Byta namn på T-banestation?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
LÅ1

Byta namn på T-banestation?

Inlägg av LÅ1 »

Ägaren till Mörby centrum, alltså köpcentrumet, planerar att byta namnet till Danderyds centrum. "http://www.stockholmdirekt.se/nyheter/morby-centrum-kan-byta-namn-till-danderyd-centrum/aRKoce!Mty0sKNXY16RDZJHcg7How/" (ett år gammal artikel.)

Man vill förstås att SL samtidigt byter namn på stationen. Vilket SL inte vill. Framför allt vill man inte betala det. Och om det skall göras så skall kommunen ge sitt gillande. "Glöm Danderyd Centrum - eller?"

En varumärkesstrateg uttalar sig och tycker det är korkat. "Varumärkesstrategen om namnbytet i centrum: 'Det är en no-brainer'"

Även ortsborna tycks ogilla förslaget, vilket nog inte är så konstigt. Men en person som kommenterat en av artiklarna är radikal och föreslår namnet Mall of Norrort. :cheesygrin:
Blir väl bra utrop i T-banan också: "Tåg till Norrort!". Tydligt och bra. :D
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Lennart Petersen

Re: Byta namn på T-banestation?

Inlägg av Lennart Petersen »

LÅ1 skrev:Ägaren till Mörby centrum, alltså köpcentrumet, planerar att byta namnet till Danderyds centrum. "http://www.stockholmdirekt.se/nyheter/morby-centrum-kan-byta-namn-till-danderyd-centrum/aRKoce!Mty0sKNXY16RDZJHcg7How/" (ett år gammal artikel.)

Man vill förstås att SL samtidigt byter namn på stationen. Vilket SL inte vill. Framför allt vill man inte betala det. Och om det skall göras så skall kommunen ge sitt gillande. "Glöm Danderyd Centrum - eller?"

En varumärkesstrateg uttalar sig och tycker det är korkat. "Varumärkesstrategen om namnbytet i centrum: 'Det är en no-brainer'"

Även ortsborna tycks ogilla förslaget, vilket nog inte är så konstigt. Men en person som kommenterat en av artiklarna är radikal och föreslår namnet Mall of Norrort. :cheesygrin:
Tokigt eller inte får väl avgöras lokalt, ett exempel var ju Vreten som bytte till Solna strand efter lokala önskemål främst fastighetsägare.
SL gick med på detta byte under förutsättning att fastighetsägarna betalade SL kostnaderna för bytet, t.ex nya skyltar och kartor vilket också gjordes.
Ska man byta i Mörby så bör det ju krävas någon som betalar och utöver bör väl kommunen godkänna bytet och för SL att det nya är hyggligt acceptabelt och t.ex inte kan förväxlas.
En del tidigare byten på T-banenamn
Kungsgatan blev Hötorget
Centralen blev T-Centralen (efter mycket kort tid)
Hammarby blev Skärmarbrink
Slakthuset blev Isstadion som sedan bytte till Globen
Johanneshov till Gullmarsplan
Kyrkogården till Skogskyrkogården
Färjestadsvägen till Ängbyplan
Från spårvägstunneln blev
Södra Bantorget blev Medborgarplatsen
Ringvägen blev Skanstull
Runt var 10:e station har alltså bytt namn någon gång
twr

Inlägg av twr »

LÅ1 skrev:Ägaren till Mörby centrum, alltså köpcentrumet, planerar att byta namnet till Danderyds centrum. "http://www.stockholmdirekt.se/nyheter/morby-centrum-kan-byta-namn-till-danderyd-centrum/aRKoce!Mty0sKNXY16RDZJHcg7How/" (ett år gammal artikel.)

Han tycker inte det är korkat, utan självklart! Vilket är vad "no-brainer" betyder. :D
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Namnbytet från Ringvägen till Skanstull skedde enligt Spårvägsmuseet den 1 oktober 1950, d.v.s. samma dag som tunnelbanedriften Slussen-Hökarängen började.

http://sparvagsmuseet.sl.se/databas/t-s ... drad-1304/
Anders Hanquist

Inlägg av Anders Hanquist »

Det som stör mig mest är stavningen på av det föreslagna namnet. Det saknas ju ett genitiv-s. Kan sådant "slinka igenom" för att "centrum" börjar med ett s-ljud och att det således inte hörs någon skillnad på Danderyds centrum och Danderyd centrum? Däremot ser det förskräckligt ut i text. Förhoppningsvis kommer kommunen inte att godkänna det. Eller kallar de sig "Danderyd kommun"?
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

twr skrev:

Han tycker inte det är korkat, utan självklart! Vilket är vad "no-brainer" betyder. :D
Aj då! :oops: Jag har aldrig mött uttrycket förut. Uppfattade det som om man inte använt hjärnan, typ. Men när jag läste artikeln igen så framgår det ju tydligt! Och ordet tycks ju ha samma betydelse på engelska enligt Wiktionary, vilket inte är en självklarhet för engelskklingande ord som används i svenskan.

Skall försöka lägga in den korrekta betydelsen i mitt ordförråd. I avdelningen för ord som jag skall förstå, men inte använda när jag talar svenska.
TKO

Inlägg av TKO »

Inge skrev:Vad jag tycker om det där, liksom att kalka Tibble för Täby Centrum och Tureberg för Sollentuna Centrum har jag ju sagt tidigare. Spånga tycker jag är bättre eftersom stationen ligger så nära som man kunde komma på grund av geologiska faktorer, men i princip ligger ju stationen vid Värsta.

Faktum är att SL från början tänkte kalla det som blev Tensta för Spånga och det som blev Hjulsta för Tensta. Det hade ju stämt bättre med hur stationerna placerades i förhållande till de faktiska platserna, men namnet Spånga var ju redan upptaget för järnvägen.

Hjulsta som nu blev namnet på slutstationen låg egentligen på andra sidan motorvägen uppe vid rondellen, Hjulstamotet. Dvs ganska långt från tunnelbanestationen med samma namn.
När bytte Spångahallen namn till Vällingbydepån?
(Jag kastar in en sidofråga...)

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
twr

Inlägg av twr »

LÅ1 skrev:
twr skrev:

Aj då! :oops: Jag har aldrig mött uttrycket förut. Uppfattade det som om man inte använt hjärnan, typ. Men när jag läste artikeln igen så framgår det ju tydligt! Och ordet tycks ju ha samma betydelse på engelska enligt Wiktionary, vilket inte är en självklarhet för engelskklingande ord som används i svenskan.

Skall försöka lägga in den korrekta betydelsen i mitt ordförråd. I avdelningen för ord som jag skall förstå, men inte använda när jag talar svenska.
Det betyder att det är så självklart att man inte ens behöver en hjärna för att förstå! :D
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inlägg av twr »

Anders Hanquist skrev:Det som stör mig mest är stavningen på av det föreslagna namnet. Det saknas ju ett genitiv-s. Kan sådant "slinka igenom" för att "centrum" börjar med ett s-ljud och att det således inte hörs någon skillnad på Danderyds centrum och Danderyd centrum? Däremot ser det förskräckligt ut i text. Förhoppningsvis kommer kommunen inte att godkänna det. Eller kallar de sig "Danderyd kommun"?
SL borde definitivt inte godta några sådana dumheter. Möjligen kan stationen byta namn, men då får de minsann stava centrumets namn på riktig svenska!
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Kristofer
Kontakt:

Inlägg av Kristofer »

twr skrev:
Anders Hanquist skrev:Det som stör mig mest är stavningen på av det föreslagna namnet. Det saknas ju ett genitiv-s. Kan sådant "slinka igenom" för att "centrum" börjar med ett s-ljud och att det således inte hörs någon skillnad på Danderyds centrum och Danderyd centrum? Däremot ser det förskräckligt ut i text. Förhoppningsvis kommer kommunen inte att godkänna det. Eller kallar de sig "Danderyd kommun"?
SL borde definitivt inte godta några sådana dumheter. Möjligen kan stationen byta namn, men då får de minsann stava centrumets namn på riktig svenska!
Ah, du menar som "Solna Business Park"?
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
TKO

Inlägg av TKO »

Jag tycker dom saknar visioner där ute i nordost... "Mall of Djursholm" ska det naturligtvis heta! Både köpcentret och stationen...

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Det där med namn är lurigt. Jag kan slå vad om att det finns en stor chans att "Solna Strand" byter namn till "Vreten" inom 20 år.
Handen, som 1985 bytte namn till Haninge Centrum, bytte häromåret tillbaka till Handen. Gräset är inte alltid grönare på andra sidan.

Vissa namn anser jag dock att man bör byta, ett exempel är "Solna Business Park". Det är visserligen inte ovanligt att man tar ett företagsnamn som hållplatsnamn men jag tycker att det är olämpligt att göra det nu för tiden. Ibland byter företag namn, så när man byter ut/slopar namnet "Solna Business Park" så kommer man stå där med en hållplats vars namn är obegripligt för de som använder den. Att det finns tre hållplatser på raken som heter "Solna" någonting är inte heller bra. Jag skulle hellre se att SBP byter namn till "Svetsarvägen". Alvik Strand, som även det är ett namn som lurar folk, skulle byta och kanske heta "Äppelviken".
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Odd skrev:Alvik Strand, som även det är ett namn som lurar folk, skulle byta och kanske heta "Äppelviken".
Nja Äppelviken är direkt olämpligt, det skulle lura många att åka dit/skicka folk dit med Tvärbanan när de egentligen ska till t ex Alléparken.

Vill man nödvändigtvis byta namn på Alviks strand så skulle kanske Gustavslundshöjden eller något dylikt "påhittat" namn kunna funka, men jag tycker inte att det är så akut.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Odd skrev:Det där med namn är lurigt. Jag kan slå vad om att det finns en stor chans att "Solna Strand" byter namn till "Vreten" inom 20 år.
Handen, som 1985 bytte namn till Haninge Centrum, bytte häromåret tillbaka till Handen. Gräset är inte alltid grönare på andra sidan.
Om namnet Solna strand blir långvarigt eller inte vågar jag inte ha en uppfattning om. Men Vreten är kortare och enklare än Solna strand. Förutom det att det finns så många Solna någonting i trakten.

Handen är lättare och snabbare att säga än Haninge centrum. Kortare att skriva dessutom. Samma resonemang gäller ju Mörby centrum kontra Danderyds centrum.
Anders Hanquist

Inlägg av Anders Hanquist »

Jag läste vid något tillfälle för många år sedan ett "policydokument" (eller vad det kunde kallas) från SL om just hållplatsnamn. "Solna Business Park" torde inneha rekord i att bryta mot flest regler i det dokumentet. Namnen skulle enligt det här pappret inte vara för långa, lätta att stava, lätta att uttala, inte utländska, inte kommersiella och jag vet inte allt som inte stämmer in på det namnet.
Användarens profilbild
Stefan Widén

Inlägg av Stefan Widén »

nästa att byta är väl nån på blå linje....vilken det nu var till Solna strand eller så... :-)

Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

daniel_s skrev:
Odd skrev:Alvik Strand, som även det är ett namn som lurar folk, skulle byta och kanske heta "Äppelviken".
Nja Äppelviken är direkt olämpligt, det skulle lura många att åka dit/skicka folk dit med Tvärbanan när de egentligen ska till t ex Alléparken.

Vill man nödvändigtvis byta namn på Alviks strand så skulle kanske Gustavslundshöjden eller något dylikt "påhittat" namn kunna funka, men jag tycker inte att det är så akut.
Den skulle ju kunna heta Elfvinggården, men det är väl inget fel på Alviks strand. Den ligger ju i Alvik.
twr

Inlägg av twr »

Odd skrev:Det där med namn är lurigt. Jag kan slå vad om att det finns en stor chans att "Solna Strand" byter namn till "Vreten" inom 20 år.

Vissa namn anser jag dock att man bör byta, ett exempel är "Solna Business Park". Det är visserligen inte ovanligt att man tar ett företagsnamn som hållplatsnamn men jag tycker att det är olämpligt att göra det nu för tiden. Ibland byter företag namn, så när man byter ut/slopar namnet "Solna Business Park" så kommer man stå där med en hållplats vars namn är obegripligt för de som använder den. Att det finns tre hållplatser på raken som heter "Solna" någonting är inte heller bra. Jag skulle hellre se att SBP byter namn till "Svetsarvägen". Alvik Strand, som även det är ett namn som lurar folk, skulle byta och kanske heta "Äppelviken".
Apropå namn, Alviks strand har genitiv-s och litet s i strand. Jämför "Danderyds centrum" (rätt) eller "Danderyd Centrum" (fel). En mycket vanlig felstavning är Stockholm Stad. Även många som jobbar där tror att det heter så.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
kildor

Inlägg av kildor »

Snart har vi också stationerna Stockholm City och Stockholm Odenplan, som är lika dumt namngivna.
twr

Inlägg av twr »

kildor skrev:Snart har vi också stationerna Stockholm City och Stockholm Odenplan, som är lika dumt namngivna.
Men i praktiken kommer man väl att kalla dem City och Odenplan? Åtminstone den senare finns ju inget att anmärka på. Den förra kanske borde ha kallats T-Centralen i stället.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Skriv svar