumet för Mörby centrum.
Jfr Tippen, som alla berörda fortfarande kallar för just Tippen…
Fastighetsägaren får väl be kommunen att betala? Kommunen har jo tidigare inte haft några problem att stötta centrumet ekonomiskt, dock fick förra högsta hönset i kommunen lämna så det kanske är andra tongångar nu.
- Kristofer
- Kontakt:
Att byta namn på station Mörby centrum till Danderyds dito är ett större ingrepp än när stationer som Vreten, Isstadion, Södertörns villastad m fl bytt namn, eftersom det är en slutstation. Det skulle ju leda till att hela Mörbylinjen byter namn. Inte bara stationen behöver skyltas om, utan också skyltar på alla stationer där tåg mot Mörby går. Därför bör försiktighet iakttagas.
En möjlig kompromiss skulle kunna vara stationsnamnet Mörby (Danderyds centrum), där tågen fortfarande skyltas Mörby. Men det är väl inte herrar och damer kommunpolitiker i Danderyd nöjda med.
För övrigt anser jag att det är ett oskick att döpa om ett centrum eller en station till namnet på en kommun. Bollmora, Tureberg, Mörby och andra namn är bättre och värda att leva vidare. Men det är min privata åsikt och jag är antagligen bara en gammal stofil
En möjlig kompromiss skulle kunna vara stationsnamnet Mörby (Danderyds centrum), där tågen fortfarande skyltas Mörby. Men det är väl inte herrar och damer kommunpolitiker i Danderyd nöjda med.
För övrigt anser jag att det är ett oskick att döpa om ett centrum eller en station till namnet på en kommun. Bollmora, Tureberg, Mörby och andra namn är bättre och värda att leva vidare. Men det är min privata åsikt och jag är antagligen bara en gammal stofil
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
- Hechtwagen
Mörbygrenen är ju Täbygrenen...Kristofer skrev: ↑onsdag 11 juni 2025 15:50 Att byta namn på station Mörby centrum till Danderyds dito är ett större ingrepp än när stationer som Vreten, Isstadion, Södertörns villastad m fl bytt namn, eftersom det är en slutstation. Det skulle ju leda till att hela Mörbylinjen byter namn. Inte bara stationen behöver skyltas om, utan också skyltar på alla stationer där tåg mot Mörby går. Därför bör försiktighet iakttagas.
Enligt Kollektivtrafikplan 2050 ska Täbygrenen gå via Kista, men Kistagrenen kanske får behålla sitt namn med tanke på att Kista aldrig var en tänkt ändstation.
Jag är själv också skeptisk till ett namnbyte pga marknadsföringsskäl. Kanske får Danderyds kommun vänta tills dess att Region Stockholm får borgerligt styre igen innan kan bli tal om namnbyte.Kristofer skrev: ↑onsdag 11 juni 2025 15:50 Att byta namn på station Mörby centrum till Danderyds dito är ett större ingrepp än när stationer som Vreten, Isstadion, Södertörns villastad m fl bytt namn, eftersom det är en slutstation. Det skulle ju leda till att hela Mörbylinjen byter namn. Inte bara stationen behöver skyltas om, utan också skyltar på alla stationer där tåg mot Mörby går. Därför bör försiktighet iakttagas.